Hoge toeren ratelend geluid, en olie lampje thundercat!

29 apr 2014
215
0
Hoi allemaal,

Ik ben sinds twee weken een blije eigenaar van een yamaha thundercat. Alleen krijg ik sinds gisteren soms een ratelend geluid te horen als ik hem hoog in de toeren gooi. Ook gaat mijn olielampje soms branden. Het schijnt een olie niveaulampje te zijn en geen oliedruk lampje.

Ik heb het internet afgespeurd naar een soortgelijk probleem, maar die kon ik nergens vinden. Mijn monteur wist ook niet goed wat het was. Ik hoop dat mijn motorblok niet de klote is, want dat zou echt een domper zijn. Mijn motor heeft nog geen 30.000 gereden. Dus een grote stelbeurt zou ook nog niet hoeven.

Heeft iemand hier ooit eerder ervaring mee gehad. Of weet iemand wat het zou kunnen zijn.
 
tis toch om te janken dat er hier een stuk of wat ras techneuten afgeserveerd worden door iemand zonder technische bagage, omdat zij denkt dat ze het op het t-cat forum wel weten en hier niet.

Worden hier zulke slechte antwoorden gegeven tegenwoordig? Het lijkt erop.
 
Ze heeft wel een punt yamaha`s zitten motorisch compleet anders in elkaar dan andere vergelijkbare machines , dus is het zeker slim om je aan te melden aldaar . Dat je dat niet weet ZOT :+
 
Nee hoor, dat is maar schijn. Ook daar kan men van afstand geen diagnose stellen.
En verhalen als: dat heb ik ook een keer gehad, en ging vanzelf weg daar heb je echt niet zo veel aan.
Als je zelf niet veel verstand van motoren hebt:
* Olie (niveau) (laten) controleren
* naar een motorzaak gaan en je probleem voorleggen.

Kan wel verklappen dat een ratelend geluid meestal niet vanzelf weggaat.
Olieniveau lampje kan soms wat vroeg aan gaan, dan is het een kwestie van de olie op niveau houden.
 
tis toch om te janken dat er hier een stuk of wat ras techneuten afgeserveerd worden door iemand zonder technische bagage, omdat zij denkt dat ze het op het t-cat forum wel weten en hier niet.

Worden hier zulke slechte antwoorden gegeven tegenwoordig? Het lijkt erop.

Vroegahh was alles beter... :+

Maar vroeggahh kon ook niemand je van een redelijk antwoord voorzien met een vage klacht omschrijving zoals "ik heb een ratel bij 10.000 rpm" wat kan het zijn....

Daarnaast wordt de poster goed geholpen door hem te wijzen op het TC forum... no big deal toch?!
 
tis toch om te janken dat er hier een stuk of wat ras techneuten afgeserveerd worden door iemand zonder technische bagage, omdat zij denkt dat ze het op het t-cat forum wel weten en hier niet.

Worden hier zulke slechte antwoorden gegeven tegenwoordig? Het lijkt erop.

En waar blijft jouw vakinhoudelijk antwoord? Ik heb je vaak genoeg met een Thundercat bezig gezien :P

Cat heeft een niveaulampje. (Dus je oliedruk kan wegvallen zonder dat het lampje brand omdat het niveau nog voldoende is :X )
Dat lampje wil ook wel eens branden bij hard optrekken en een olieniveau wat tegen het minimum aan zit.

En die ratel... geen idee. Altijd lastig om geluiden te raden via een forum ;)
 
Cat heeft een niveaulampje. (Dus je oliedruk kan wegvallen zonder dat het lampje brand omdat het niveau nog voldoende is :X )
Dat lampje wil ook wel eens branden bij hard optrekken en een olieniveau wat tegen het minimum aan zit.

Dat is heel eenvoudig een keuze van Yamaha geweest.
Probleem bij dat oliedruklampje/sensor is dat, als die gaat branden, je vaak al te laat bent. Vandaar dat Yamaha koos voor het niveaulampje/sensor, omdat een te laag olieniveau vaker voorkomt en eerder waar te nemen is dan het totaal wegvallen van de druk.

Het niveaulampje brandt bij sommige Yammie's trouwens ook als je olie bij de maximale streep zit. Vandaar de tip om nét boven het max te vullen.
 
De wegen waren vrij leeg net, dus effe goed opgetrokken. Het lampje brand inderdaad alleen een seconde of twee bij hard optrekken in zn 2. En lang niet altijd. Ik zal olie bijvullen, en dan kijken wat er gebeurt. thanks allemaal voor jullie behulpzame antwoorden hierover.

Voor het geluid ga ik inderdaad bij mijn monteur langs. Het zou net zo goed mijn sleutelbos kunnen zijn. of iets anders dat resoneert. Ik zie het wel.
 
Als je lampje op een vlak recht stuk niet brand, maar alléén brand in bochten/hellingen/hard optrekken-remmen, etc., dan licht het niet aan je lampje, niet aan je olie peil, maar aan wat er op dat moment gebeurd met de motor, qua beweging.

Je hoeft je hierover dus geen zorgen te maken.

In ieder geval is er nooit een goede reden om je olie-peil hoger te maken als voorgeschreven.
Het is gevaarlijker om met een te hoog peil te rijden, dan met een iets te laag peil.
Het gevaar van een te hoog peil is namelijk, dat de olie niet snel genoeg weg geperst kan worden.
Hierdoor kunnen de drukken in de nauwere spleten/kanalen én je olie-pomp enorm hoog oplopen.
Met schade tot gevolg.

Lekker laten knipperen dat lampje en gewoon terug knip-ogen!
 
dus ja toen maakte ik me geen zorgen meer want het gebeurde niet meer
sindsdien 10k+ probleemloze kms gehad hoor, niet zo moraalridderig doen
Je zal wel gelijk hebben.
Gewoon alle rammeltjes en lampjes negeren, bij jou ging het ook vanzelf over -O-
Wel goed dat je deze tip geeft.
Dan weten ze dat ze andere tips van je ook met een flinke korrel zout moeten nemen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan