Brandgeur koppelingsdeksel

DenizB

MF'er
6 sep 2012
233
1
's-hertogenbosch
Beste motorrijders,

Sinds een paar dagen komt er een soort van brandgeur in de buurt of uit mijn koppelingsdeksel van mijn Yamaha FZ6N.

Zijn mijn koppelingsplaten versleten? Of wat kan het anders zijn?

Ik hoor graag van jullie,

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Kijk(/snuffel) even goed of het de uitlaat niet is, of iets anders. De koppeling is niet het eerste waar ik aan zou denken tenzij er meer symptomen zijn die daar op wijzen, maar dan nog is het wel bijzonder als je hem zou ruiken.
 
zet de brommer in de hoogste versnelling (6?) geef goed gas en laat m op komen, dan behoort ie af te slaan.

da's de methode.

als ie niet slipt, kan de lucht niet van een slippende koppeling komen en zijn ze dus niet versleten ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb pas een "versleten" koppeling vervangen die ook een beetje stonk. Die ontkoppelde zelfs niet meer...platen zaten aan elkaar vastgeplakt. En niet zo'n beetje.
Als die begint te stinken, dan niet te lang doorrijden met slippende platen.
Draai de olie vuldop er eens af. Die zit meestal in de buurt van de koppeling. Stinkt het dan vooral uit die opening?
 
Koppeling slipt niet, ontkoppeld ook goed. Het lijkt erop dat de geur uit mijn koppelingsplaten komt, want als ik de olie vuldop eraf draai komt die geur lijkt wel daar uit. Motor heeft 20.000 gelopen. Is dat niet wat vroeg voor versleten koppelingsplaten?
 
ja het zou goed kunnen dat je gewoon wat verbrandingsgassen ruikt die via de zuigerveren naar het carter gelekt zijn. Over de levensduur van de olie vormt dit een van de grootste bronnen van vervuiling van je olie (en dus de binnenkant van de motor).

misschien ook even checken of je carterontluchting nog goed open is (er zou een slangetje geknikt kunnen zijn) maar dan zou ik ook verwachten dat je olielekkage moest hebben ergens.
 
Terug
Bovenaan Onderaan