Waarom kleine schijfrem achter en grote voor?

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
272
0
Hallo,

Mijn dubbele schijfrem voor remt prima. Ik merk alleen dat de achterrem nauwelijks remkracht heeft. Pads zijn vervangen en gebruik RVS remleiding.

Ik zat zelf te denken om bv. mijn achterschijf van 245mm naar 320mm te vervangen, maar vind nergens informatie hier over. Zit er een addertje onder het gras?

Nu valt me op de eigenlijk elke motor een relatief kleine achterschijf heeft. Waarom komt er fabrieksgewijs niet een grotere disk achter? Is het risico dat het achterwiel blokkert te groot?
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Mijn dubbele schijfrem voor remt prima. Ik merk alleen dat de achterrem nauwelijks remkracht heeft. Pads zijn vervangen en gebruik RVS remleiding.

Ik zat zelf te denken om bv. mijn achterschijf van 245mm naar 320mm te vervangen, maar vind nergens informatie hier over. Zit er een addertje onder het gras?

Nu valt me op de eigenlijk elke motor een relatief kleine achterschijf heeft. Waarom komt er fabrieksgewijs niet een grotere disk achter? Is het risico dat het achterwiel blokkert te groot?

Dit was de vraagstelling van de poster he ! voor diegene die zich afvvragen : waar gaat dit precies over.
 
Uuhhhhh sorry maar dat gaat niet samen.
Een normale situatie en dan in geval van nood.

Prima als je andere verwijt dat ze niet lezen, maar zelf doe je het ook niet.

Gek genoeg ontstaan nood situaties altijd zomaar uit het niets. En dat is altijd omdat er iets gebeurd dat je niet voorzien had. Lezen....---> in geval van nood is niet het zelfde als in nood.

Als je zo op de openbare weg rijdt dan doe je iets niet goed. Want als ik normaal rijd dan bevind ik mij standaard niet in een nood situatie.
Die ontstaat pas als er ergens door de normale situatie ineens veranderd in een nood situatie en dan hoop ik echt dat je in staat bent om op 100% grip van je banden uit te komen. Anders wordt het einde oefening namelijk met iig materiele schade.

Uhm, dat geld voor iedereen. Als je normaal rijdt dan is het per definitie geen noodsituatie.....vandaar het woord "normaal".

Ik weet dat ik als berijder in geval van nood niet het volle rem vermogen uit de motor kan halen. Daar anticipeer ik ook op, vandaar dat ik snelheid terug neem. Anticiperen noemt men dat. Integenstelling tot jouw maak ik wel eens een inschattingsfoutje.
 
Kan zijn dat ik dat al een tijdje uit het oog verloren ben.... :o

Niet met je eens.
De vraag was waarom die achterremschijf kleiner is en enkel uitgevoerd. De reactie gaat over het gebruik van de achterrem. Dat kan ook meteen verklaren waaróm die schijf kleiner is. M.i. is de discussie dus wel degelijk passend bij de vraag.
 
Laatst bewerkt:
Even het artikeltje lezen wat hier in dit topic gelinked staat.
Daarin staat dat minimaal95% van je remvermogen voor zit en dat max 5% van je rem vermogen achter zit bij een perfect onder gecontroleerde omstandigheden uitgevoerde noodstop. En dan ook nog eens bij tourfietsen

Alleen uit dit gegeven kun je al de conclusie trekken dat je aan de achterkant genoeg hebt aan een minimaal uitgevoerd remschijfje oid. Oftewel voor die max 5% kan hij net zo goed achterwege gelaten worden ware het niet dat de wetgever een noodrem verplicht stelt voor een motorfiets en dit op alleen de voorremmen niet realiseerbaar is dus zit je opgezadeld met een achterrem :P _O- })
 
Even het artikeltje lezen wat hier in dit topic gelinked staat.
Daarin staat dat minimaal95% van je remvermogen voor zit en dat max 5% van je rem vermogen achter zit bij een perfect onder gecontroleerde omstandigheden uitgevoerde noodstop. En dan ook nog eens bij tourfietsen

Alleen uit dit gegeven kun je al de conclusie trekken dat je aan de achterkant genoeg hebt aan een minimaal uitgevoerd remschijfje oid. Oftewel voor die max 5% kan hij net zo goed achterwege gelaten worden ware het niet dat de wetgever een noodrem verplicht stelt voor een motorfiets en dit op alleen de voorremmen niet realiseerbaar is dus zit je opgezadeld met een achterrem :P _O- })


Je had goede argumenten maar nu kom je toch arrogant over...Als jij vindt dat de achterrem zinloos is, dan is dit je recht maar ik gebruik mijn beide remmen toch altijd, zelfs onbewust. Dat een motogp rijders zeggen dat het ze het niet gebruiken op het circuit geloof ik wel, maar ik rij 99% van de tijd op de openbare weg.
 
Voor iedereen die gewoon alle 2 de remmen gebruiken. Ga daar vooral mee door maar oefen ook regelmatig op een rustig stuk weg een echte noodstop want dat kan echt letterlijk het verschil tussen leven en dood maken op de motor. En dit ook op verschillende soorten ondergronden en onder koude en natte omstandigheden.
Je hebt namelijk niet zoals met je koekblik een kreukelzone ter beschikking. Dat ben jij zelf namelijk.

@boomhauer Dit was niet om arrogant over te komen maar om on-topic te blijven. De vraag was immers wrm er achter maar een klein remschijfje zit en voor grotere
 
Niet met je eens.
De vraag was waarom die achterremschijf kleiner is en enkel uitgevoerd. De reactie gaat over het gebruik van de achterrem. Dat kan ook meteen verklaren waaróm die schijf kleiner is. M.i. is de discussie dus wel degelijk passend bij de vraag.
Vind ik ook, hoewel er altijd het risico is dat we teveel afdwalen.

Basisconclusie is wel dat veruit het merendeel van de remkracht voorin zit.
Ook zijn we het er over eens dat achter veel sneller blokkeert dan voor. Een grote schijf monteren heeft derhalve geen nut.

Het geschil zit m in: waarom zou je überhaupt een achterrem gebruiken?

Mijn mening is dat mensen die aangeleerd hebben het ding niet te gebruiken, gevaarlijk rijgedrag vertonen. Pannekoeken :Y :)

En alle argumentatie over noodstops en maximale remkrachten en circuitrijders ten spijt, blijft dat feit overeind staan. Want dat zijn dermate uitzonderlijke situaties, dat ik ze niemand die motor rijdt gun (behalve dan lekker over het circuit knallen natuurlijk :) ).

Gewoon rijden op straat. Bijremmen, remmen gebruiken ter controle van de motor, soms extra hard moeten remmen om een rare situatie op te lossen. Dergelijke zaken.

Voor zover ik nu kan inschatten, en aanneem van anderen, is het gebruik van een achterrem aan te raden en beter voor de controle van de motorfiets.
 
Ik rem ook bijna alleen met de voorrem, maar vorige maand heb ik een "wilde week" in Spanje gehad en toen toch een keer of 3 de achterrem er bij moeten pakken en die heeft me wel gered.
 
Nou dat zijn duidelijke antwoorden =] Ik voelnatuurlijk ook wel dat de voorrem het belangrijkste is, maar als je remt op alleen je achterrem gebeurt er vrij weinig!

Maar ik kan dus beter investeren in nog betere voorremmen dan me M'N achterrem upgraden.


Ik denk dat je eens moet leren rijden. Begin eens met een CRT dagje op Zandvoort of Assen. Daar leren ze binnen een dag hoe idioot hard je kan remmen met een motor. ZONDER achterrem ook nog eens! Want da's zo'n beetje regel 1; GEEN achterrem gebruiken.

Succes. :W
 
Oh ja , nog iets , ook handig voor je schijfremslot ! weer een puntje waarom ik hem dr op laat zitten.
behalve remmen de 3e functie van die prachtige schijf achter. ( voor past ie niet )
 
Op min motortje kan ik zonder veel moeite een stoppie maken, toch gebeurt het in de praktijk dat het voorwiel in de slip raakt terwijl het achterwiel nog ruimschoots contract maakt met het wegdek bij een harde remactie. Om die reden zou ik ook aanraden om de achterrem te gebruiken bij een noodstop
 
En voor diegenen die vinden dat hun achterrem ontoereikend is: maak hem eens schoon met remmenreiniger. Zonder kettingvet doetie het wel.


Dan smeer je de ketting wel erg royaal, als het vet op de remschijf komt.
Mijn achterrem is 100% droog en schoon, remzuiger is netjes gangbaar en er zitten goede blokken in.
En toch moet ik op het pedaal gaan staan om een beetje remgevoel te krijgen.
Ik gebruik het ding dan ook zelden tot nooit.
 
@boomhauer Dit was niet om arrogant over te komen maar om on-topic te blijven. De vraag was immers wrm er achter maar een klein remschijfje zit en voor grotere

We zijn het er over eens dat het hier al serieus offtopic is gegaan. ;)

Mijn mening is dat wanneer een auto of motor remt, het zwaartepunt zich naar voor verplaatst en zo dus meer druk op het voorwiel legt bij het remmen. Daarom stevigere remmen voor dan achter. Iksnap dit topic van post 1 al niet, bij elke rijschool wordt de nadruk gelegd op steviger remmen met de voorkant.

Je hebt uitzonderlijke gevallen waar achter groter is dan voor, maar dit is minderheid en komt dus amper voor. Zoals iemand al aanhaalde: customs met een gigantisch lange voorvork hebben 'fietsremmen' voor en achteraan een gigantische schijf.
 
Mijn mening is dat wanneer een auto of motor remt, het zwaartepunt zich naar voor verplaatst en zo dus meer druk op het voorwiel legt bij het remmen. Daarom stevigere remmen voor dan achter.
Om het zuiver te houden, het zwaartepunt blijft op de zelfde plek. Dat is niet helemaal waar omdat de motor een beetje een duik beweging maakt. Maar ook aan motor die geen duikbeweging maakt zal harder op het voorwiel gaan drukken.

Iksnap dit topic van post 1 al niet, bij elke rijschool wordt de nadruk gelegd op steviger remmen met de voorkant.

Klopt, maar ze leren je ook omgaan met de achterrem.
 
Om het zuiver te houden, het zwaartepunt blijft op de zelfde plek. Dat is niet helemaal waar omdat de motor een beetje een duik beweging maakt. Maar ook aan motor die geen duikbeweging maakt zal harder op het voorwiel gaan drukken.

Klopt, mijn terminologie liet me een beetje in de steek. Kon het niet zo goed verwoorden maar je snapte me punt wel.

en je 2de punt is ook correct maar ik doelde hier bewust op het topic. TS wil een grote schijf achter om 'harder' te kunnen remmen terwijl dit zijn nut op gewone motoren voorbij schiet. Ik bedoelde met mijn verwijzing van de rijschool dat ze daar de nadruk leggen dat het remmen het belangrijkste is met de voorrem, dat betekent natuurlijk niet dat de achterrem te verwaarlozen is, integendeel...
 
Laatst bewerkt:
Dan smeer je de ketting wel erg royaal, als het vet op de remschijf komt.
Mijn achterrem is 100% droog en schoon, remzuiger is netjes gangbaar en er zitten goede blokken in.
En toch moet ik op het pedaal gaan staan om een beetje remgevoel te krijgen.
Ik gebruik het ding dan ook zelden tot nooit.
Uit elke spuitbus komt behalve een straal ook nog een nevel.
Die adem je overigens ook in.
 
Ga daar vooral mee door maar oefen ook regelmatig op een rustig stuk weg een echte noodstop want dat kan echt letterlijk het verschil tussen leven en dood maken op de motor. En dit ook op verschillende soorten ondergronden en onder koude en natte omstandigheden.

Ik moet je nu toch even ernstig op de vingers tikken: dit is zéér offtopic. B|
Maar wél essentiëel en het kan niet vaak genoeg gezegd worden...... :Y :Y :Y :Y
 
We zijn het er over eens dat het hier al serieus offtopic is gegaan. ;)

Mijn mening is dat wanneer een auto of motor remt, het zwaartepunt zich naar voor verplaatst en zo dus meer druk op het voorwiel legt bij het remmen. Daarom stevigere remmen voor dan achter. Iksnap dit topic van post 1 al niet, bij elke rijschool wordt de nadruk gelegd op steviger remmen met de voorkant.

Je hebt uitzonderlijke gevallen waar achter groter is dan voor, maar dit is minderheid en komt dus amper voor. Zoals iemand al aanhaalde: customs met een gigantisch lange voorvork hebben 'fietsremmen' voor en achteraan een gigantische schijf.


Ik begreep het ook niet.

Dat word inderdaad uitgelegd vanaf het eerste moment. Maar ja, het programma 'Een gevaar op de weg' moet ook kandidaten blijven houden natuurlijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan