Motor bokt bij gas los/gas op

raymont

MF'er
22 feb 2009
57
2
Apeldoorn
Hallo Allemaal,

Ik heb een CBR 1000rr uit 2008 met 17k op de teller.
Als de motor koud is zijn er weinig tot geen problemen. Hoe warmer de motor wordt, hoe meer het probleem zich voor doet en vooral in de lagere versnellingen.
Als je met een constante snelheid rijd en je laat het gas los remt hij met een schok af. Zodra je dan weer gas bij geeft gaat dit met dezelfde schok.
Het is dus heel vervelend om fatsoenlijk door de stad te rijden en het gaat niet echt lekker soepeltjes.

De motor is helemaal origineel, behalve dat de vorige eigenaar de uitlaatklep heeft opengezet.

Iemand een idee waar ik het moet zoeken?
 
In je rechterhand? :+

Maar zonder gekheid. Nooit aan een exup gewerkt, maar dit werkt meestal met een servo met 2 kabels. Kan het zijn dat de 2 kabels gewoon losgehaald/verwijderd zijn? Al dan niet met servo?

En compleet ongefundeerd, maar ik zou verwachten dat dit kort na je spruitstuk zit? Dus waar je uitlaat 1 pijp wordt? Maar denk dat je het met de kuipen eraf snel genoeg ziet.
 
Laatst bewerkt:
Honda noemt de klep 'EGCA' en hij zit op het einde van de demper.
De kabel is inderdaad afgeknipt. Volgens mij is de klep alleen om het lawaai bij lage toeren een beetje in te perken. Ik kan me ook niet voorstellen dat de motor er echt merkbaar anders van gaat lopen.
 
De ketting is goed gespannen.

TPS zou inderdaad goed kunnen. Maar als deze throttle position sensor defect is, zou er dan geen foutcode op de cockpit zichtbaar zijn? of zou er dan een dood punt in het meetbereik van de sensor zitten?
Zijn er makkelijke manier om hem te controleren of alleen door weerstand te meten?
 
Honda noemt de klep 'EGCA' en hij zit op het einde van de demper.
De kabel is inderdaad afgeknipt. Volgens mij is de klep alleen om het lawaai bij lage toeren een beetje in te perken. Ik kan me ook niet voorstellen dat de motor er echt merkbaar anders van gaat lopen.
En jij denkt werkelijk dat het verder niks doet met de motorloop??

Juist bij lage toeren doet zo'n klep veel, en niet alleen geluid.
 
Dan is honda een uitzondering. Bij mij aprilia en bmw scheelde het wel een halve nm koppel, en leverde het verwijderen een paar pk op.

Wat betreft TS, ik denk dat je gewoon tegen fuel cut off aanloopt. Even informeren bij de dealer of de OEM ECU afgesteld kan worden, dit uitgeschakeld kan worden of dat honda wellicht een update voor de motorsoftware heeft uitgegeven.
 
De motor is ondertussen nagekeken door een hier goed aangeschreven motorservice. Er werd verteld dat dit bokkerige gedrag redelijk normaal is bij injectiemotoren. Echter zou de exup klep nog een kleine verbetering uit kunnen halen. Ik ga op zoek naar een 2e hands kabel aangezien ze nieuw blijkbaar 70 euro kosten.
Anders zou een powercommander misschien een oplossing zijn maar dat was ik nog niet van plan.

Ik heb hiervoor een R1 uit 2005 gehad maar deze reed absoluut niet zo onrustig in de stad. Ook mijn oudere (carburateur)motoren hadden dit niet.
 
De motor is ondertussen nagekeken door een hier goed aangeschreven motorservice. Er werd verteld dat dit bokkerige gedrag redelijk normaal is bij injectiemotoren. Echter zou de exup klep nog een kleine verbetering uit kunnen halen. Ik ga op zoek naar een 2e hands kabel aangezien ze nieuw blijkbaar 70 euro kosten.
Anders zou een powercommander misschien een oplossing zijn maar dat was ik nog niet van plan.

Ik heb hiervoor een R1 uit 2005 gehad maar deze reed absoluut niet zo onrustig in de stad. Ook mijn oudere (carburateur)motoren hadden dit niet.


die heb ik,
ruilen?

:+
 
De ketting is goed gespannen.

TPS zou inderdaad goed kunnen. Maar als deze throttle position sensor defect is, zou er dan geen foutcode op de cockpit zichtbaar zijn? of zou er dan een dood punt in het meetbereik van de sensor zitten?
Zijn er makkelijke manier om hem te controleren of alleen door weerstand te meten?

Sommige GSXR modellen hebben hier ook last van en daar schijnt het de TPS te zijn. Die is niet defect maar gewoon kut afgesteld als ik het goed lees.

http://www.gixxer.com/forums/showthread.php?t=180878

Gaat dan wel over een Suzuki maar TPS is TPS denk ik?
 
Ik heb inderdaad vooraf gevraagd of hij naar de tp-sensor wilde kijken. Hij heeft hem alleen uitgelezen en alle waarden zijn binnen de norm. Hij vertelde dat hij er wel aan kon gaan stellen maar dat het vaak alleen maar erger zou worden.
Ik kan binnenkort wel eens kijken of ik er een multimeter aan kan hangen. misschien zit er wel een dood punt ergens. (hoewel je dan wel een foutcode verwacht)
 
Vandaag een beetje wezen spelen met de TPS. Ik heb de sensor heel iets verdraaid zodat hij nu bij gas dicht 1020 ohm ipv 960 ohm geeft. Dit kleine verschil is wel duidelijk merkbaar met rijden aangezien het bokken een heel stuk minder is geworden.

Echter heb ik nu een stationair toerental van 1500 toeren. En blijkt dat er ook geen stationair stelschroef aanwezig is op dit model.

Is de enige manier om mijn stationaire toerental iets naar beneden te krijgen door de tps weer terug te zetten?
of zijn er nog andere iedeën?
 
Terug
Bovenaan Onderaan