Mogelijke oorzaak chronisch doorbrandende koplampen.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.117
8.243
Assen
..Kan naast een te hoge boordspanning, een slecht contact van de koplampstekker waardoor;
1- er hitte wordt gegenereerd waardoor de lamp net te heet wordt..(lijkt me zelf vrij sterk..)
2- er een spanningsverlies is, daardoor een hogere amperage door de lamp komt en daardoor stuk brand?
 
Beide lijkt me niet waarschijnlijk.

Daarbij gaat nr 2 niet echt op.


Je moet eerder denken aan overmatige trilingen en/of spanningspieken.
 
..Kan naast een te hoge boordspanning, een slecht contact van de koplampstekker waardoor;
1- er hitte wordt gegenereerd waardoor de lamp net te heet wordt..(lijkt me zelf vrij sterk..)
2- er een spanningsverlies is, daardoor een hogere amperage door de lamp komt en daardoor stuk brand?

Misschien komt op een of andere manier het ballonnetje in aanraking met vet? bv van de huid?
 
Leuk verhaal altijd dat je (halogeen) lampjes niet met je vingers aan moet raken. Maar hoe kan een vette vingerafdruk op de buitenkant van een hermetisch gesloten lampje zorgen dat de gloeidraad aan de binnenkant (sneller) doorbrand :?



De glasbol van de halogeenlamp is gemaakt van kwartsglas. Dit glas is beter bestand tegen hoge temperaturen dan gewoon glas. Hierdoor kan de temperatuur in de lamp wel oplopen tot 3100 Kelvin, waarmee nog steeds een levensduur van 2500 uur bereikt wordt. De hoge temperatuur zorgt ook voor het witte licht en het glas wordt erg heet, wel zo’n 250 graden. Als je de lamp gewoon met je vingers vasthoudt, zetten zich allerlei vetten en ander vuil zich af tegen het glas. Is de lamp koud, dan gebeurt er niets. Pas bij een brandende lamp zal de aanslag door de grote hitte inbranden in het kwartsglas. Het glas wordt op deze manier ondoorzichtiger en kan minder goed licht en warmte doorlaten. Het gevolg hiervan is dat het glas nog heter wordt op deze plek en sneller kapot zal gaan. Dit is een groot nadeel van halogeenlampen.
De chemie van een halogeenlamp
 
Of de lampjes er met TE vette vingers er ingedraaid !
Even een aanvulling nog dan : Halogeenlampen worden veel heter dan conventionele gloeilampen. Als men ze met de vingers beetpakt kunnen hierdoor organische resten (vette vingers) op de lamp komen die dan bij het branden door verkoling bruine vlekken geven. Deze donkere resten zorgen voor een grotere verhitting van de lamp die de levensduur sterk verkort.
Met dank aan Wikipedo O-)
 
Halogeen en vet is inderdaad geen goede combinatie. Ander voorbeeld hiervan: Het aantal mensen met regelmatig sneuvelende halogeen spotjes in de keuken (in de buurt van het gasfornuis) is niet te tellen. Grappig genoeg zijn ze vaak wel op de hoogte van het feit dat je een autokoplamp beter niet vast kan pakken vanwege vette vingers :P
 
Ondanks dat gloeilampen voor voertuigen door een dikkere gloeidraad en betere ondersteuning daarvan redelijk goed bestand zijn tegen trillingen kunnen trillingen wel de gloeidraad kapot krijgen. Kijk eens of de koplampbehuizing nog goed in zijn rubbers zit.
 
ik had bij mijn XJ in het begin dat de achterlichten steeds kapot gingen. Dat heb ik toen opgelost door de achterlichtunit wat minder strak te bevestigen / de bevestigingsbeugel iets te buigen zodat de lichtunit weer in zn rubbers kon bewegen. sindsdien geen kapotte lampen meer gehad.

oorzaak kan dus zijn; trillingen.

overigens te hoge boordspanning lijkt me nog erger!
 
Laatst bewerkt:
Mijn ervaring is ook dat het vnl door trillingen komt.
20 jaar geleden een Fiat Tipo turbo diesel gehad die de koplampen er doorheen joeg.
(en aan 1 kant kon je er nauwelijks bij)
Die diesel kon vooral stationair nogal rammelen.
Toen overgegaan op een ander merk (gele!) halogeen lampen.
Nooit meer last van doorgebrande lampen.....

Weet niet meer welk merk, heb toen gewoon geprobeerd en uiteindelijk 1 gevonden die heel bleef.
 
..Kan naast een te hoge boordspanning, een slecht contact van de koplampstekker waardoor;
1- er hitte wordt gegenereerd waardoor de lamp net te heet wordt..(lijkt me zelf vrij sterk..)
2- er een spanningsverlies is, daardoor een hogere amperage door de lamp komt en daardoor stuk brand?

Hitte wordt veroorzaakt door overgangsweerstand.
Dus de lampfitting kan dan te heet worden maar dan brand de lamp ook veel minder helder.
Door een spanningsverlies zal zeker het amperage niet verhogen, eerder verlagen. Andersom kan wel, een hoger amperage zal voor een spanningsverlies leiden.

Oorzaken doorbranden:
te hoge spanning, trillingen.
 
En koop er dan één van een gerenommeerd merk. Kwaliteit kost geld en bij de goedkopere soorten (merken wil ik het niet noemen) wordt de kostprijs gedrukt door een mindere kwaliteit van de grondstoffen en een minder zorgvuldige montage van de onderdelen.

Bij voorlampen geldt dat de gloeidraad bijv. exact op de 0,1 mm nauwkeurig op een bepaalde plek moet zitten om een goed lichtbeeld te krijgen en daar gaan goedkope exemplaren heel vaak de fout in.
 
Of je doet een elastiekje om het lampje, precies waar het metaal overgaat naar het glas. Bij mij ging het achterlicht van mijn GSX400E altijd stuk door trillingen,.. ;(
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan