Koppelingsplaten versleten?

Markjo

Rookie
23 sep 2014
24
0
Hallo allemaal,

Omdat m'n koppeling begon te slippen besloot ik de platen te vervangen.
Maar nu ik de platen zie zien ze er in mijn ogen niet versleten uit?
Foto-Y7PA7KKQ-G.jpg


De olie was wel aan vervanging toe (lees: zwart), misschien dat dit er nog iets mee te maken heeft?

Ook zaten de platen er met de uitsparingen willekeurig in, ik las in een ander topic dat deze allemaal op dezelfde manier gemonteerd moeten worden, met de laatste een tandje versprongen, heeft dit nog invloed?

Ik vervang de koppelingsplaten evengoed, maar als de oude nog goed zijn ben ik bang dat straks de slippende koppeling niet verdwenen is.
Komt het voor dat de veren slapper worden?

De stalen platen zien er niet slecht uit, ze beginnen een beetje te glimmen bij de putjes maar dat mag geen naam hebben.

Wat denken jullie?

Heb ook al een how-to-vervangen-van-koppelingsplaten gezocht maar kon niets vinden, heeft er iemand een idee waar ik zoiets kan vinden?

Alvast bedankt.

Groeten,

Mark
 
Hallo.

Als de koppelingsplaten nog voldoende dik zijn ( diktemaat staat in je werkplaatshandboek )
Dan hoeven deze zeker niet vervangen te worden.
De lengte die de veren minimaal moeten hebben staat ook in je werkplaatshandboek
Als deze lengte nog binnen de maat valt hoef je die natuurlijk ook niet te vervangen.

Het kan natuurlijk zijn dat je koppelingskabel te strak afgesteld stond.
Maar dat is moeilijk te zeggen omdat je in de beschrijving niet verteld hebt of het om een hydraulische of een koppeling met kabel gaat, eventueel het type motor en het bouwjaar van de motor helpt ook!!!

Heb je er niet per ongeluk de verkeerde olie ingedaan?
Of de motor langere tijd bijgevuld met de verkeerde olie?
Olie die voor auto's bedoelt zijn kunnen wel een problemen geven die jij hier omschrijft omdat een auto een droge koppeling heeft en een motor een natte koppeling ( duh? )

Heeft de motor voor lange tijd stilgestaan?
Dan kan het ook zijn dat de koppelingsplaten blijven plakken.
Hoe zit de binnenkorf en de buitenkorf eruit?
Zijn die heel erg ingeslagen?
Dan blijven de platen nog wel eens hangen wat haperen kan veroorzaken.

Groeten en succes ermee.
 
Of ze wel of niet versleten zijn moet je niet ff op het oog kijken, dat moet je meten.
In een werkplaats handboek staan de diktes wel, of misschien kan iemand hier je daarmee verder helpen aan de hand van type/bouwjaar.

De veren worden wel eens vervangen, zijn als ik het goed heb niet duur.

De stalen platen zijn lijkt het dus nog goed, wanneer ze recht zijn en niet blauw zal het ook echt zo zijn.

Over je opmerking over de uitsparingen kan ik je verder niet helpen, heb er nog nooit van gehoord al zegt dat niet veel

Edit: :^
 
Laatst bewerkt:
Zelfs als de platen kwa dikte nog helemaal goed zijn, kan het zijn dat ze vervangen moeten worden.
Gedurende de jaren verhardt het frictiemateriaal onder invloed van hitte en (ook goede) olie. De veren kun je met een schuifmaat opmeten.
 
ik denk dat het een kawa zx9r is uit 1999 als ik die plaat zo bekijk ;)

Inderdaad even op zoek naar een werkplaatshandboek.

olie word zwart op den duur hoor, zolang het maar dun is en niet naar benzine ruikt.

succes !

owja :

Zelfs als de platen kwa dikte nog helemaal goed zijn, kan het zijn dat ze vervangen moeten worden.
Gedurende de jaren verhardt het frictiemateriaal onder invloed van hitte en (ook goedeAction) olie. De veren kun je met een schuifmaat opmeten.

;) :j
 
Laatst bewerkt:
Ik heb inderdaad verzuimd te vertellen om welke motor het gaat.
De platen komen uit een Kawasaki ZX-9R uit 1999 met een mechanische koppeling (kabel)

De olie die er uitkomt is Castrol RS en ook met regelmatig rijden blijft de koppeling slippen.
De koppeling slipte wel alleen in het hoge toerengebied.
De koppelingskabel heb ik na de eerste keer slippen gecontroleerd en die stond niet te strak. Wel bleef de hendel iets hangen, maar dat is verholpen.

De metalen platen zijn niet verkleurd en ik kon geen vervorming vinden.

De korf ziet er perfect uit, hij is nergens ingeslagen en ook nergens bramen of deuken te voelen.

Ik heb geen werkplaatshandboek dus de maten moet ik schuldig blijven.

Misschien is er niks aan de hand (buiten de versleten platen), maar het is natuurlijk vervelend als na het samen bouwen de koppeling nog steeds slipt ;)
 
Ik heb inderdaad verzuimd te vertellen om welke motor het gaat.
De platen komen uit een Kawasaki ZX-9R uit 1999 met een mechanische koppeling (kabel)

De olie die er uitkomt is Castrol RS en ook met regelmatig rijden blijft de koppeling slippen.
De koppeling slipte wel alleen in het hoge toerengebied.
De koppelingskabel heb ik na de eerste keer slippen gecontroleerd en die stond niet te strak. Wel bleef de hendel iets hangen, maar dat is verholpen.

De metalen platen zijn niet verkleurd en ik kon geen vervorming vinden.

De korf ziet er perfect uit, hij is nergens ingeslagen en ook nergens bramen of deuken te voelen.

Ik heb geen werkplaatshandboek dus de maten moet ik schuldig blijven.

Misschien is er niks aan de hand (buiten de versleten platen), maar het is natuurlijk vervelend als na het samen bouwen de koppeling nog steeds slipt ;)
Wat is de lengte van de veren?
Wat is de dikte van de platen?
 
Ja, de veren worden korter en slapper. De koppeling van mijn 900rr uit '93 slipte 5 jaar geleden ook. Ik heb toen alleen de veren vervangen en hij was weer goed, en is nog steeds goed.
 
De totale dikte van de platen zijn 2,7mm.
de veren hebben een hoogte van 72,8mm.

Kreeg gisteren een pakketje van Roukama binnen, maar daar zat van alles bij, behalve dat wat ik besteld had...
 
het in de olie laten weken van de koppelingsplaten is helemaal niet nodig.
doen ze in de fabriek ook niet.
als je de eerste km's de koppeling een beetje spaart, dan is er geen probleem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan