Honda Forza 125

Bulldozer

MF veteraan
20 jun 2012
3.102
157
Honda kondigde vandaag een nieuwe motorscooter aan, de Forza 125.
Wellicht komt er nog een 150cc versie aan, maar deze 125 cc blinkt uit door grote 11,5L tank en 14,3 pk esp motorblok.
Ook oogt de scooter modern, en eigentijds. Één van de plus punten is dat hij voorzien is van ABS!

Moet een toppertje worden toch?

Link:

Honda Nederland: Specificaties – Forza 125 – Scooters – Aanbod – Motorfietsen – Honda
Honda news eu: 2017 HONDA Forza 125

Nederlandse site's:

Nieuw: 2015 Honda Forza 125 motorscooter

En buitenlandse site's met meer foto's:

1: http://www.bennetts.co.uk/bikesocia.../october/honda-reveal-forza-125/#.VC3B42IaySM

2: http://forum.punjabijunktion.co.in/f21/paris-live-honda-forza-125-a-522667/

3: http://www.soymotero.net/honda-forza-125-2015-funcional-y-urbano-14432

Gegevens:

MOTOR:

Type Liquid-cooled 4-stroke 4-Valve SOHC single
Displacement 124.9 cm3
Bore x Stroke 52.4mm & 57.9mm
Compression Ratio 11:05:01
Max. Power Output 10.5kW @ 8,750rpm
Max. Torque 12Nm @ 8,250rpm
Oil Capacity 0.9L
FUEL SYSTEM
Carburation PGM-FI electronic fuel injection
Fuel Tank Capacity 11.5L
Fuel Consumption ~43.5 km/l (WMTC)

ELECTRICAL SYSTEM:

Starter ACG Self-starter
Battery Capacity 12V-7AH
ACG Output 290W
DRIVETRAIN
Clutch Type Dry, internal expanding, deadweight
Transmission Type CVT
Final Drive V-belt

FRAME:

Tubular steel underbone

CHASSIS:

Dimensions (LxWxH) 2134mm x 748mm x 1452mm
Wheelbase 1490mm
Caster Angle 26°5
Trail 89mm
Seat Height 780mm
Ground Clearance 148mm
Kerb Weight 161kg / 162kg (ABS)
SUSPENSION
Type Front Telescopic
Type Rear Twin

WHEELS:

Type Front Aluminium casting
Type Rear Aluminium casting
Rim Size Front 15M/CXMT3.50
Rim Size Rear 14M/CXMT4.00
Tyres Front 120/70-15
Tyres Rear 140/70-14

BRAKES:

ABS System Type ABS as option (2-channel)
Type Front 256mm disk
Type Rear 240mm disk

INSTRUMENTS & ELECTRICS:

Instruments Fuel meter, Water temperature gauge, Odometer, Trip A and B, Average fuel consumption, Section fuel consumption
Headlight Transverse, LED 3-light (Hi: 2, Lo: 4)
Taillight Combined type, LED (ST: 4, TL: 4)

Foto:
full
 
Laatst bewerkt:
Ziet er leuk uit, volwassen. Dat ze 'm met ABS leveren is niet zo vreemd; per 2016 verplicht en als je in 2015 zonder levert en in 2016 mét, dan wachten mensen misschien liever een jaar en zit je met overjarige voorraad die je niet aan de straatstenen kwijt kan.

Prijs zal wel rond de €4000-4199 ofzo gaan liggen?
 
Ik vraag mij af of ze de huidige modellen zonder ABS ook gaan upgraden naar ABS, of dat ze de modellen gaan vervangen voor nieuwe modellen. Zoals de PCX bv die er niet met ABS (nog) is.
 
Laatst bewerkt:
Ik verwacht wel een PCX met ABS... de EICMA volgt ook nog in november, straks hebben ze niets meer om daar ten toon te stellen. :+
 
Hij lijkt veel op de honda s-wing 125 cc , hier niet te koop.
In Frankrijk komt hij waarschijnlijk in maart 2015 voor iets van 4500 euro , dan in NL nog wat bpm erbij.?
 
Lijkt een beetje op een kleine BMW. Vindt persoonlijk de vormgeving wel geslaagd, maar met de PCX model 2014 is ook niets mis. Gewicht is wel duidelijk een slag hoger als de PCX.
 
De vormgeving is zeer geslaagd , bijna perfect. wel veel duurder dan de pcx maar dan heb je ook wat.

14 inch voor 15 achter, 2 helmen onder het zadel.
 
Laatst bewerkt:
Echt heel mooi scootertje! 8-)
Zou ik maar zo overwegen in 150cc (16,5pk?) versie, mits de prijs zo rond de €4000 zal blijven.
Veel duurder dan €4000 moet het m.i. niet worden, want voor €1500 meer koop je bijvoorbeeld een Yamaha Xmax 250cc. Qua uitstaling vergelijkbaar en ruim 20pk...
 
Ik vind hem eigelijk wat te groot voor een 125cc, en te zwaar in gewicht.
Eerst maar in het echt zien of dat zo is.
 
De PCX150 met ABS zal mss zo rond op de 3500,- komen schat ik, dat is dan wel weer een aanrader qua prijsverschil, en een stuk compacter. Nu nog opvoeren die PCX naar 17PK! :P
 
Laatst bewerkt:
Ik ga Honda een e-mail sturen.

Pcx met SH300 blok, schijfrem achter en standaard YSS veren, Michelin banden en sportvario. 3500€.

Of idem met het 150cc PCX blok voor 2900€.

Tadaaa! Geen andere modellen meer nodig ;)
 
De yamaha x-max 125cc wordt in Frankrijk erg veel verkocht , dat is een x-max 250 maar dan met een 125cc motor, die weegt ongeveer hetzelfde en heeft de zelfde banden maten en er passen ook 2 helmen onder.
dus ongeveer net zo groot als de x-max 250, model 2011.
Die yamaha x-max 125cc wordt in NL niet verkocht omdat die voorall bedoeld is voor landen zoals België en Frankrijk waar er met B-rijbewijs op gereden kan worden. De yamaha kost daar in Frankrijk 4399 euro.
en in Belgie 4690 euro.
Dus dat is de concurrent van de honda met vrijwel hetzelfde vermogen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ga Honda een e-mail sturen.

Pcx met SH300 blok, schijfrem achter en standaard YSS veren, Michelin banden en sportvario. 3500€.

Of idem met het 150cc PCX blok voor 2900€.

Tadaaa! Geen andere modellen meer nodig ;)

Jaaa, Honda snapt het nog steeds niet.. -O-
We willen een kleine scooter die gaat als een raket!
 
Laatst bewerkt:
De Forza 125 is wereld wijd gezien wel een goede poging ivm met de verkoop cijfers.
In veel landen mag je er mee rijden met B rijbewijs of zelfs zonder rijbewijs, of zoals bij ons met A1.
Dan is de eis vaak max. 125cc en max. 15 pk. Wat dat aangaat zijn ze er goed in geslaagd het maximum eruit te halen voor deze doelgroep. En hij is ook nog eens luxe en niet zo klein... Wie wil dat dan niet?
 
Laatst bewerkt:
Ik zit nog even goed te kijken naar die remschijf... en wéér kiest Honda voor een schijf waar geen ART4-schijfslot doorheen past. Moet je dus weer verplicht een kettingslot meenemen, waardoor je nog minder ruimte hebt onder het zadel. Dit flikt Honda met alle lichte motoren en motorscooters. Misschien ben ik een zeikerd dat ik het makkelijker vind om een schijfslotje snel om de schijf te zetten, maar leg mij maar eens uit hoe je een kettingslot bijv. mee wilt nemen op een Honda MSX?
 
Ik had op mijn Vision 110 en de SH150 wel een ART-4 slot op mijn schijf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan