Bereik momentsleutel

RocketRico

MF'er
6 nov 2007
150
0
Lopik
Ik ben op zoek naar momentsleutels die je kunt gebruiken bij alle werkzaamheden aan de motor. Dan kom je al snel op een minimaal bereik tussen de 5 en 150 nm uit . Hier heb je minimaal 2 momentsleutels voor nodig ( liefst 3 ). Ik was me aan het oriënteren op o.a. Sonic en Gedore momentsleutels en dan lijkt voor de grote momenten een 1/2 sleutel van 20-200 nm een goede optie. Nu kwam ik voor de kleine momenten een 1/4 sleutel van 5-25 nm tegen en een 3/8 sleutel van 5-50 nm tegen, wat is tussen deze 2 de meest verstandige keuze?

Nog een ander klein vraagje; wat zijn jullie ervaringen met Sonic gereedschap

Bij voorbaat dank,
Rico
 
Begint wel erg freaky te worden als een boutje gaat vast zetten met een moment sleutel met 5 Nm


Lagers voorspannen aan b.v. bestelblikken komt het nog wel eens voor en soms ook balhoofdlagers.
Ik heb op een gegeven moment een setje verloop doppen moeten kopen, om een dop maat 36 op m'n 1/4 moment sleutel te kunnen zetten. Dit om lagers met het juiste moment te kunnen voorspannen.
 
7 nM is normal Koppel voor de Paraleverlagertjes in BMW's. Helaas best wel geregeld uit elkaar gehad de laatste Jaren bij de verschillende fietsen. Dan is een kleine sleutel wel gemakkelijk. Mijn kleine is 2-50, een grotere 20-150 en een goedkope lompe 28-250. Meeste werk aan de motor kan met de kleine.

Benno
 
Bestelblikken ?

Wat zijn dat?


Van die vaak gedeukte, van een imperiaal voorziene auto's, waar schilders, bouwvakkers en ander werkgespuis hun materiaal in flikkeren en dan de weg onveilig maken. Ook wel bestelbus genoemd. Onder motorrijders niet populair vanwege het vaak mongolide rijgedrag van de chauffeurs. Bij mij voor het werk wel populair, omdat ik anders een vervoersprobleem heb voor m'n machines. :+ Het mongolide rijgedrag laat ik overigens over aan collega chauffeurs, omdat ik ook regelmatig voor taxi mag spelen, als ik de kinderen met nodige aanhang weer ergens naar toe mag transporteren en die lading is me te kostbaar om over het asfalt te smijten of te laten blutsen.
 
Mijn vader heeft een Sonic (1,5 jaar oud oid), en de laatste keer dat ik hem nodig draaide het handvat 'dol' met het instellen. Na een tig keer draaien pakte hij wel weer, maar dan heb ik geen vertouwen meer in de afstelling natuurlijk.
Ik heb uiteraard geen idee wie het ding nog meer in zijn handen heeft gehad (lees: mishandeld), maar ik zou zelf zoeken naar een alternatief.


Was dat het oude model (waar je het chrome deel moet verdraaien) of nieuwe model (met kijkglas)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan