Het Supergrote Action Olie Topic Nr 4 1,2,3 action!

LePensZeur

MF Frietkraam
28 okt 2004
18.796
10.290
Op reis
Facebook
Laatst bewerkt:
Omdat er op een blok met de zelfde techniek maar minder vermogen dan minder kracht op de koppeling komt te staan. Nu kunnen de koppelingsveren natuurlijk ook minder straf zijn bij bv een VfR of cbr600 , maar Honda kennende vertoont het grote gelijkenis.


Zou er in die lichtere motoren ook niet een lichtere koppeling zitten denk je ?
 
Omdat er op een blok met de zelfde techniek maar minder vermogen dan minder kracht op de koppeling komt te staan. Nu kunnen de koppelingsveren natuurlijk ook minder straf zijn bij bv een VfR of cbr600 , maar Honda kennende vertoont het grote gelijkenis.

Je gaat ervan uit dat het enige verschil tussen auto en motorolie de kans op een slippende koppeling is ?
 
Omdat er op een blok met de zelfde techniek maar minder vermogen dan minder kracht op de koppeling komt te staan. Nu kunnen de koppelingsveren natuurlijk ook minder straf zijn bij bv een VfR of cbr600 , maar Honda kennende vertoont het grote gelijkenis.

Zo n bb is een 4 cilinder een 1 cilinder geeft veel zwaardere klappen op je versn bak dat is al een verschil, Dan kunnen er nog verschillen in de klepbediening zijn juist daar zie je de meeste slijtage bij niet geschikte (auto) olie.
 
Zou jij andere kunnen noemen?
Alle andere verschillen vallen namelijk in het voordeel van de motorfiets uit, de belasting is namelijk veel lager.

Alle andere verschillen?
Hoe zit het dan met het "knippen" van de molecuulketens in de versnellingsbak? De veel hogere toerentallen?
 
Zo n bb is een 4 cilinder een 1 cilinder geeft veel zwaardere klappen op je versn bak dat is al een verschil, Dan kunnen er nog verschillen in de klepbediening zijn juist daar zie je de meeste slijtage bij niet geschikte (auto) olie.


Ik heb action olie in mijn suzuki DR750 (750cc 1-cylinder). Geen koppelingsproblemen, ook geen andere problemen overigens.

Wat is niet geschikte (auto) olie?
 
Ik heb action olie in mijn suzuki DR750 (750cc 1-cylinder). Geen koppelingsproblemen, ook geen andere problemen overigens.

Wat is niet geschikte (auto) olie?

Nou kijk dat is leuk, weer een tevreden gebruiker er bij.

Ik neem aan dat niet geschikte olie schade aan de klepbediening kan geven, ik neem aan dat dat bedoelt word ;) dat die schade kan ontstaan weet ik wel zeker.

De vraag is tegenwoordig meer welke olie nog kwaad kan aangezien dus zelf action olie bij de meeste motorfietsen geen problemen geeft.
 
Waardoor zou dat schade kunnen veroorzaken? Materialen zijn hetzelfde, krachten naar verhouding. Enige verschil is een hoger toerental.

Er werd niet geschikte olie genoemd, dat mag ook frituur olie zijn.
het auto gedeelte stond tussen aanhalingstekens.

ik neem aan dat men dan bedoelt niet geschikte olie, al dan niet auto olie.
niet dat het auto olie per definitie niet geschikt is.

ook niet dat niet geschikte olie per definitie auto olie is.
 
Er werd niet geschikte olie genoemd, dat mag ook frituur olie zijn.
het auto gedeelte stond tussen aanhalingstekens.

ik neem aan dat men dan bedoelt niet geschikte olie, al dan niet auto olie.
niet dat het auto olie per definitie niet geschikt is.

ook niet dat niet geschikte olie per definitie auto olie is.

Hmm. Jammer dat de zonnebloemolie zo duur is geworden. Voordat men dat massaal in hun diesel tank gooide kostte dat 30 cent per liter. Stuk goedkoper dan techno 10w40. :9
 
Er werd niet geschikte olie genoemd, dat mag ook frituur olie zijn.
het auto gedeelte stond tussen aanhalingstekens.

ik neem aan dat men dan bedoelt niet geschikte olie, al dan niet auto olie.
niet dat het auto olie per definitie niet geschikt is.

ook niet dat niet geschikte olie per definitie auto olie is.
Je hebt er echt over nagedacht. :+ .
 
Alle andere verschillen?
Hoe zit het dan met het "knippen" van de molecuulketens in de versnellingsbak? De veel hogere toerentallen?
De versnellingsbak ondervang je door kortere verversingsintervallen.
Het koppel van een auto per omwenteling is vele malen hoger. Helemaal met het nieuwe rijden waarbij de auto eigenlijk niet op toeren mag komen heeft de oliefilm het zwaar.
Een motorfiets met het lage koppel per liter, hoge toerentallen en constant hoge olieaanvoer heeft het een stuk makkelijker.
 
De versnellingsbak ondervang je door kortere verversingsintervallen.
Het koppel van een auto per omwenteling is vele malen hoger. Helemaal met het nieuwe rijden waarbij de auto eigenlijk niet op toeren mag komen heeft de oliefilm het zwaar.
Een motorfiets met het lage koppel per liter, hoge toerentallen en constant hoge olieaanvoer heeft het een stuk makkelijker.

Jij zegt dus dat hogere toerentallen, met daarbij een hogere olie-aanvoer minder belasting geeft dan lagere toerentallen, met minder olie-aanvoer (dus ook minder koeling), en een hoger koppel?
Zou kunnen, al zou ik dat graag onderbouwd zien.
 
Ergens is dat waar, want bij te lage toerentallen kun je onvoldoende olie aanvoer krijgen waardoor de krukaslagers ontoereikend gesmeerd worden. Dat was één van de kritiekpunten op het 'nieuwe rijden' waarbij mensen hun motor te veel gaan belasten bij een zo laag mogelijk toerental.
Anderzijds, moet een olie ook hoge temperaturen gepaard met hoge toerentallen aankunnen om verbranden te voorkomen (de bekende Black sludge onder de oliedop). Mij lijkt, al kan ik dat niet onderbouwen, dat de olie zelf het lichter heeft bij lage toerentallen dan bij hoge. Het blok zelf is punt twee, daar zal het voor n groot deel bij het ontwerp aankomen.
 
Dus je wil graag een onderbouwing van de onderbouwing. En wat wordt de volgende vraag, onderbouwing?

Lul nou niet. Ik zeg niet dat je verhaal niet kan kloppen, vind het zelfs niet onlogisch klinken, maar er is toch niets mis met te vragen hoe je er bij komt en of er onderzoek naar is gedaan?
Een hoger toerental geeft nu eenmaal meer warmte-ontwikkeling en meer slijtage. Ook al is er dan misschien meer oliedruk/opbrengst van de oliepomp, de vraag is dan niet onrealistisch of de olie dat helemaal kan opvangen.

Of moeten we het geloven omdat jij het zegt? Dat schijnt hier wel vaker zo te zijn, daar niet van, maar ik dacht dat jij niet tot groepje hoorde. O-)
 
Lul nou niet. Ik zeg niet dat je verhaal niet kan kloppen, vind het zelfs niet onlogisch klinken, maar er is toch niets mis met te vragen hoe je er bij komt en of er onderzoek naar is gedaan?
Een hoger toerental geeft nu eenmaal meer warmte-ontwikkeling en meer slijtage. Ook al is er dan misschien meer oliedruk/opbrengst van de oliepomp, de vraag is dan niet onrealistisch of de olie dat helemaal kan opvangen.

Of moeten we het geloven omdat jij het zegt? Dat schijnt hier wel vaker zo te zijn, daar niet van, maar ik dacht dat jij niet tot groepje hoorde. O-)
Bij gelijkblijvende druk wel maar is dat ook als de druk veel lager is?
 
Ergens is dat waar, want bij te lage toerentallen kun je onvoldoende olie aanvoer krijgen waardoor de krukaslagers ontoereikend gesmeerd worden. Dat was één van de kritiekpunten op het 'nieuwe rijden' waarbij mensen hun motor te veel gaan belasten bij een zo laag mogelijk toerental.
Anderzijds, moet een olie ook hoge temperaturen gepaard met hoge toerentallen aankunnen om verbranden te voorkomen (de bekende Black sludge onder de oliedop). Mij lijkt, al kan ik dat niet onderbouwen, dat de olie zelf het lichter heeft bij lage toerentallen dan bij hoge. Het blok zelf is punt twee, daar zal het voor n groot deel bij het ontwerp aankomen.
Luchtkoeling komt bij auto, s niet meer voor, bij motoren wel. Hogere klepveerdruk bij motoren, hoger litervermogen, meer olie vaak wel 2 keer zo veel bij auto, s, versn bak wordt met motorolie gesmeerd en niet met speciale versn bakolie waarin een hoge dosis ep additieven.
Wie houdt zich trouwens aan dat zg nieuwe rijden ? Persoonlijk ken ik niemand die dat toepast.
 
Terug
Bovenaan Onderaan