Te hoge laadspanning, regelaar zou intact zijn.

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
-een 150 Watt 3-fase AC dynamo, losse gelijkrichterbrug en electr. regelaar, door verkoper recent getest en zou goed zijn..

Laadspanning bij hogere toerentallen boven de 16 Volt.
Ik begreep uit een haastig verhaal dat het kan liggen aan sluiting in 1 van de fase-spoelen(op de stator) of de rotor.
Als ik met een multimeter aan de slag ga, kan iemand me tippen waar op te letten en dit verschijnsel uitleggen? (indien waar..)
 
Als je regelaar goed is, kan het dus alléén aan je D+ spanning of massa verbinding kunnen liggen.
Als die massa goed is, dan moet het aan je D+ spanning liggen.
Dan is het een kwestie van uitzoeken wat er allemaal op die D+ uitkomt en stap voor stap zoeken naar een spanning verlies, veroorzaakt door overgangs-weerstand, sluiting, verbruikers.

Dan zie ik de "stop", "kill", "ïgnition"-switch en de "ïgnition-coils", het "charge-relais" en daarachter het accu(laadstroom)-lampje.

De D+ spanning lijkt mij afkomstig van de accu via het contact-slot( aansluiting 30, de accu; en aansluiting 15, D+ en bovengenoemde componenten-).
Dan zou ik om te beginnen 30 en 15 buiten het contactslot om door-verbinden om uit te sluiten of het contactslot de dader is.
 
Maarre, als je nu dus 2 638 systemen hebt kan je toch vanalles uitwisselen, cross reference opzetten, etc? Je hebt twee identieke systemen waar er 1 maar problemen van hebt, gewoon alles meten en vergelijken? (Weerstand, voltage en amperage bijvoorbeeld?)

Pepijn's suggestie lijkt me ook het waarschijnlijkst, er is nu al zoveel vervangen en geprobeerd dat de dynamo zelf verdacht is.


..zoals gemeld, dynamo is ook uitgewisseld..
 
Als je regelaar goed is, kan het dus alléén aan je D+ spanning of massa verbinding kunnen liggen.
Als die massa goed is, dan moet het aan je D+ spanning liggen.
Dan is het een kwestie van uitzoeken wat er allemaal op die D+ uitkomt en stap voor stap zoeken naar een spanning verlies, veroorzaakt door overgangs-weerstand, sluiting, verbruikers.

Dan zie ik de "stop", "kill", "ïgnition"-switch en de "ïgnition-coils", het "charge-relais" en daarachter het accu(laadstroom)-lampje.

De D+ spanning lijkt mij afkomstig van de accu via het contact-slot( aansluiting 30, de accu; en aansluiting 15, D+ en bovengenoemde componenten-).
Dan zou ik om te beginnen 30 en 15 buiten het contactslot om door-verbinden om uit te sluiten of het contactslot de dader is.

D+ spanning is gelijk aan boordspanning, als gemeld..
Als deze spanning minder zou zijn, zou de laadspanning zich anders gedragen denk ik..
 
Als je D+ spanning gelijk is aan je boordspanning, dan hoeft je regelaar niets te doen, mits die spanning hoog genoeg en niet te hoog is.

Jouw spanning loopt te hoog op, dus wordt er niet of niet goed geregeld.
Als er niet wordt geregeld denkt je regelaar dat dat niet hoeft, of hij is kapot.

Hij krijgt geen input of onjuiste input, of hij krijgt goede input, maar maakt daar geen of foute output van.

Als de D+ oploopt tot >16V (input=goed), de massa is juist, dan is het dus zaak de juiste Df spanning(output) te weten, zodat je die kan controleren.
Als die output (Df) juist is, is je dynamo stuk, als die output onjuist is, dan is je regelaar stuk.

In ieder geval, succes met het oplossen van deze storing toegewenst, Frank.
 
Controleer voor de zekerheid ook je gelijkrichter maar.
Je zou per fase namelijk 0,7 Volt drempelspanning moeten verliezen. Maal 3 is dat 2,1 Volt.
En als ik dat bij de maximale cel spanning van 2,4 V x 6 cellen optel = 14,4+2,1= 16,5 Volt.

Je diodes in de regelaar mogen maar in één richting spanning doorlaten, dus even de diodetest van je multimeter er op los laten.
 
Controleer voor de zekerheid ook je gelijkrichter maar.
Je zou per fase namelijk 0,7 Volt drempelspanning moeten verliezen. Maal 3 is dat 2,1 Volt.
En als ik dat bij de maximale cel spanning van 2,4 V x 6 cellen optel = 14,4+2,1= 16,5 Volt.

Je diodes in de regelaar mogen maar in één richting spanning doorlaten, dus even de diodetest van je multimeter er op los laten.
Hier wordt even foute voorlichting gegeven.

In elk van de 3 fasen zit maar één en hooguit 2 diodes (afhankelijk van het type gelijkrichting. Verder is de opgewekte spanning zo hoog dat de drempelspanning van een diode geen invloed heeft. De spanningsregelaar zorgt pas na de gelijkrichting voor de juiste hoogte van de boordspanning.

Als je bedradingsschema goed bekijkt zal je zien dat het laadlampje door een aparte draad (86) uit de dynamo via een relais wordt aangestuurd en dus niets zegt over de stroom door het anker.
 
Laatst bewerkt:
Hier wordt even foute voorlichting gegeven.

In elk van de 3 fasen zit maar één en hooguit 2 diodes (afhankelijk van het type gelijkrichting. Verder is de opgewekte spanning zo hoog dat de drempelspanning van een diode geen invloed heeft. De spanningsregelaar zorgt pas na de gelijkrichting voor de juiste hoogte van de boordspanning.

Als je bedradingsschema goed bekijkt zal je zien dat het laadlampje door een aparte draad (86) uit de dynamo via een relais wordt aangestuurd en dus niets zegt over de stroom door het anker.


Dank!
Misschien dat 't helpt.. ;)
 
Ik zie nu dat schema pas.
Je spanning word geregeld op de wisselspanning en niet op de gelijkspanning.
Het verlies in de gelijkrichter is dus wel belangrijk.
De uitgangsspanning van de 3-fase gelijkrichter is 1.73x de wisselspanning min hert verlies in 2 (of meer ? want de spanning van de fases overlapt)van de diodes.
Hoort de gelijkrichter bij de spanningsregelaar of is die van een andere motor?
Niet iedere diode heeft dezelfde drempelspanning.
Misschien hoort deze regelaar bij een gelijkrichter met een grotere spanningsval doordat er b.v. telkens 2 diodes in serie zitten.
Word de spanning wel begrenst op 16 volt?
Dan zou je een paar diodes in serie kunnen plaatsen om zo zo'n 2 volt te verliezen.
 
Ik zie nu dat schema pas.
Je spanning word geregeld op de wisselspanning en niet op de gelijkspanning.
Het verlies in de gelijkrichter is dus wel belangrijk.
Toch nog even het schema er bij gehaald:

full


De drie grijze draden linksboven op de dynamo gaan wel degelijk eerst naar de gelijkrichter (rectifier). Daar gaan twee draden vanaf, een rode (+ 12 V) en een witte (massa). De rode draad gaat naar het contactslot (30) en via een zekering naar de accu. Na het contactslot als blauwe draad (15) naar oa. de regelaar (D+). De spanning wordt hier vergeleken met de referentie en het resultaat stuurt via DF de ankerwikkeling van de dynamo aan.
 
Laatst bewerkt:
Ook nog maar even de twee schakelaars van nummers, draadkleuren en functie voorzien:

contactslot (ig/switch)
15 (blauw) geschakelde 12 V tbv boordnet
30 (rood) + 12 V accu
54 (blauw) geschakelde 12 V voor knipperlichten
56 (groen) geschakelde 12 V voor dim/groot licht
58 (zwart) geschakelde 12 V voor stads/achterlicht

zeer waarschijnlijke doorverbindingen in de verschillende standen van de contactschakelaar:
stand 0 = uit
stand 1 = rijden zonder licht (30-15-54)
stand 2 = rijden met stadslicht (30-15-54-58)
stand 3 = rijden met groot licht (30-15-54-58-56)

stuurschakelaar (DIP-SWitch)
1 (rood) + 12 V accu
2 (zwart) claxon
3 (groen) geschakelde 12 V van 56 contactslot
4 (rood) groot licht
5 (grijs) dim licht
6 (groen) knipperlicht rechts
7 (zwart) van knipperrelais
8 (geel) knipperlicht links

claxon 3 - 2
dimlicht 3 - 5
groot licht 3 - 4
knipper rechts 7 - 6
knipper links 7 - 8
 
Laatst bewerkt:
Toch nog even het schema er bij gehaald:

[afbeelding]

De drie grijze draden linksboven op de dynamo gaan wel degelijk eerst naar de gelijkrichter (rectifier). Daar gaan twee draden vanaf, een rode (+ 12 V) en een witte (massa). De rode draad gaat naar het contactslot (30) en via een zekering naar de accu. Na het contactslot als blauwe draad (15) naar oa. de regelaar (D+). De spanning wordt hier vergeleken met de referentie en het resultaat stuurt via DF de ankerwikkeling van de dynamo aan.
Je hebt gelijk.
Ik zal de volgende keer eerst mijn bril opzetten.
 
Net nog even op de site v.d. fa. "powerdynamo" gesnuffeld (heb je toevallig een set v. dit merk gemonteerd?), die zeggen over hun systeem: een laadspanning van 16V kan gehaald worden en met uitgeschakelde verlichting zelfs nog een paar tiende Volt meer!

;)
 
Ondanks dat op gloeilampen in de automotiv-sector 12 V staat zijn die ontworpen voor ca. 13,5 V als normale brandspanning.

Mocht bij Sammie die bijna 16 V de normale boordspanning zijn weten we nu waarom hij klaagt dat bij hem steeds maar weer de duplolamp doorbrandt.
 
Goed, allemaal bedankt voor het meedenken..Er is dus geen oorzaak te vinden.. De rotor komt tijdens het rijden ook niet tegen de stator aan wat 't zou kunnen evrklaren.. nogmaals bedrading doorgemeten en.. het ding heeft gewonnen..
Ik heb een weerstandje op de draad naar de Df gezet en de laadspanning blijft nu binnen de perken..
een oplossing is het wel, maar niet zoals 'het hoort' natuurlijk..
 
Terug
Bovenaan Onderaan