bestaat een Relais wat "contact verbreekt" bij aansturing?

Een NC (normaly closed) relais (tegenhanger van de NO: normaly open).

150px-Relais.gif


De meeste relais met 5 contacten hebben dat, 2 voor de aansturing (S1&S2), 1 voor het gemeenschappelijke contact (C), een NC contact en een NO contact.
 
Dat zal niet eens makkelijk gaan. Je zijstandaardkontakt sluit kort naar massa. Het zijstandaardlampje zit tussen de geschakelde 12 V en het zijstandaardkontakt.

Dan is het heel eenvoudig: Een pool van de spoel aan de plus van de accu, de andere aan de schakelaar van de zijstandaard. Zijstandaard uit, relais komt op.
 
Je bedoelt dat er een stroom loopt als het relais bekrachtigd is. De stroom door de spoel dus.
Als de contacten verbroken zijn dan is er geen lekstroom tussen de contacten.

Ik had op die manier een claxon aangesloten, die wordt ook aangestuurd via de massa.
Dus ik dacht heel simpel het relais aan te sluiten via de + en dan bekrachtigen via de claxon knop, dus -.
Iedere keer de accu leeg.
Als ik het stekkertje loshaalde van het relais kwam er een vonkje af.
Dat verbaasde mij ook.
 
Ik had op die manier een claxon aangesloten, die wordt ook aangestuurd via de massa.
Dus ik dacht heel simpel het relais aan te sluiten via de + en dan bekrachtigen via de claxon knop, dus -.
Iedere keer de accu leeg.
Als ik het stekkertje loshaalde van het relais kwam er een vonkje af.
Dat verbaasde mij ook.

Dan heb je dus iets verkeerds gedaan.
 
Eens even logisch nadenkend:
- Het is een elektrische motorfiets
- Opladen gebeurd tijdens stilstand, bijvoorbeeld 's-nachts.
- Lampen kunnen toch alleen maar branden met kontakt aan.

Waarom dan dat relais :?

Bij een electrische motor zijn de lichten aan tijdens het opladen (ook al is het contact uit)
Als je 's nachts bij een paal staat te laden rijdt er anders geheid een koekblik over je motor heen omdat hij denkt dat die plek nog vrij is. :(
Daarna natuurlijk gewoon weer wegrijden: "neu, niks gezien hoor"
 
Bij een electrische motor zijn de lichten aan tijdens het opladen (ook al is het contact uit)
Als je 's nachts bij een paal staat te laden rijdt er anders geheid een koekblik over je motor heen omdat hij denkt dat die plek nog vrij is. :(
Daarna natuurlijk gewoon weer wegrijden: "neu, niks gezien hoor"
Bijzondere redenatie, dat zou dan voor elke geparkeerde motorfiets opgaan. Volgens mij is het een lulsmoesje van die Amerikanen omdat ze een schakelingetje niet naar wens kregen.
 
Eens even logisch nadenkend:
- Het is een elektrische motorfiets
- Opladen gebeurd tijdens stilstand, bijvoorbeeld 's-nachts.
- Lampen kunnen toch alleen maar branden met kontakt aan.

Waarom dan dat relais :?

withstupidsmiley.gif


~
Bij een electrische motor zijn de lichten aan tijdens het opladen (ook al is het contact uit)
Als je 's nachts bij een paal staat te laden rijdt er anders geheid een koekblik over je motor heen omdat hij denkt dat die plek nog vrij is. :(
Daarna natuurlijk gewoon weer wegrijden: "neu, niks gezien hoor"

Dan kan je altijd nog een "P" stand maken op het contact waardoor je kunt kiezen of er (stads)verlichting blijft branden...

@TS:
Lijkt er op dat de contactschakelaar (elektronisch) gepasseerd word als er opgeladen word...het nadeel is dat je deze bypass waarschijnlijk niet weg kan halen/opheffen. :?
Waarschijnlijk zal alles wel centraal elektronisch geregeld worden waardoor ik persoonlijk niet zomaar in draadjes zou durven knippen... :N

Succes, hopelijk krijg je het voor elkaar.

P.s. wel een mooi fietsje trouwens!! :Y :}
 
Laatst bewerkt:
MotoX, kan je nou niet beter eerst eens in overleg gaan met de dealer of importeur? Stel; jij veranderd dus iets aan de elektrische installatie, en gaat maanden later iets mis. Doet er niet toe wat het is, maar ze zullen alles aangrijpen om onder de garantie reparaties uit te komen. B|
 
Een NC (normaly closed) relais (tegenhanger van de NO: normaly open).

[afbeelding]

De meeste relais met 5 contacten hebben dat, 2 voor de aansturing (S1&S2), 1 voor het gemeenschappelijke contact (C), een NC contact en een NO contact.

OK, met jouw afkortingen NC en NO heb ik met een gerust hart wat relais kunnen bestellen.
Dit gaat helemaal goedkomen.
(or explode in a ball of lightning and fire 8-)
 
Wel gaar dat er geen optie is om in te stellen of de lampen tijdens opladen aan of uit zijn :X
Is inderdaad wel iets wat de laadtijd tenminste kan beperken :X
Hoor graag hoe de uitwerking straks bevalt :Y
(ook al heb ik nog niet direct interesse in een accu fietsje :+ )
 
Laatst bewerkt:
Wel gaar dat er geen optie is om in te stellen of de lampen tijdens opladen aan of uit zijn :X
Is inderdaad wel iets wat de laadtijd tenminste kan beperken :X
Hoor graag hoe de uitwerking straks bevalt :Y
(ook al heb ik nog niet direct interesse in een accu fietsje :+ )

Tja, als de lampjes uit zijn, dan scheelt dat toch al gauw 30 Watt.

Op een volle accu van 9300 watt/uur scheelt dat toch weer 0,3 % toch?
Dus in plaats van zo'n 2 uur, ben ik 21 seconden sneller klaar. :+
 
Tja, als de lampjes uit zijn, dan scheelt dat toch al gauw 30 Watt.

Op een volle accu van 9300 watt/uur scheelt dat toch weer 0,3 % toch?
Dus in plaats van zo'n 2 uur, ben ik 21 seconden sneller klaar. :+
hangt er ook maar van af welke lampen allemaal branden :+
Mijn koplamp heeft toch echt 55W :+ , achterlicht 21W. Scheelt zo te horen dan al 40 seconden *O*
Maar das niet het probleem. Als ie in je garage staat wil je toch ook niet een lichtbak hebben, die zegt kijk hier sta ik. Ipv sneaky opladen O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan