rem cbr600 doet raar

red accent

MF'er
13 nov 2013
103
0
Haarlem
Hallo,

Ik had al even gezocht maar echt wijzer wordt ik er niet van... :(

mijn rem doet raar en ik weet niet helemaal f een rem revisie dit probleem op gaat lossen. Even vanaf het begin:

Ik heb in januari van dit jaar mijn cbr600 f4i uit 2001 laten na kijken direct na aankoop door een monteur.
daar heeft hij onder anderen mijn remmen na gekeken.
was niks mis mee, en ze liepen gewoon oké. Preventief toch even de zuigers schoon gemaakt, de remvloeistof vervangen en het zaakje ingevet en terug geplaatst.

nou moet ik toe geven dat ik de afgelopen 4 maanden niet naar mijn remblokjes gekeken heb, maar de laatste keer dat ik keek waren ze beide nog in top staat.

Nou zet ik de motor weg gisteravond en hoor ik mijn achter rem aanlopen...
kijk ik naar mijn blokjes is de een nog op zo'n 5mm en da andere nagenoeg weg!
20140926_143100.jpg

de afslijting is niet schuin maar netjes egaal, dus een remklauw die aan 1 kant op de bout blijft hangen zal het waarschijnlijk niet wezen

Te zien aan mijn blokjes heeft hij mijn schijf ook staal-op-staal geraakt in minimale maten.
maar de schijf lijkt niet beschadigd of extreem warm geweest te zijn( geen blauwe uitslag).
20140926_145244.jpg

20140926_145308.jpg


Voor de rest zat alles goed in het vet, en waren de banjo bouten recht en beweegt de remklauw er zonder problemen over heen. de zuiger was wat vies aan de buitenkant door
het remstof, maar de zuiger was zo zonder al te veel moeite terug te duwen in het zuigerhuis.

Nou kan ik er lomp een setje nieuwe bokjes in stoppen en een rem revisie setje gebruiken maar ik twijfel of dit de oplossing is, dus eerst maar eens de oorzaak vast stellen...

iemand een idee wat er allemaal aan de hand kan zijn?
 
Laatst bewerkt:
Blokken horen gelijkmatig af te slijten. Bij die van jou is de slijtage aan een kant, waarschijnlijk niet van het gebruik van de rem maar doordat deze constant aanloopt.

Je zult dan ook de oorzaak van dit aanlopen moeten vinden en oplossen voordat je nieuwe blokken monteert. Conclusie: Rem reviseren/schoon en gangbaar maken, nieuwe blokken monteren en opnieuw ontluchten.
 
De remkracht was niets aan te merken, en rollen in z'n vrij heeft nooit echt weerstand gemaakt.
gisteren ook niet, enkel het geluid van staal op staal viel op toen ik hem terug rolde naar zijn plekje

de glijpennen zaten al niet vast in januari, en zijn toen opgepoetst en ingevet.
ook nu keek ik en voelde het goed aan...

Daarom juist, de standaard signalen kan ik wel lezen, dit vraagt om meer ervaring denk ik :P
 
Het is geen hogere wiskunde en er zijn geen magische krachten aan het werk....

De achterrem doet z'n werk nu eenmaal in een hoop opgeslingerd vuil en vocht. De meesten van ons gebruiken die achterrem ook amper, waardoor hij sneller vast komt te zitten dan de voorkant.
Je rem is op enig moment vast komen te zitten, vrijwel zeker door vuil/roest enz. Als je 's winters doorrijdt in de pekel dan wordt het alleen maar erger. Gebruik je de rem dan weer een paar keer, dan kan het zomaar gebeuren dat de zaak weer loskomt, maar dan is het kwaad al geschied.

Zaak schoonmaken, nieuwe blokken er op en klaar..... Daarna bij elke rit er even aan denken de achterrem een keer of wat te gebruiken.
 
ik gebruik de achter rem bij bijna iedere remming, vuil is idd meestal de oorzaak, maar voor ik daar alles aan op hang wil ik even verder kijken. gezien er nu niks vast leek te zittenkan het ook heel wat anders zijn.
 
Als je een enkelzijdige klauw hebt dan zitten de schuifbussen vast waardoor wel de cilinder richting de schijf kan bewegen maar niet de andere kant van de klauw.
Je hebt namelijk geleidepennen voor de blokken maar dus ook schuifbussen/pennen voor de klauw zelf.

Zo te zien drukte de zuiger tegen het totaal versleten blokje en was het tegenoverliggende blokje nog vrijwel nieuw. Dit onderbouwt tevens mijn theorie.

En wrm zou je bij iedere keer remmen je achterrem gebruiken?
Meer als 85% van je remvermogen zit voor. Immers als je heel hard remt dan staat er nauwelijks nog druk op je achterwiel en heeft met achter remmen dus geen zin meer en het brengt je fiets uit balans als het achterwiel daadwerkelijk blokkeert.
 
Laatst bewerkt:
Als je een enkelzijdige klauw hebt dan zitten de schuifbussen vast waardoor wel de cilinder richting de schijf kan bewegen maar niet de andere kant van de klauw.
Je hebt namelijk geleidepennen voor de blokken maar dus ook schuifbussen/pennen voor de klauw zelf.

Zo te zien drukte de zuiger tegen het totaal versleten blokje en was het tegenoverliggende blokje nog vrijwel nieuw. Dit onderbouwt tevens mijn theorie.

En wrm zou je bij iedere keer remmen je achterrem gebruiken?
Meer als 85% van je remvermogen zit voor. Immers als je heel hard remt dan staat er nauwelijks nog druk op je achterwiel en heeft met achter remmen dus geen zin meer en het brengt je fiets uit balans als het achterwiel daadwerkelijk blokkeert.



:^
 
wacht ik haal even dingen door elkaar, ik zei banjo bout, maar ik bedoelde de schuifbussen/geleidepennen (die zijn dus helemaal vrij en soepel)

het is een remklauw met 1 zuiger,met 1 geleidepen voor de blokjes, welke ook geen gekke dingen vertoont.

Wat betreft het remmen: Ik heb een jaar geleden mijn rijbewijs gehaald, en tijdens het lessen is mij aangeleerd 85-15 te remmen, sterker nog, mijn instructeur vertelde mij dat je zelfs kan zakken als je niet consistent je voetrem zou gebruiken... dus dat doe ik nogsteeds :P
 
En als de klauw gemonteerd is dan schuift hij ook nog soepel over de schuifbussen/geleidepennen?

Want de blokken en jou verhaal stroken niet met elkaar.
Dus of er zit toch iets vast of er is iets krom of de schuifbus/geleidepen is met het verkeerde vet gesmeerd geworden waardoor de rubberafdichtingen ed opgezwollen zijn en de boel afklemmen.

Ik zou als ik jou was het nog maar een keertje heel goed controleren. En dan vooral alles goed controleren want idd zoals rambabbel zegt: de vorige met ditzelfde probleem had ook een schuifbus over het hoofd gezien waarvan hij dacht dat deze vast hoorde te zitten terwijl deze dus echt wel moest kunnen schuiven.
Want normaal gesproken kan zo'n verschillende slijtage dus niet.

Gewoon ff de klauw zonder blokken monteren en dan kijken of het allemaal vrijwel zonder kracht te zetten nog wil schuiven.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het remmen: Ik heb een jaar geleden mijn rijbewijs gehaald, en tijdens het lessen is mij aangeleerd 85-15 te remmen, sterker nog, mijn instructeur vertelde mij dat je zelfs kan zakken als je niet consistent je voetrem zou gebruiken... dus dat doe ik nogsteeds :P

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat je instructeur gelijk heeft -O-
 
Laatst bewerkt:
Deze slijtage kan alleen op deze manier ontstaan als er iets niet in orde is met het schuifsysteem, zo makkelijk is het.

Simpele check:
Klauw op de motor monteren zonder remblokken en met de zuiger helemaal terug gedrukt. Nu moet de klauw met de hand gemakkelijk heen en weer geduwd kunnen worden!
 
Check even het volgende:
- aan 1 kant heb je de geleidepen door de remblokken, aan de andere kant glijden de blokken in een U-vormig stalen plaatje
- maak dit plaatje los van de klauw, en reinig het plaatje en de klauw op die plek grondig. Meestal zit er "bloemkool" onder.....Smeer het in met een BEETJE keramisch vet (GEEN koperpasta!)
- monteer het spul weer zonder de klauw op de schijf te doen
- check of je de remblokken nu kan verschuiven in de klauw (dus aan de ene kant over de geleidepen en aan de andere kant in dat U-profieltje

Goede kans dat jouw probleem nu over is. Ik zie dit namelijk minimaal 1 keer per week in mijn werkplaats.
 
Terug
Bovenaan Onderaan