Vanaf windkracht 7 niet meer rijden?

Ik rij niet meer op de motor vanaf...

  • windkracht 5 of meer

    Stemmen: 8 6,5%
  • windkracht 6 of meer

    Stemmen: 4 3,3%
  • windkracht 7 of meer

    Stemmen: 7 5,7%
  • windkracht 8 of meer

    Stemmen: 22 17,9%
  • windkracht 9 of meer

    Stemmen: 13 10,6%
  • windkracht 10 of meer

    Stemmen: 26 21,1%
  • windkracht 11 of meer

    Stemmen: 3 2,4%
  • windkracht 12 of meer

    Stemmen: 7 5,7%
  • bij een orkaan rij ik nog

    Stemmen: 33 26,8%

  • Totaal aantal stemmers
    123
ik reed afgelopen zomer van mijn werk terug moest een stuje over de dijk dus op een goed moment stuur ik een bocht in en vang op hetzelfde moment een windvlaag.
ik kon insturen en tegenhangen wat ik wou maar de motor wou alleen rechtdoor dus vol ion de remmen en als ik bijna stil sta komt mijn voorwiel in de modder ga ik toch nog met 1km/u tegen de vlakte
 
met alleen tegenwind is het wel te doen, volgens mij.
Maar met zijwind en een volle kuip.....

Op m'n 200kg zware all-road met zij rukwinden.. heb ernstig getwijfelt maar het maar geprobeerd.. met 20/30km/h.
was niet leuk in open polder stukjes, waar ik hem normaal plat leg met de heupen moest ik er nu aan gaan hangen om plat te liggen om rechtuit te komen -O-
En dan nog bomen en taken ontwijken.. maar ben veilig thuis gekomen..
 
1,5 week terug (maandag) waaide het vrij hard. Ik heb met erger weer op de motor gezeten, maar toch een momentje gehad waar ik me niet helemaal op m'n gemak voelde.

Reed van Leeuwarden naar Hillegom, en bij de kop van N-Holland werd ik even een metertje naar links gezet. Daarna weer goed grip en toen plots een beste rukwind precies op het achterwiel.

Het was wel even een vreemde gewaarwording, driften op een recht stuk snelweg.
Ik rijd in principe wel met elk weerstype, maar als het niet hoeft dan ga ik de deur niet uit.
 
Volgens mij het voordeel van niet aan de kust wonen.
Het is hier (amersfoort/tiel) nooit zo heftig als in de kustprovincies.
 
Ik rij met weer & wind. Aan het begin wat het gevoel gehad dat ik misschien omver geblazen werd, maar als je er aan gewend bent valt het allemaal wel mee :9 Ik denk dat je vaak nog meer (zijwind)grip hebt dan je zelf denkt (moet ook, als dat niet zo zou zijn lig je...).
 
Rijdende met een majesty maxiscooter 400cc is er nogal wat kuipwerk en droog weegt ie ongeveer 200kg.

Nu vraag ik me af wat het verschil zou zijn met bv een Kymco Xciting 500cc die ongeveer hetzelfde kuipwerk heeft maar 230kg weegt.

Merkbaar? Of nog steeds te weinig baksteen?

Met de Majesty rij ik niet meer vanaf 6+
 
Zo, anders schop je even een topic van 6 jaar oud omhoog :P

Maar de volgende test is vrij eenvoudig te verzinnen toch?
Stop een aanbeeld onder de buddy en/of neem je partner mee achterop en test het verschil.
 
Rijdende met een majesty maxiscooter 400cc is er nogal wat kuipwerk en droog weegt ie ongeveer 200kg.

Nu vraag ik me af wat het verschil zou zijn met bv een Kymco Xciting 500cc die ongeveer hetzelfde kuipwerk heeft maar 230kg weegt.

Merkbaar? Of nog steeds te weinig baksteen?

Met de Majesty rij ik niet meer vanaf 6+

Windgevoeligheid kan liggen aan een boel dingen, alleen de vorm van de kuip of het gewicht zegt nog niet alles. Bij een motorscooter is bijvoorbeeld ook het gedrag van de vario belangrijk.

Met een schakelmotor schakel je bij sterke (zij)wind een gang (of twee) terug; de motor heeft dan meer trekkracht, reageert beter op het gas en door het hogere toerental voelt ie ook stabieler. Dat zal wel met het gyroscoopeffect te maken hebben...

Een scootertransmissie heeft voordelen maar dit is een nadeel; zeker bij de originele transmissies van beide, die zijn nogal stug.
Onder dezelfde omstandigheden met bijvoorbeeld een J.Costa transmissie kun je meer spelen met het toerental en de trekkracht aan het wiel, dan merk je dat de motor toch minder last heeft van die wind.

Verder hebben de banden nogal invloed, zo is althans mijn ervaring. Met de fabrieksmontage banden vond ik deze motor een ramp in de harde wind, met Bridgestones was dat al een heel stuk beter. De juiste spanning is ook belangrijk, is die niet in orde dan voelt de motor niet goed en geef jij de schuld aan de harde wind.

Mijn ervaring met de Majesty en harde wind: niet krampachtig rijden, laat dat ding gaan, durf gas te geven en je moet niet alles willen corrigeren.
 
Bij harde wind: niet krampachtig rijden, laat dat ding gaan, durf gas te geven en je moet niet alles willen corrigeren.


Dat is het enige.

Des te sneller je rijdt, des te sneller ben je weer uit een windvlaag (en weer in de volgende maar daar ben je dan ook weer zo uit).
 
Laatst bewerkt:
Vanaf welke windkracht ik niet meer rijdt hangt af van waar ik mij bevindt.
Bevind ik mij achter een toetsenbord dan rijd ik zelfs met orkaankracht nog. Maak dan zelfs nog een wheelie. Maar dat is toetsenbord stoerheid.

Bevind ik mij op de motor dan ben ik een stuk voorzichtiger. Bij KNMI waarschuwingen pak ik dan de auto. Maar ben ik eenmaal op de motor op het werk dan rijd ik wel terug, ook al is het dan gaan stormen. Wel wat rustiger dan normaal en goed uitkijkend bij het inhalen van vrachtwagens, viaducten en bochten.
Ben een keer in het donker door een storm met hevige regen overvallen en heb toen echt op de achterlichten van de vrachtauto voor mij moeten rijden. Verder zag ik niets. Was niet leuk.
Bij tankstation eraf gegaan en gewacht.
 
Het net een gevecht wat je moet leveren met jezelf en de elementen. In het begin eng. Na een tijdje weet je wat je te wachten staat en kan het zelfs leuk zijn (automobilisten laten denken dat je van de weg wordt afgeduwd. Dus niet he ;) )
 
Ik zal er met vriendin achterop wat meer op letten maar persoonlijk vind ik alles tot en meter windkracht 9 prima. Natuurlijk is het niet ideaal om schuin rechtdoor te moeten rijden maar moeilijk is het niet. Het enige waar je rekening mee moet houden zijn takken en andere troep op de weg en het feit dat soms je maximale bochtsnelheid nogal wisselt door je hellingshoek.
 
Dat onderwerp is toch al behandeld bij de Zeeuwse Dammen....................???
Daar ging het vooral over muggenoverlast. Nu is het weer harde wind. 't Is ook altijd wat!

zie: Zeeuwse Dammen
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan