Probleem uitvallen R6 2000

tjoll

MF'er
22 mrt 2012
130
0
Beste mede MF-ers,

Ik heb een R6 2000 met ongeveer 55.000 op de teller.

Gisteren merkte ik dat mijn R6 olie lekt onder de tank vandaan. Na de tank los te hebben gemaakt kwam ik erachter dat er olie uit het luchtfilter kwam. Het luchtfilter heb ik opengemaakt en alles schoongemaakt en teruggeplaatst. Daarna heb ik een testrondje gereden om te kijken of alles nog goed werkt. Dit was het geval.

Nu kom ik vanmiddag uit me werk en merk ik dat de motor af en toe uitvalt als de koppeling in geknepen wordt. Als ik deze dan opnieuw probeer te starten (met klein beetje gas) blijft het toerental rond de 2000 toeren. (onregelmatig) als ik het gas verder opendraai gebeurt er niks en blijft de motor rond de 2000 toeren lopen. Wanneer ik het gas loslaat valt de motor meteen uit. Meestal valt de motor uit maar dit is niet elke keer het geval.

Mijn probleem lijkt veel op dit verhaal en dit verhaal

Ik wil eerst het probleem met de slang oplossen voordat ik een compressietest laat doen. Misschien heeft de slang en bovenstaande probleem iets met elkaar te maken...

Na de tank vanmiddag opnieuw losgemaakt te hebben kwam ik erachter dat er een losse slang 'hangt'. Ik heb gezocht in de werkplaats handleiding maar kan de slang niet identificeren. Volgens mij is dit een overloop die is losgeschoten.

Nu heb ik twee vragen:
1. Wat voor slang is dit? (die los hangt)
2. Waar moet deze slang op aangesloten worden?

wefTfkI.jpg

hIiq73B.jpg

CeXNANn.jpg

7dcmOkg.jpg


Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
ik plaatst dit bericht omdat ik als eerste het cilinder wand probleem van dit model wil noemen :)

het ziet er overigens niet standaard uit, met die ty rip ook, hoeft geen probleem te zijn.

Het kan niet zo zijn dat het uiteinde koper is en eigenlijk in je carburateur hoort te zitten ?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet dat beide verhaal veel op mijn probleem lijken. Er is zeker een kans aanwezig dat het cilinder probleem bij mij speelt. Ik wilde alleen eerst even naar het probleem met de slang kijken voor ik een compressietest laat doen. Misschien dat die slang het probleem is.
 
je zegt dat je het in het werkplaatshandboek niet kon vinden, maar het koperen uiteinde lijkt verdacht veel op je balance pipe.nr 12 op blz 6-4, mits we hetzelfde boekkie hebben ;)

Maar het kan ook een stuk koper zijn uit iemand zn vaatwasser, dus we wachten met smart op wat het uiteindelijk blijkt te zijn, wel hier laten weten he :)
 
@LePensZeur,

Ik heb even in het handboek gekeken. Dat ziet er inderdaad hetzelfde uit. Ik had alleen nog niet gekeken onder de airbox. Ik zal morgen even kijken of dat slangetje daar vandaan komt. Ik laat je morgen weten of ik nog een stuk mis uit me vaatwasser. :9

@Rambabbel,

Dus de bedoeling is die lang los te trekken als de motor warm is en hij "loopt"? Ik zal ook morgen even controleren of deze rookt.

Ik laat het jullie morgen weten. ;)
 
@LePensZeur,

Ik heb even in het handboek gekeken. Dat ziet er inderdaad hetzelfde uit. Ik had alleen nog niet gekeken onder de airbox. Ik zal morgen even kijken of dat slangetje daar vandaan komt. Ik laat je morgen weten of ik nog een stuk mis uit me vaatwasser. :9

@Rambabbel,

Dus de bedoeling is die lang los te trekken als de motor warm is en hij "loopt"? Ik zal ook morgen even controleren of deze rookt.

Ik laat het jullie morgen weten. ;)

Ja. Met afgekoppelde slang blijft hij waarschijnlijk ook goed stationair lopen. De reden dat hij stationair zo beroerd gaat lopen is dat hij stikt in zijn eigen gassen uit de carterontluchting
 
Beste mede MF-ers,

Ik heb een R6 2000 met ongeveer 55.000 op de teller.

Gisteren merkte ik dat mijn R6 olie lekt onder de tank vandaan. Na de tank los te hebben gemaakt kwam ik erachter dat er olie uit het luchtfilter kwam. Het luchtfilter heb ik opengemaakt en alles schoongemaakt en teruggeplaatst. Daarna heb ik een testrondje gereden om te kijken of alles nog goed werkt. Dit was het geval.

Nu kom ik vanmiddag uit me werk en merk ik dat de motor af en toe uitvalt als de koppeling in geknepen wordt. Als ik deze dan opnieuw probeer te starten (met klein beetje gas) blijft het toerental rond de 2000 toeren. (onregelmatig) als ik het gas verder opendraai gebeurt er niks en blijft de motor rond de 2000 toeren lopen. Wanneer ik het gas loslaat valt de motor meteen uit. Meestal valt de motor uit maar dit is niet elke keer het geval.

Mijn probleem lijkt veel op dit verhaal en dit verhaal

Ik wil eerst het probleem met de slang oplossen voordat ik een compressietest laat doen. Misschien heeft de slang en bovenstaande probleem iets met elkaar te maken...

Na de tank vanmiddag opnieuw losgemaakt te hebben kwam ik erachter dat er een losse slang 'hangt'. Ik heb gezocht in de werkplaats handleiding maar kan de slang niet identificeren. Volgens mij is dit een overloop die is losgeschoten.

Nu heb ik twee vragen:
1. Wat voor slang is dit? (die los hangt)
2. Waar moet deze slang op aangesloten worden?

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Alvast bedankt.

Op dat witte T-stuk op foto 2?

Edit: bij nader inzien...laat maar... Afmetingen zijn te verschillend.
Is die T wel aangesloten of afgedopt?
Uiteinde slang lijkt wel een koperen bochtje, is ie van een loodgieter geweest?
 
Laatst bewerkt:
Dat is het eerste wat ik heb nagekeken. Maar daar hoort de slang niet op volgens het werkplaats handboek.

Klopt. Is inderdaad een koper bochtje. Geen idee of de vorige eigenaar een loodgieter was. _O-
Weet alleen dat deze jaren onderhouden is bij MCW in naaldwijk.
 
Heb zojuist weer even naar mijn motor gekeken. Het losse slangetje is inderdaad de balance pipe. Deze kon dus weer goed aangesloten worden.

Ook de test gedaan met de carterontluchting. Als eerste de motor warm laten lopen. Bij ongeveer 90 graden begon hij z'n mankementen weer te vertonen. Daarna de carterontluchting los gehaald. Hier kwam rook uit. Toen de motor weer gestart met de losse carter slang. Hier kwam veel rook/damp uit en de motor liep goed stationair. Tijdens het lopen van de motor de carterontluchtingsslang weer aangesloten waarna meteen de problemen weer opspeelde.

Ik zal een afspraak maken bij de garage voor een compressietest maar ik vrees het ergste... ;(
 
Laatst bewerkt:
Motor staat inmiddels al een paar dagen bij de dealer. Heb gehoord dat ze olie in het luchtinlaat gevonden hadden. Ook is er een compressie test uitgevoerd. Uitslagen waren 8,10,8,7 bar. Volgens hun waren deze waardes goed aangezien ze dicht bij elkaar lagen. Ook hadden alle bougies een mooie koffiebruine kleur.

Volgens MCW zitten er geen scheuren in de cilinderwand. Toch hebben ze het probleem nog niet gevonden. Ik wacht dus nog even af wat eruit gaat komen.

Wordt vervolgd...
 
Motor staat inmiddels al een paar dagen bij de dealer. Heb gehoord dat ze olie in het luchtinlaat gevonden hadden. Ook is er een compressie test uitgevoerd. Uitslagen waren 8,10,8,7 bar. Volgens hun waren deze waardes goed aangezien ze dicht bij elkaar lagen.
:o
Ook hadden alle bougies een mooie koffiebruine kleur.

Volgens MCW zitten er geen scheuren in de cilinderwand. Toch hebben ze het probleem nog niet gevonden. Ik wacht dus nog even af wat eruit gaat komen.

Wordt vervolgd...
max prijs afgesproken?
 
Ja. Met afgekoppelde slang blijft hij waarschijnlijk ook goed stationair lopen. De reden dat hij stationair zo beroerd gaat lopen is dat hij stikt in zijn eigen gassen uit de carterontluchting


Dit is het inderdaad denk ik.
Moet haast wel. Het is een trukje om nog iets langer door te kunnen rijden wanneer de cilinderwand het begeven heeft, heb het vaker gehoord. En zelfs eens als advies gekregen.
 
De monteur had gezegd dat als de motor oud is (54.000 km) hij vaak kan stikken in zijn eigen gassen. Dan leiden ze de carterontluchting om naar een overloopje waardoor de motor niet meer stikt. Daarnaast was de motor erg vuil doordat ik 2 jaar lang 25 kw heb gereden. De olie, caburateur enz waren vies. Dus dat hebben ze allemaal gereinigd en olie ververst.

Ik zit er wel aan te denken om de motor te verkopen. Aangezien ik het probleem graag voor wil zijn, en ik er nu nog geld voor kan krijgen. Je zit bij elk ritje toch met dat cilinderprobleem in je achterhoofd. :N

In ieder geval bedankt voor de berichten. Ik kan mijn motor dus langzamerhand gaan afschrijven. Hopen dat ik hem nu nog kan inruilen voor een ander.

Misschien heb ik het gemist, maar is het oliepeil OK? Als in, gepeild terwijl de motor recht staat?

Olie pijl is goed. Heb ik 3 maanden terug nog vervangen incl oliefilter.
 
Laatst bewerkt:
Raar verhaal, als ie stikt in z'n eigen gassen is er gewoon iets niet goed. Als jij olie je luchtfilterhuis in krijgt komt dat via de carterontluchting. Vaak is dat gewoon teveel olie, en dan gaat ie vanzelf wel beroerd lopen. Als je cilinderwanden of je zuigerringen gaar zijn en je krijgt gassen in je carter krijg je eenzelfde euvel. Slangetje omleiden is dan wel een beetje een beunoplossing.
 
Motor staat inmiddels al een paar dagen bij de dealer. Heb gehoord dat ze olie in het luchtinlaat gevonden hadden. Ook is er een compressie test uitgevoerd. Uitslagen waren 8,10,8,7 bar. Volgens hun waren deze waardes goed aangezien ze dicht bij elkaar lagen. Ook hadden alle bougies een mooie koffiebruine kleur.

Volgens MCW zitten er geen scheuren in de cilinderwand. Toch hebben ze het probleem nog niet gevonden. Ik wacht dus nog even af wat eruit gaat komen.

De monteur had gezegd dat als de motor oud is (54.000 km) hij vaak kan stikken in zijn eigen gassen. Dan leiden ze de carterontluchting om naar een overloopje waardoor de motor niet meer stikt. Daarnaast was de motor erg vuil doordat ik 2 jaar lang 25 kw heb gereden. De olie, caburateur enz waren vies. Dus dat hebben ze allemaal gereinigd en olie ververst.

Zoek alsjeblieft een fatsoenlijke motorzaak ;(
 
Terug
Bovenaan Onderaan