HELP yamaha SR 125 stottert ?!?

hachebe

Rookie
16 okt 2014
8
0
beste mede motorfanaten,

sinds maart dit jaar heb ik me een yamaha sr 125cc uit 1995 gekocht van 600eur voor woonwerk verkeer omdat hy zo zuinig is en omdat men broer hiermee kan ryden zonder rijbewijs.

nog niet egt een probleem mee gehad tot vorige week wanneer ik ermee gaan rijden was omdat het toch al 2 weken geleden was dat hy gedraait had.
hij reed zoals altijd goed maar na ongeveer 30km begon hy te stotteren als het ware in elke vitesse beide by het optrekken en het idle rijden. als je gas lost doet hy het niet maar stilstaand doet hy het ook.

[Braaaaaa aaa a a aaaa aa a aaaa...] *geluid er is ook wel nog een ander iets meer kloppend geluid dat uit de uitlaad komt maar ik kan het niet zo goed begrypen

het is niet dat ik hem altijd warm rijd, zo geduldig ben ik niet en een onderhoud buiten andere tandwielen en ketting heeft hy ook nog niet gehad.

Ik heb ondertussen de bougie, die overgens lekker zwart en droog was, vervangen;
de carburator, waar heel veel vuil in zat vooral rond de sproeier, uitgekuist;
de ketting, die niet egt los hing, toch een klein beetje aangespannen en
de olie, die ook wel dringend bijgevuld moest worden, bijgevult.

ik dacht dat ik het daarmee wel gemaakt ging ghebben maar dat was dus niet zo.
een vriend van me zegt dat men kleppen misschien kunnen aangetast zijn maar die kent er niet zo veel van dus probeer ik het hier eens.

ik hoop dat ik het blok niet metteen moet weg gooien.
 
Te beginnen, controleren of de ontsteking nog op tijd staat.

Daarna, controleren of de benzine kraan goed doorloopt (slangetje eraf trekken, benzine kraan open zetten, en kijken of het er gewoon lekker uitstroomt, hou er een doekje bij)

Als dat allemaal goed is, nog een keer de carburateur schoonmaken, gewoon helemaal uit elkaar halen, en alle sproeiertjes goed schoonmaken.

De kleine lucht sproeier moet je tegen het licht houden, en dan kijken of je er doorheen kan kijken. (heel klein gaatje)
Vaak zit die verstopt :)

Zo te horen heeft de motor wat achterstallig onderhoud gehad... hoe is het trouwens met het luchtfilter ?

En als je toch bezig bent :+ , meteen even de klep speling controleren.

Met het werkplaatshandboek bij de hand is het allemaal makkelijk te doen, daarin staat precies beschreven hoe je het een en ander moet controleren en e.v.t. uit elkaar moet halen om erbij te kunnen :)

Heb je geen werkplaats handboek van je motor ? Koop er dan een, scheelt veel gezeur :)
 
zwarte bougies duid op of een mengsel probleem of verbrandende olie. beiden is niet erg goed voor soepel lopen. en aangezien je schrijft dat het probleem erger wordt als de motor langer draait vermoed ik dat er iets olie de verbrandingskamer in komt. en als de motor warmer wordt loop ook de temperatuur van de olie op waardoor hij dunner wordt en dus makkelijker ergens langs lekt. en je moest ook al olie bijvullen dus daar zal die bougie dan wel zwart van zijn geworden.
ik vermoed dat er wel wat sleutelwerk aan zit maar ik zou beginnen met het makkelijke.
luchtfilter reinigen of vervangen.
kleppen stellen.
ontstekingstijdstip controleren
zorgen dat de carb helemaal schoon is. dan zou het mengsel goed genoeg moeten zijn voor redelijk goed lopen ook als hij warm wordt.
loopt hij dan nog niet goed dan kom je bij dingen als een lektest en compressiemeting uit en als daar wat uit komt krijg je serieus sleutelwerk met als je het moet uitbesteden bijbehorende kosten. maar tegen die tijd zijn er nog genoeg opties over.
 
Laatst bewerkt:
het probleem word niet bepaald erger naarmate die warm loopt het blijft vrywel hetzelfde, hoe controlleer je het ontstekingstijdstip? en de kleppen ? zo ver ben ik nog nooit gegaan :P

allessinds al bedankt voor die snelle respons :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan