Dimlicht doet het niet tot groot licht aangezet wordt

Nickmans

MF'er
12 jun 2014
114
6
Ik heb geprobeerd te zoeken maar kon niets vinden dat op mijn probleem lijkt.
Probleem: Heel soms en dus lang niet altijd doet mijn licht het niet op mijn SV 650. Het gekke is dat op het moment ik ook maar even mijn groot licht aan- en uitzet, het dimlicht het ook gewoon weer doet en blijft doen. Supervaag... ik denk zelf misschien contact corrosie oid. maar weet dan niet goed waar ik het moet zoeken, ook kan ik niet goed verklaren hoe het schakelen van dim- naar groot licht het dimlicht kan beïnvloeden.

Hopelijk dat iemand me op weg kan helpen. Dank alvast.
 
als de contacten van de schakelaar zelf wat gecorrodeerd zijn krijg je een slecht contact. door die schakelaar om te schakelen bewegen de contacten een beetje over elkaar en haal je wat corrosie weg waardoor de lamp weer gaat werken.
 
niet vijlen en liefst ook niet borstelen. even inspuiten met contactcleaner even laten inwerken en dan goed schoonmaken met een poetsdoek. desnoods herhalen als dat nodig lijkt en als je klaar bent even wat contactspray er overheen om het weer wat corrosiebescherming te geven. dan zou het voorlopig weer goed moeten werken als dat het probleem was. maar ik denk het wel.
 
Ok, update: Mijn licht valt nog steeds uit. En met steeds bedoel ik na het schoonmaken van de contactjes binnen de schakelaar van mijn claxon/grootlicht/knipper-eenheid met contactspray. Het zag er ook niet gecorrodeerd uit oid maar wel zat er nog wat vet voor de schakelaar van mijn knipperlicht overal en nergens.

Maar, ik ben wel achter de oorzaak gekomen denk ik; mijn licht valt uit als ik het gas even open trek. Vanochtend heb ik de hele weg netjes gereden en mijn licht bleef aan (zowel bij vertrek als aankomst brandde hij). Op de terugweg heb ik ... minder netjes gereden ... en toen kwam ik erachter dat als ik 9000+ toeren maak vanuit lage toeren het licht ineens wegvalt. Ook dan is de oplossing even mijn groot licht aan zetten en terug schakelen naar 'gewoon' licht en dan doet hij het weer. Blèr ik dan weer asociaal het gas open valt hij weer uit aldus de reflectie in de auto voor mij.

Maar goed, waar zou ik het dan moeten zoeken?
 
Zet er eens een nieuwe lamp in. Er is een kans dat de gloeidraad gebroken is, maar door de dikte van de draad nog wel kontakt maakt. Bij licht aan wordt de gloeidraad echt warm en zet iets uit. In jouw geval kan bij dat hoge toerental het ene uiteinde van de gloeidraad naast het andere eind komen waardoor het uitvalt.
 
Ik heb de motor nu een jaartje en er zat al Xenon in. Ik kijk morgen even welk merk, denk je dat het vervangen van de lamp of ballast zal helpen? Ik heb nu deze hele week gereden en maar 2x gehad dat het licht uit valt (zover ik kan zien), vandaag is het licht bv. de hele tijd aangebleven.
 
Een Xenon ballast heeft een beveiliging. Als de spanning onder een bepaald niveau komt schakelt 'ie uit. (Ook als de spanning daarna weer voldoende is blijft de boel uit.)

Veel mensen hebben problemen dat Xenon uit gaat als er gestart wordt. Door het starten daalt de spanning tijdelijk even. Bij de meeste moderne motoren gaat de verlichting dan ook pas aan na het starten.

Als je groot licht gebruikt gaat het dimlicht (bij jou Xenon) uit. Als je groot licht weer uitzet gaat je dim (Xenon) verlichting weer aan. (Bij gebruik van de pass/sein knop gaat het dimlicht niet uit!!!)

Bij die keren dat je Xenon is uitgevallen heb je dus een tijdelijke spanningsdip gehad. (Door bijvoorbeeld het inschakelen van grote verbruikers zoals handvatverwarming/in hoogte verstelbare windschermen, etc) Met als gevolg dat Xenon uit gaat. Door je grootlicht te gebruiken reset je eigenlijk de ballast van de Xenon lamp en gaat de boel weer aan.

Een normale halogeen lamp heeft geen last van spanningsdipjes. Die zal hooguit even iets zwakker branden.

Je kan dit oplossen door de Xenon met wat dikkere kabels rechtstreeks te verbinden met de accu. Met een relais op je dimlicht kan je de boel dan schakelen. De meeste motoren zijn ontworpen op het gebruik van halogeen, en hebben kabels die maar net dik genoeg zijn. (En dus spanningsverlies veroorzaken)

Suc6!
 
Laatst bewerkt:
Dank Kees! Ik heb nog niet gekeken welk merk erin zit maar ik ben net terug van een donkere rit. Het licht is minstens 8x uitgevallen over een afstand van 35km als ik even wat toeren maakte. Het is niet echt direct reproduceerbaar maar als ik hem doortrek tot 10k dan is de kans van uitvallen zeer groot.

Ik heb overigens niet echt verbruikers dat ik weet, mijn TomTom zat niet aangesloten en handvatverwarming oid. heb ik niet. Ik rij overigens een SV650N, zonder kuip dus laat staan met verstelbaar windscherm :D

Je verhaal snijdt verder wel hout dus ik ga maar eens proberen de bedrading te vervangen. En met xenon direct aansluiten op de accu neem ik aan dat ik de kabel van xenon lamp --> ballast --> accu beide dien te vervangen?

Edit: Nog vergeten, mijn Xenon gaat verder direct aan bij het contact maken met de sleutel, ongeacht welke stand de kill-switch/stopknop/dodemansknop/weet-ik-veel-hoe-dat-ding-heet-maar-hij-is-rood-knop heeft op dat moment. Als ik dan de motor start dan gaat inderdaad even het licht uit (zeg ik uit mijn hoofd) maar is daarna ook weer direct aan zodra de motor gestart is. Ik kan het licht verder niet uit zetten, alleen dim- of grootlicht. Maakt dit nog wat uit m.b.t. relais o.i.d.?
 
Laatst bewerkt:
Nou, even reageren om toch te laten weten hoe dit min of meer afgelopen is; ik heb zelf geen kabels getrokken want relais snap ik gewoon onvoldoende. Wel ben ik ermee naar een dealer geweest, ze konden niets vinden (op versleten rem blokjes achter na) maar hebben preventief de contactjes wat gebogen zodat ze beter contact maken. Ik reed weg en had nog meer last dan voorheen. :(

Nu een maand later dacht ik vanmiddag met het mooie weer, ik ga nog 1 laatste poging wagen. Alles los gekoppeld en ieder onderdeel een paar hengsten gegeven. Het blijkt dat als ik het lampje zelf op de voet een paar tikken geef, dat hij dan uit valt. Ik denk dus dat het lampje de boosdoener is. Mogelijk dat ik binnenkort een nieuwe Xenon lamp bestel om dit te bevestigen maar ik was er nu eigenlijk wel klaar mee en nog een H4 halogeen liggen van mijn auto dus die zit er nu maar in.

Toch ben ik nog wel benieuwd naar wat er gebeurt als ik nieuwe bedrading trek en dan met een relais alles aansluit maar ik vrees dat ik dan meer verpruts dan fix O-)
 
Terug
Bovenaan Onderaan