Hobbyist met testbank in noord-NL?

Status
Niet open voor verdere reacties.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.105
8.239
Assen
Hoi mensen,
na het inrijden wil ik qua tuning en afstellen de laatste hand aan mijn 'opgevoerde' jawa type 559 leggen..

Omdat ik na jaren 4takt en diesel rijden niet super zeker ben van het eenvoudige 2takt afstelwerk en de exacte(zo ben ik dan ook wel weer) hoofdsproeiermaat te vinden, vroeg ik me af of er iemand in de buurt is met een testbank die er wel de humor van in ziet om er een 'opgevoerde' jawa 1 pitter op te zetten..

Juist omdat deze motor nog een ijzeren cylinder heeft, lijkt het me goed zo af te stellen dat hij boven in i.i.g niet te arm staat..

Ik heb div. sproeiers, geen sproeierboortjes..
 
Laatst bewerkt:
i.p.v. daarvan ga je nu ook bashen op het jawa topic.

Dus als iemand jou een keer de waarheid vertelt dan is dat gelijk bashen?

Zoals ik al vele keren gezegd heb wilde ik je alleen maar helpen maar zo lang jij nog blijft zeggen dat iets wat in het echt rood is, in jou optiek zwart dan is het voor mij helaas onmogelijk om je te helpen.

2takt techniek is echt supper simpel als je het wilt begrijpen.
Maar zoals jij je maar af blijven vragen wrm dat als je half gas rijd de bougie kleur dan wel goed is enz enz enz. Dan denk je echt verkeerd om en begrijp je er gewoon geen snars van.

En dit is helaas door jou jawa ook bewezen want je hebt niet voor niets een klemmer gehad en nee daar helpt 1 op 10 mengsmeren ook niet tegen. Sterker nog daar maak je het alleen maar erger mee.

Nu nogmaals dan ondanks dat ik gezegd had dat ik je ff niet meer wilde helpen, maar ik vind het zielig voor je jawa dat hij onnodig moet lijden, begin eerst met de kop en cilinder te demonteren en zorg ervoor dat de ontstane schade van de klemmer ongedaan wordt gemaakt.

Haal vervolgens een paar veel grotere sproeiers van het juiste type voor jou carb want tussen de diverse merken kunnen er hoewel ze wel dezelfde maat aanduiding hebben er toch behoorlijk grootte verschillen tussen zitten.
Dus een 150, 140, 130, 120 en begin met de grootste en werk dan langzaam terug.
 
Laatst bewerkt:
~
Er was wel degelijk verschil in het eerste en latere frame's van de modellijn, misschien dat de echte FS1 frame's allemaal gelijk zijn, daar heb ik me nooit in verdiept. De latere er van afgeleide modellen hadden het frame een stuk lichter. Een vriend van me heeft ooit eens eentje zien knikken tijdens het optrekken. Of die zuiger met spoelpoort echt effect had, weet ik niet, ik geef alleen aan, wat er allemaal aan het ding gedaan was om hem hard te laten lopen, met de kennis van toen. En werken deed het hele pakket aan veranderingen echt wel.~
Neem anders eens een kijkje op de site die ik met een vriend opgezet heb ;)
Het enige verschil wat er zit zijn een aantal ophangpunten als je een Sheriff model (zo'n chopper model) hebt, in basis zijn _alle_ frames hetzelfde. Dat frame van het filmpje had anders al 12x geknikt moeten zijn, gezien hoe vies hard dat ding loopt ;)


Wat betreft 2-takt. Dat is het mooie, de basis is simpel. En een simpele 2-takt motor is ook voor iemand zonder heel veel ervaring aardig goed af te stellen. Alleen ga je heftig tunen, dan moet je wel weten waarmee je mee bezig bent
 
Ik zal daar eens een kijkje nemen, ik kan alleen maar op mijn ervaringen uit het verleden met verschillende bouwjaren FS1 afgaan. Ik heb ze gezien, die helemaal uit elkaar rammelden en reed zelf op een stokoud exemplaar, dat ondanks dat hij flink opgevoerd was goed in elkaar zat en geen merkbare flex in het frame had. Terwijl het ding van alles had meegemaakt en zelfs wel eens een trap af een diepe tuin in is gereden, om aan de mannen der wet te ontkomen. :P

Gelukkig waren de volkswagenbusjes vroeger niet zo heel snel. _O-
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan