Gestraald motorblok in de blanke lak zetten?

DeepSpace

MF veteraan
4 apr 2002
4.934
344
Rotterdam
Goedenavond mede sleutelaars, vraagje. Ik heb net mijn Guzzi blok laten stralen. Erg mooi geworden. ik zat me nu een beetje af te vragen of ik heb zo laten of toch in de blanke lak te zetten. Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Wel, of niet? Blijft het een beetje zitten? Welk merk? Zelf doen of naar de spuiter brengen?

full
 
Aluminium gietwerk werd /wordt van een laag zuiver aluminium voorzien. Niet altijd . Tegenwoordig wordt gietwerk ook gespoten met metalic paint. Het is daardoor niet te zien of het echt gietwerk is waar je tegen aan kijkt.

Maar soms wordt er ook niets aan gedaan, die motorblokjes zien er na een tijdje niet meer uit.
De ene legering is gevoeliger voor corrosie dan de andere.

Aluminium is minder gevoelig voor corrosie tussen het gebied van zuurgraad 4 en 8.
Zuurder dan azijn (Ph minder dan 4) of een vloeistof met een PH waarde groter dan 8 bijv. caustische soda , gootsteenontstopper of ammoniakoplossing , laten het aluminium wegrotten.

Chloor zorgt eveneens voor corrosie, het is dan niet het vrije chloor, chloor is een 2 atomig gas dat behoorlijk reactief is. Het is gebruikt in WO1 als strijdgas.
Het chloor dat in pekel zit als een chloor-ion ( Cl-1 ) reageert met het aluminium.
Alle chlorides behalve zilverchloride lossen op in water dus je aluminium spoel weg zonder een beschermende laag achter te laten.

Dus, blokje in metalic verf spuiten is het beste als je er ook in de winter mee de weg op gaat.
Cylinders gewoon zo houden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan