Hoevaak moet je rijden om de accu goed te houden

Liek1987

Rookie
29 sep 2014
8
0
Den Haag
Hai,

Omdat ik weleens tegen het probleem van een te zwakke accu ben aangelopen vroeg ik me af of iemand me kan vertellen wat de vuistregels zijn qua accu's.

Heb me rotgezocht op internet dus hoop hier concretere antwoorden te vinden.
Mijn vraag gaat om een nieuwe Accu Yuasa YTZ12-S (Honda CBR600F uit 2003) die niet aan een druppelaar hangt wanneer ik niet rij.

volgens mij verliest hij ongeveer 1% vermogen per dag, en verbruikt hij ongeveer 25% van vermogen vd accu bij het opstarten. Ook heb ik gelezen dat de accu niet teveel mag ontladen. Voor mij is het dus lastig inschatten hoelang ik de motor kan stil laten staan.

Heeft iemand heeft hier een concreter antwoord op?

Alvast dank!
Liek
 
Als de regelaar gaat regelen wordt de dynamo kortgesloten.
En dan levert de dynamo geen vermogen meer omdat de dynamospanning dan 0 volt is.
Als de spanning 0 volt is laad je accu niet bij.
Een kortsluiting is 0 ohm.
De in wendige weerstand van de thyristors en van de bedrading zorgen dat er altijd wat spanning over blijft.
De thyristors sluiten ook maar de helft van de periode kort.
Het vermogen is inderdaad niet zo groot maar de stroom wel.
het vermogen dat word omgezet in warmte in de regelaar is de spanning die over de thyristoren en gelijkrichter valt x de stroom.
Die spanning is niet de spanning die de dynamo genereert maar de grote kortsluitstroom door de inwendige weerstand van de thyristoren en de drempelspanning van de de diodes.
 
Als de spanning 0 volt is laad je accu niet bij.
Een kortsluiting is 0 ohm.
De in wendige weerstand van de thyristors en van de bedrading zorgen dat er altijd wat spanning over blijft.
De thyristors sluiten ook maar de helft van de periode kort.
Het vermogen is inderdaad niet zo groot maar de stroom wel.
het vermogen dat word omgezet in warmte in de regelaar is de spanning die over de thyristoren en gelijkrichter valt x de stroom.
Die spanning is niet de spanning die de dynamo genereert maar de grote kortsluitstroom door de inwendige weerstand van de thyristoren en de drempelspanning van de de diodes.


tja, als je iemand op een fout moet wijzen dan gelijk maar goed. :+

dit gaat overigens mijn pet te boven, maar ik snap wat je bedoelt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan