Gsr600 begint in te houden

Lex1986

Rookie
18 sep 2014
17
0
Heren,

Ik heb voor woon-werk vervoer een hele fijne Gsr600. Ik heb hem nu zon 4 maanden en rijd er elke dag op. De eerste 3000km zijn voorbij gevlogen. Toen ik hem aanschafte heb ik hem een grote beurt gegeven. Daarbij zijn onder andere de bougies vervangen.

Sinds een week of twee heb ik het idee dat ik de motor steeds meer ib gaat houden. In het begin heel licht en kort. Nauwelijks merkbaar en ik begon te twijfelen. Nu doet hij het steeds vaker en heftiger. Elke keer rond de 3500-4000 toeren. Naar mijn mening ook meer als hij warmer is. Ik heb ergens gelezen dat die injectoren nog wel eens vies kunnen worden.

Iemand bekend met dit probleem of een goede tip in welke richting ik het zoeken moet?

Bij voorbaat dank,
Lex

~[EDIT] Hij staat op het wel buiten. Ik heb nog geen mogelijkheid om hem binnen te zetten aangezien ik hem elke dag gebruik, als ik hem een paar dagen niet gebruik zet ik hem bij iemand in de garage. En ik heb het idee dat het voornamelijk is als ik rustig versnel. Als ik sneller optrek doet hij het niet, of ik merk het niet ;)! F1 lampje brandt niet.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Lex, Mooie motor heb jij maar ik ken hem niet. Er brand geen lampje van "FI" of iets dergelijks, dan zou ik mij niet meteen zorgen maken over injectie of computer.

Bij warmte kan de weerstand van stroom snel hoger worden, Daarom zou ik de bobines of coils controleren. Als die ergens een breuk hebben of interne sluiting dan kan zich dat heel goed zo tonen. De ontsteking is dan even te zwak en door afkoeling loopt de motor daarna weer. De controle is een weerstandstest. Je kan ook kijken of ze hittesporen hebben, dit hoort dus niet, het is alleen vaak moeilijk ze goed en rondom te bekijken. Zie hier een voorbeeld van de test:

Ga zeker na of de aansluitingen niet verroest zijn, bijvoorbeeld aarde/massa aansluitingen, stekkers, accupolen en zekering(klemmen). Je kunt kijken of je geen last hebt wanneer je de paniek schakelaar bediend hebt voor het rijden maar probeer deze zeker ook wat aan te tikken en te bewegen als de motor stationair draait, hier gaat de stroom voor de ontsteking doorheen.

De bougie kabels en doppen willen nog wel eens vonken. Het kortsluiten ervan kan zich tonen in het donker en bij nevel van een plantenspuit. Doppen kan je eventueel omwikkelen met tape om dat deel uit te sluiten. Dit probleem doet zich misschien minder voor bij nieuwe motoren en kabels zijn van goede kwaliteit maar er kan een beschadiging zijn of een dop is weer aan het loskomen van de bougie. Bekijk de staat van de bougies dan ook eens en probeer met een andere als er een vette tussen zit.
 
Heren, bedankt voor de reacties.
@wrong route: dat is nogal een uitgebreide reactie. Ik ga zsm eens kijken of ik dit allemaal kan nameten/uit proberen. Helaas komende week naar het buitenland voor mijn werk maar daarna zal ik eens kijken.

@guntherrex: ja die is ook mee vervangen. Alleen brandstoffilter is niet meevervangen als ik mij niet vergis. Voor de rest een complete grote beurt. Ik zou verwachten als het probleem in de brandstoffilter zou zitten (vuil/vesrtopt) dat hij het over een wijder toerenbereik doet.
 
Laatst bewerkt:
Goedendag Lex,

Weet je ook of de spanningsregelaar is vervangen? Suzuki heeft eerder alle GSR600's teruggeroepen om de spanningsregelaar te vervangen. Mijn vrouw heeft ook zo'n motor (erg fijn ding..) en de problemen begonnen vooral als de motor warm werd. De motor viel zelfs uit.

Na het vervangen van de SR geen problemen meer gehad (er staat nu ongeveer 6600 kilometer op de teller en de motor komt uit 2009).
 
Sorry voor de late reactie maar ik zat voor werk in het buitenland.
Erwin_83: Ik zal het daar eens proberen. Bedankt voor de tip.

Jookie: Had uw vrouw het ook bij één bepaald toerengebied? En wat houdt die spanningsregelaar precies in? Ik snap dat hij de spanning regelt maar heb je iets meer info hierover? Overigens is mijn GSR600 uit 2006.
 
Oja, een GSR heeft geen brandstof filter volgens mij, tenzij iemand die er zelf nadehand op gezet heeft. Dus je kan even je tank omhoog zetten en de brandstod leiding nalopen opzoek naar een filter. Maar aangezien het bij een vast toerental gebeurd zal dit niet de oorzaak van je probleem zijn.
 
Hey Lex, welkom terug.

De spanningsregelaar zorgt ervoor dat de spanning van de dynamo omgezet wordt naar een spanning die te gebruiken is voor het laden van de accu, het branden van het licht en het werken van de ontsteking etc. etc. Bij een bepaalde reeks GSR'ren is er een terugroepactie geweest. Als je gaat "googlen" dan zal je dat ongetwijfeld vinden.

Bij mijn vrouw was het de situatie: Bij koude motor héél af en toe een beetje inhouden maar niet bij een specifiek toerental of snelheid. Als de motor warm werd dan werden de klachten erger. Als de motor goed op bedrijfstemperatuur was dan deed de motor niets meer. Maw. zoineens (midden op de snelweg) stopt de motor met draaien, zelfs de startmotor draaide niet meer. Na ongeveer een 1/2 uur was het starten en lopen. Als een zonnetje....

De spanningsregelaar werd op bedrijfstemperatuur warm, het geheel zet uit en op de printplaat (die natuurlijk ook warm wordt) is er één printbaan gescheurd of geknapt die, als ie koud is, tegen elkaar aan zit en als de boel warm is, los komt van elkaar.

Misschien heb je wat aan het bovenstaande verhaal, wellicht helpt het bij het zoeken anders is het "voor kennisgeving aangenomen". ;)

Bij mij op het werk zeggen ze (dat geef ik ze wel eens mee..): Storing zoeken is uitsluiten. Je kan het elk moment vinden maar je kan er zo een paar maand mee lopen klooien.

Heb je al eens een flesje injectorreiniger door de benzine gemengd?
Paar bougie's kosten niet zoveel en misschien is er 1 op het eind van z'n leven.

Makkelijkste tip: niet minder dan 4500 toeren rijden.... Dan lopen deze motoren wel erg mooi.. *D
 
Jookie: Bedankt voor de uitleg. Die spanningsregelaar ken ik vanuit de auto's maar wist niet dat je daar op duiden. Ik ga gewoon eens rustig dingen proberen en kijken of ik dingen kan uitsluiten. Bougies zijn al vervangen. Kan ze nog een keer nalopen of ze er allemaal nog wel goed inzitten.
Ik heb er ook nog geen flesje injectorreiniger ingegooid. Hoop ik deze week aan toe te komen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Heren (en dames),

Er zijn weer nieuwe symptomen die hopelijk meer wijzen op de oorzaak van het probleem.

Het valt mij de laatste tijd heel erg op dat als mijn motor 'warm' is (ongeveer >60) dat mijn toerental heel langzaam terugloopt. Als de motor koud is en ik knijp mijn koppeling in dan zakt het toerental meteen naar stationair. Als ik dit doe bij warme motor dan loopt het toerental langzaam terug. Vanuit hogere toeren loopt hij wat sneller terug en bij ongeveer 4000 toeren loopt hij heel langzaam terug. Soms blijft hij zelfs in de 3000 toeren hangen. Afremmen op de motor gaat dus eigenlijk niet meer omdat hij zelf gas blijft geven. Als hij bij de 3000 blijft hangen en ik geen een keer gas met koppeling in, zakt hij wel weer terug.

Ik wil binnenkort eigenlijk de compressie eens meten maar daar lijkt het mij niet in te zitten aangezien hij bij hogere toeren en koud wel gewoon terug loopt. Het lijkt erop dat hij blijft inspuiten. Mijn stationaire toerental is van 1600 ook ineens 2200 toeren geworden zonder dat ik daar aan heb gezeten. Kan het zijn dat hij door het hogere stationair toerental al vanaf zo'n 4000 toeren weer adv zijn stationair regeling weer gaat inspuiten en daarmee het toerental dus hoog houdt?

Ik heb er filmpjes van maar die kan ik nu niet direct uploaden.

Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.
Thanks
 
Ik ken die motor niet. Maar injectie motor die niet terug valt in toeren, kan een paar oorzaken hebben.
Net wat ik zeg ik ken je motor niet, maar het kan ook komen door de temperatuur sensor van motorregeling of valse lucht. Stationair regeling of gasklep sterk vervuild.. Mits je ze hebt zitten op je fiets.
 
Bedankt voor de reacties.
@Ruudje, Vervuilde gasklep of stationair regeling was mijn gedachten ook. Ik heb dit een keer bij mijn auto gehad. Hopelijk heb ik binnenkort eens tijd om hier aan te werken.

@Guntherrex, Ja ik heb reiniger in mijn tank gedaan maar dat heeft dus niets geholpen. Wat bedoel je met deoproef?

@Rambabbel, dan zal ik eens opzoek gaan naar een bedrijf dichtbij die dat kunnen doen. Rijd toch een stuk minder fijn met deze mankementen.
 
deoproef kan je controleren of je aanzuigrubbers lucht doorlaten, is hier vast wel een how-to over te vinden maar makkelijk gezegd spuit je wat deo op je aanzuigrubbers terwijl de motor stationair draait. Mocht er wat lekken dan zal je toerental stijgen
 
@Rambabbel: Tilburg. Volgens mij is MC Rijen een Suzuki dealer. Ik zal daar eens informeren.

@Guntherrex: Op die manier. Maar als hij valse lucht aanzuigt zou hij niet harder moeten gaan lopen. Dan moet hij juist in toerental zakken. Dit heb ik laatst bij mijn broer zijn motor gedaan met remreiniger. Die viel uit als hij warm was en stationair liep. Bij mij is het juist het omgekeerde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan