Accu vervangen voor condensator boostpack

Tarrel

MF'er
2 sep 2012
122
0
Dronrijp
Beste motorfanaten,

Ik bezit sinds kort een guzzi project waar ik een caferacer van wil bouwen. Het probleem is dat de accu de startmotor niet rond krijgt omdat er hoge compressie zuigers in zitten (start wel met extra accu erbij).

Nu heb ik gehoord dat je ook condensators kunt gebruiken voor het starten van de motor, Ik heb wat research gedaan en dit lijkt mij wel interessant omdat deze lichter zijn, duurzamer zijn en minder ruimte innemen en ik ze onder de tank kan plaatsen.

Het nadeel ervan is dat ze snel ontladen, Dus zou ik de motor een paar weken niet gebruiken moet ik hem eerst even opladen. Dit zou geen probleem zijn want dan maak ik daar wel een aansluiting voor. Het voordeel is dat je ze wel snel op kunt laden. Binnen 5 minuten zoals ik heb begrepen.

Vraag mij alleen af hoe het verder gaat met het laden onder het rijden, kun je ze overladen? Heeft iemand schema's? En waar moet je verder op letten? Ik weet dat ze goed kunnen exploderen, wil ik dan ook maar liever voorkomen :+ .

Hier een filmpje van een condensator pack waarmee een auto word gestart:
 
@ TS,
heeft jou guzzi nog een kickstarter?
voor een beetje caferacer is het natuurlijk wel stoerder om hem aan te kicken, kun je wel een kleinere accu gebruiken.
wel zorgen dat ie goed aanslaat, anders wordt je er met die hoge compressie natuurlijk niet vrolijk van.
 
Ok. Het probleem is dan alleen dat ik de condensatoren niet meer even snel op kan laden als ik de motor een poos niet heb gebruikt. Of is dat stroombegrenzingsschema puur om mijn dynamo te beschermen tegen sluiting?

Net gekeken wat een lithium batterij kost :o dat plan word al niks
Hoeveel wil je maximaal uitgeven voor een goede oplossing?
 
Hoeveel wil je maximaal uitgeven voor een goede oplossing?
Zal zo rond de 200eu liggen. Als ik weet dat het daarna goed is en ik er geen omkijken meer naar heb wil ik er best wat geld voor neerleggen.
Het lijkt mij ook een leuk experiment met de condensatoren, alleen heb ik er denk ik te weinig verstand van om de boel niet op te gaan blazen. Daar zit ik niet bepaald op te wachten. Ik had verwacht dat dit wel vaker is geprobeerd bij motoren.

Net ook nog even de oude accu getest. gaf 12,5 volt aan. Tijdens het starten zakte deze naar 4 volt, als ik de startknop dan weer loslaat stijgt deze weer langzaam naar +/- 12,4.

Maar deze accu kan ik wel laten testen bij een vriend, alleen wil ik graag van dat grote ding af.
 
Zal zo rond de 200eu liggen. Als ik weet dat het daarna goed is en ik er geen omkijken meer naar heb wil ik er best wat geld voor neerleggen.
Het lijkt mij ook een leuk experiment met de condensatoren, alleen heb ik er denk ik te weinig verstand van om de boel niet op te gaan blazen. Daar zit ik niet bepaald op te wachten. Ik had verwacht dat dit wel vaker is geprobeerd bij motoren.

Net ook nog even de oude accu getest. gaf 12,5 volt aan. Tijdens het starten zakte deze naar 4 volt, als ik de startknop dan weer loslaat stijgt deze weer langzaam naar +/- 12,4.

Maar deze accu kan ik wel laten testen bij een vriend, alleen wil ik graag van dat grote ding af.
Als je accu geladen was voor de test dan is deze op zeker stuk.
 
Net ook nog even de oude accu getest. gaf 12,5 volt aan. Tijdens het starten zakte deze naar 4 volt, als ik de startknop dan weer loslaat stijgt deze weer langzaam naar +/- 12,4.

Als deze accu 'volgeladen' was voordat je het probeerde, dan is dit het bewijs dat hij stuk is. Bij zware belasting zou de spanning met zekerheid niet onder de 11 volt inzakken. En dat is al heel veel.

Dit gebeurt er overigens met een condensator als je er te lang een te hoge spanning op zet:

 
Accu is volgens mij een VMF als ik me niet vergis ?? Had ik met de oude BMW boxers ook altijd kuren mee. Ding levert gewoon te weinig startstroom voor een dikke twin. Goed merk accu erin gooien en ik denk dat je problem opgelost is.

Kijk eens bij odyssey accu oid. Kleiner dan de ouderwetse loodbakken en meer startstroom. Je huidige accu is in ieder geval op.

Benno
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan