buitenpoot voorvork inwendig versleten?

midlifecrisis

MF veteraan
4 jan 2011
23.356
6.951
Enkhuizen
beste,

Nadat ik in 3 jaar al 2 keer lekke voorvorkkeeringen heb gehad ben ik eens gaan zoeken, er zit wat ruimte tussen de binnen en buitenpoot, de ruimte lijkt te zitten aan de onderzijde van de vorkpoot, wat de onderstaande opmerking van Zot ook zou verklaren.
[ zie de link naar deze opmerking]
Na wat topics gelezen te hebben over oa de glijbussen heb ik de vorkpoten uit elkaar genomen.
De olie die eruit kwam was nogal zwart van kleur en die zat er ongeveer 1 jaar in, het leek wel of er een soort van fijnstof doorheen zat.
De glijbussen zijn in goede staat, ik ben er nog mee naar de motorzaak geweest en die zei hetzelfde.
De binnenpoten vertoonden wat verticale krasjes, net of er wat scherps tussen heeft gezeten, die heb ik inmiddels weggepolijst.

Na grondig schoonmaken en spoelen, met een zaaklantaarntje in de onderste poten gekeken en daar zie ik een slijtplek ter hoogte van de onderste glijbus.
Nu kreeg ik een beetje onprettig gevoel bij deze posting:

Zot in "Tik in voorvork + beste manier voork in ..."

Nou zal daar dus weinig meer aan te doen zijn, dus ik ben zoekende naar ander[onder] vorkpoten.
Van mijn type zal dat niet meevallen, de sc28 van 93, maar van de latere types zijn ze nog goed te vinden.
Zijn deze poten te gebruiken, behalve dat de telleraandrijving op een andere manier gaat ,
of zijn er nog andere wijzigingen zoals de bevestigingspunten van de remklauwen?
Ik weet dat vanaf een bepaald bouwjaar ook de schijven anders/groter zijn geworden, is daarmee ook de bevestiging van de remklauw verplaatst of anders gemaakt?
 
ruimte op het onderste lager in de poot, heeft geen nadelige gevolgen voor de keerring.
er zijn nieuwe motoren waar het onderste lager gewoon weggelaten is om een lagere kostprijs te krijgen.
 
ruimte op het onderste lager in de poot, heeft geen nadelige gevolgen voor de keerring.
er zijn nieuwe motoren waar het onderste lager gewoon weggelaten is om een lagere kostprijs te krijgen.




als ik onder aan de vorkpoot trek/duw hoor ik binnenin iets lichtjes tikken, ter hoogte waar de glijbus zal zitten.
Dus speling is er zeker, tevens zie je de keerring ietsiepietsie bewegen.

In een ander topic noemde de TS het alsof er op 1 plek door de lak geschuurd was.

Ik krijg tijdens het rijden ook steeds een gevoel van: er zit ruimte in mijn balhoofdlager,
maar dit is inmiddels opgelost en ook nog meerdere keren gecontroleerd.
 
Je hebt van SKF tegenwoordig "speciale" non stick* keerringen (*minder sticky tov ori NOK keerringen in ieder geval) Deze zouden ook minder snel stuk gaan. Als ik wat rond lees op interwebs kom ik overal alleen maar postieve ervaringen tegen en ook in het offroad (waar je natuurlijk t meeste van die dingen vraagt wbt vuil enzo) blijven ze heel..

Voordelen: betere werking van je vering, steviger tov ori, gaan langer mee.

Nadeel, kosten 30euro per set, en een set bestaat dan uit 1 oliekeerringen en 1 stofkeerring.
 
hele goedkope keerringen gaan soms wel eens zomaar kapot, of je monteert ze echt verkeerd.. :+


zou zomaar eens kunnen ;)

Ik zal in ieder geval jou tip in het achterhoofd houden, voor volgend jaar misschien.
de keerringen heeft ie besteld en die neem ik gewoon af.
Als ik er qua voorpoten niet uitkom zal ik volgend jaar eens zien wat ik doe.

Of iemand zou moeten kunnen bevestigen of vorkpoten van een sc33/98-99 hetzelfde zijn wbt lengte en montage van de remklauwen.
Een set keerringen+glijbussen zijn hetzelfde, volgens internet.
 
Ik heb ook slechte ervaringen met goedkope keerringen. Had vorig jaar de keerringen vervangen door een set van een bekende internetwebshop. Ze zijn allebei weer gaan kerken en heb er nu saito's van Louis inzitten, die doen het goed, naar zijn wel wat sticky. Ik had beter in een keer van die hele dure jongens erin kunnen gooien, had mee een hoop ellende gescheeld.
 
Nee, niet de keerringen, je glijbussen. Heeft ie die alleen visueel beoordeeld, of heeft hij daar ook een diameter van gemeten?


alles wat ik lees over de glijbussen is dat als de bronskleurige laag zichtbaar is ze vervangen moeten worden.
De bovenste glijbus zit nog mooi om de binnenpoot, de onderste zit om de onderkant van de vorkpoot.
Als je de binnenpoot in de buitenpoot laat zakken voel je in het begin enige weerstand maar zodra het geheel ter hoogte van het"versleten"stuk in de buitenpoot komt valt ie er zo doorheen.
Het probleem is dus [naar mijn idee] de passing van de onderste glijbus in de onderpoot.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan