Falco start niet

BramC

MF veteraan
25 sep 2008
1.933
98
Udenhout
Mede forummers,

Mijn Aprilia Falco start niet meer.... Accu nu bijna leeggestart dus staat aan de lader, maar als ik start tikt er vanalles en schiet de toerentellernaald op en neer....

Waar moet ik aan denken? Startrelais? Of zijn er andere bekende zaken?

Van de week 2 keer gehad dat hij niet echt "door startte"

Bij voorbaat dank voor het meedenken!

Grt,

Bram
 
Accu versleten?
Als je accu volgeladen is meet dan de accuspanning eens tijdens het starten.
Zakt deze onder 10.5 volt dan is de accu kapot.
Als de spanning te laag word valt het startrelais af waardoor deze begint te ratelen.
 
Zekeringen allemaal ok.
Relais lijk me in orde, maar ga ik wellicht toch vevangen voor een Yamaha exemplaar.

Accu spannings zakt bij starten ruim onder de 10.
Die stekker(s) ga ik checken, maar wat kan ik er aan doen?
 
Zekeringen allemaal ok.
Relais lijk me in orde, maar ga ik wellicht toch vevangen voor een Yamaha exemplaar.

Accu spannings zakt bij starten ruim onder de 10.
Die stekker(s) ga ik checken, maar wat kan ik er aan doen?

Wat betreft oxidatie, schoonmaken/ontdoen van oxidatie en beschermen d.m.v. bijv. accupoolvet.

Als dit gecontroleerd is en dat nog niet het probleem is, kan je nog even naar deze 'How to-" kijken en de verschillende punten die daar genoemd worden, nagaan.

Gr. Mjingen
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe accu, daarmee (weliswaar niet in één keer) maar wel aan de praat gekregen.

Nu is het natuurlijk de vraag of hij voldoende bij laadt, kan ik dit zien op het dashboard? Of moet het perse met een metertje?
 
Nieuwe accu, daarmee (weliswaar niet in één keer) maar wel aan de praat gekregen.

Nu is het natuurlijk de vraag of hij voldoende bij laadt, kan ik dit zien op het dashboard? Of moet het perse met een metertje?
In de display zit een voltmeter.
Ik heb destijds een Falco nieuw gekocht, en de accu was bij de nieuwe motor al net aan.
 
Grr,

Nu startte hij vanmiddag weer niet!
Kan de accu nu weer kapot zijn? Lijkt mij dat er dan ook iets anders aan de hand is.

Mensen hier nog tips?
Net bijladen gemeten. 13.2 volt met koplamp aan op 3000 toeren

Accu staat op 12.7 zonder spanning

Wat kan ik nog checken/meten/doen?

Afgelopen dagen wel twee keer gehad dat hij 's ochtends niet wou. Dan met gas volledig open wel.
Ging nu dus ook niet.

Staat nu aan de druppellader. Zou ik er morgen mee naar mn werk kunnen?

Begin het nu toch beu te worden.
Zou zo'n soldeeractie helpen?
 
Met een duimstok of meetlint in ieder geval niet, die hebben een andere schaalverdeling.
Meten accu zegt hij toch?..
Multimeter op v zetten en aan de polen houden?
 
Laatst bewerkt:
Dat snap ik, zie eerdere post dan zie je dat ik dat gedaan heb:)

Nee, hoe sluit ik uit wat het is.... Dus hoe meet ik de dynamo en hoe meet ik de spanningsregelaar door...
 
Het volgende staat in het Mille draadje, is dat niet ook (grotendeels) van toepassing op de falco?

Aankooptips RSV Mille 2000 :
- Slippende koppeling -> te verhelpen met een modificatie van 9 tientjes
- Zwak startrelais -> vervangen voor Yamaha exemplaar van 5 tientjes
* Startrelais probleem *Klik* -> ARA Forum

- Trillende remschijven, waarschijnlijk vastzittende floaters -> losmaken met remmenreiniger
- Achterrem die het niet of nauwelijks doet -> is zelf op te lossen!
- Deuk rechts in de achterbrug -> schuiver gehad
- Ratelen bij het starten -> hard weg lopen -> erg dure reparatie
- Zwaardere accu is ook handig -> Yuasa YTX-14BS
- Kapotte keerring bij de waterpomp

Ben benieuwd wat uiteindelijk het probleem is '(
 
Heb hem nu 's nachts aan de optimate

Heb vandaag op en neer naar t werk gekund.
Zaterdag ga ik de bruine stekkers door solderen, kijken of dat meer laadspanning oplevert
 
Laten we ons even beperken tot de bekende oorzaken van een niet startende rotax twin, en bougies en dat soort onzin links laten liggen.

Accu is uiteraard een goeie, opladen en laten testen op startstroom.

Startrelais kunnen we uitsluiten want hij doet wel wat.

Geluid bij het starten is een tik of een hele luide klak? Tikjes zijn niet zo spannend, een luide klak is een gare startkoppeling. Startkoppelingen gaan nog wel eens kapot, is een lager dat een kant op vrijloopt, ligt in het vliegwiel en de starterkrans schuift daar in (voor de kenners; de rotax manier). Als je hem vervangt als je hoort dat ie over begint te slaan beperkt de schade zich tot een lager. Als je wacht met vervangen tot ie er helemaal niet meer mee start is het vliegwiel en de starterkrans ook helemaal weggevreten en kan je 3 delen vervangen. Alleen het lager is iets van €130, als je de lul bent en de andere twee delen zijn ook gaar ga je over de €800 heen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan