inhouden/afslaan jawa 350

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.105
8.239
Assen
Ik kom net van de snelweg af.. dawil zeggen, ik op de snelweg 100 rijden..
De motor plots inhouden, vermogen valt weg.. nog wel gelijkmatig op beide poten lopen.. meteen knipperlicht aan en de vluchtstrook op.. verder pruttelen.. als ik de koppeling inknijp slaat de motor meteen af, dus weer los en dan blijft hij lopen.. maar met net te weinig vermogen om dezelfde snelheid vast te houden..
De 1ste afrit af en bij een tankstation wezen kijken..
slangetje los.. benzine stroomt goed door.. Er zit ook nog een paar liter in de tank..
Toch eerst maar even tanken, daarna straen om te kunnen luisteren wat er mischien mis is..
slaat meteen aan, klinkt goed, ik stap op en rijdt weg.. tot aan huis nix meer aan de hand..
Een vaag oostblok-euvel??
 
Carb weer schoongemaakt, nieuw benzineslangetje en filter er op gezet.. het euvel is nog niet over..
Ik denk niet dat het een onstekingskwestie is om dat het slechte lopen komt en gaat.
Als een condensator oid slecht is, blijft hij slecht lopen(of niet per se?)
Met vocht en/of warmer en kouder worden van die dingen weet je het nooit.
WB heeft wel eens een bobine gehad (crossmotor) die wel/niet werkte.
Haarscheurtje. Kan je lang mee doorrijden. O-)

En ook wel eens een vlottertje in een carburateur die niet goed zat.
Carb toen ook 2-3 keer schoongemaakt voordat het eindelijk weer eens goed zat. _O-

Vorig jaar trouwens nog een origineel setje van die condensatoren weggegooid.
(nauwelijks gebruikt na aankoop van een nieuwe Jawa, wel een jaartje of tien bewaard )
Had er al snel elektronische ontsteking opgezet. 8-)
 
merk je grote verschillen met de electr. ontsteking?
De carburatuer kun je pas leeghalen als je 'm opzij kantelt.
Ik ga vandaag eens kijke hoe ik makkelijk het hele ding er uit kan halen om de voltternaald eens goed te bekijken..
 
merk je grote verschillen met de electr. ontsteking?
Vanaf een nagelnieuwe contactpunt onsteking niets.
Heb het vervangen na 250 kilometer. En een model die ik later kocht had het er al op. :)

Maar wel fijn dat er helemaal niets meer slijt of (verkeerd) af te stellen is.
Kost geen drol ook. :+
De carburatuer kun je pas leeghalen als je 'm opzij kantelt.
Ik ga vandaag eens kijke hoe ik makkelijk het hele ding er uit kan halen om de voltternaald eens goed te bekijken..
Dat gedeelte hoort er bij schoonmaken gewoon bij. :? Succes. *O*
 
ik doe mijn best, maar dan zal het luchtfilterhuis eerst wegmoeten, en dat gaat niet zonder flex denk ik.
ik weet niet of ik zin heb een nieuw filterhuis te moeten aanschaffen om de carb. te tjekken of misschien-vervuiling..
 
ik doe mijn best, maar dan zal het luchtfilterhuis eerst wegmoeten, en dat gaat niet zonder flex denk ik.
ik weet niet of ik zin heb een nieuw filterhuis te moeten aanschaffen om de carb. te tjekken of misschien-vervuiling..
Dat is natuurlijk onzin, je moet de carburateur er zo uit kunnen halen.
Het is krap ok.. bij iedere motor is het wel lastig. O-)

Ik heb het bij de Jawa nooit gedaan (wel bij een driepitter flink lopen vloeken) , maar kan het luchtfilterhuis niet een beetje verschuiven als je het losmaakt?
Zag pas bij een motorzaak een ervaren monteur ook nog aankloten aan een vierpitter. :X
En rubbers zijn flexibel. O-)

Even bij een Jawa forum vragen. :?
 
jawel dat kan, het rubber zal dan stuk gaan.. het is erg wegwerp-achtig zoals de rest van de motor.
Net de contactpunten nogmaals nagekeken. ze stondne op .15-mm.. misschien het euvel?
dus ik heb ze braaf op .3mm gezet en nu wil hij niet meer starten..ik zet ze dus weer terug op .15..
 
onsteking eterug gezet en hij doet t nog steeds helemaal niet.dit heb ik destijds ook met een mz gehad. wel vonk, ook benzine maar niet meer loepn.
accu vervangen, hele omnsteking 3 keer vervangen en 2 andere carbs gekocht en nog steds niets.. koste me bijna 700 euro en voor 50 euro verkocht.
Dit ben ik niet bij deze van plan. Er is een kanaal vlak bij :(
 
onsteking eterug gezet en hij doet t nog steeds helemaal niet.dit heb ik destijds ook met een mz gehad. wel vonk, ook benzine maar niet meer loepn.
accu vervangen, hele omnsteking 3 keer vervangen en 2 andere carbs gekocht en nog steds niets.. koste me bijna 700 euro en voor 50 euro verkocht.
Dit ben ik niet bij deze van plan. Er is een kanaal vlak bij :(


Ik denk dat je er een ander even na moet laten kijken,..die kijkt op een andere manier naar de motor dan dat jij dat doet.

Net zoiets als af en toe van een klus weglopen om een bakkie te doen, daarna gaat het veel beter dan daarvoor.

Ik zou niet alles gaan vervangen,...hoe was de pakking van je benzinekraantje,...is een stinkerd als die niet gaaf is!
 
Laatst bewerkt:
benzine loopt goed door en bougies worden vlug nat.. mijn 2takt trauma komt weer boven.. veel mensen rijden er op omdat ze zo eenvoudig en makkelijk zijn.. maar als ze benzine en vonk en compreesiie hebben en dan nog niet willen lopen terwijl hij dat gister wel deed..
ik dacht vandaag nog naar de knipperlichten te kijken(begon net aan die gekke dingen te wennen) die het sinds gister niet meer doen..
t zal wel..
Ik kan altijd de lampjes er uit halen voor de enfield, carburateur er af voor een ural of dnepr van een kennis en accu voor reserve..
 
Als hij benzine krijgt en compressie heeft en de ontsteking op tijd staat kan het niet anders zijn dan de stroomvoorziening.
Maak je accu eens los en zet een draad van je accu plus pool naar de bobine en dan ook de aarddraad van je ontsteking rechtstreeks op de minpool dan moet hij het doen zo ja dan legt het aan de bedrading zo nee dan is je bobine overleden (net een gekocht voor een tientje)
Trouwens je carbateur kan je er heel simpel eruit halen dat gaat net daar hoef je de flex niet voor te pakken
 
de bougies vonken goed, dus ik snap niet waarom er dan wat aan de stroomvoorziening zou mankeren.
ik heb de jawa gekocht als vervoer vnl tijdens de pekelperiode. Deze motor heeft een gesloten kettingkast. Als ik met de enfield door de pekel rijd is de ketting in een maand aan gort..
dus ik heb nog even.
Als hij om mysterieuze redenen niet meer wil lopen, gaat hij dat misschien ook vanzelf weer wel doen.
 
............
ik heb de jawa gekocht als vervoer vnl tijdens de pekelperiode. Deze motor heeft een gesloten kettingkast. Als ik met de enfield door de pekel rijd is de ketting in een maand aan gort..
dus ik heb nog even.
Reken daar niet te vast op ....
http://www.nieuws.be/nieuws/Winterweer_in_Polen_en_Oostenrijk_d68e0ea3.aspx
Als hij om mysterieuze redenen niet meer wil lopen, gaat hij dat misschien ook vanzelf weer wel doen.
Probeer wat Zen of Jomanda ...
 
Laatst bewerkt:
Ter lering voor de jawarijder in planning; het inhouden kwam toch door een te kort schietende kraan, al liep hij van buiten goed door. De jikov heeft een kogelventiel dat flink wat tegendruk nodig heeft.
Oplossing; een totaal andere kraan monteren die meer doorloop heeft.
Het latere niet starten ondanks vonk kwam door slechte massaverbinding van de petten met de rest van het blok- ongelooflijk maar waar..

@ WB, waarom dit Ólle ding uit de sloot trekken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan