zelf electr. vonkerij knutselen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.088
8.233
Assen
.Hier hebben we een vaag filmpje van een soortgelijke motor die ik ook heb, ook met een latere 12V dynamo er op gezet, en de contactpunten heeft evrvangen voor een zelfbouw(?) optische sensor vonkerij..

Ik weet niet veel van electronische ontstekingen.
Ik denk te weten dat je nodig hebt;
- een bobine voor electr. ontsteking.
een sensordinges die stilstaat
- een triggerdinges die ronddraait.

Mijn motor is een 1 pitter, dus dat scheelt weer.. het is een 2takt dus vervroeging is niet nodig.

Electronische ontstekingen zijn doorgaans vrij duur.. dus zelf maken zal wel vrij lastig zijn??

en nee, voor mijn motor is geen kant en klaar kitje te koop.. voor de 2 pitter versie wel, maar moet t.b.v de voorontsteking gemodificeerd worden..
 
Staat er geen contacthoek vermeld in het werkplaatshandboek?
Wat ik van vroeger nog wel weet is dat er op zo'n SUN-controlestation een meter was die de Dwell-factor aangaf. Dat was dus (volgens mij) ook de contacthoek (in %) dat de puntjes open of dicht stonden.

Plaatje op internet gevonden hoe die gemeten wordt. 1 klem op de + van de bobine en de andere klem op massa.

Op de bobine staat een blokspanning van ca. 13 V top. Een gelijkstroom Voltmeter die de gemiddelde waarde aangeeft zal een lagere waarde aangeven, afhankelijk van de contacthoek. Je kan de schaal van die voltmeter dus ijken in de contacthoek.

In de elektrotechniek heet dat dan duty-cycle.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik van vroeger nog wel weet is dat er op zo'n SUN-controlestation een meter was die de Dwell-factor aangaf. Dat was dus (volgens mij) ook de contacthoek (in %) dat de puntjes open of dicht stonden.

Plaatje op internet gevonden hoe die gemeten wordt. 1 klem op de + van de bobine en de andere klem op massa.

Op de bobine staat een blokspanning van ca. 13 V top. Een gelijkstroom Voltmeter die de gemiddelde waarde aangeeft zal een lagere waarde aangeven, afhankelijk van de contacthoek. Je kan de schaal van die voltmeter dus ijken in de contacthoek.

In de elektrotechniek heet dat dan duty-cycle.

Yep. In het wphb staat meestal net iets boven de 50%. Ik meen dat het voor mijn C-Kadett op 52% moest staan, dus net een paar hogere harmonischen meer dan precies met 50%.

Gaat het nu toch een lichtsluisje worden?
 
Dat moet je aan Sammie vragen, maar is wel de aanpassing met de minste problemen als hij een Vellemankit wil gebruiken.

Dat neem ik dan t.z.t zeker in overweging. :Y

Een (domme?) vraag(ik be nu toch bezig) :$
Hier een linkje naar een electr. ontstekingset voor een jawa 2 cylinder..

Powerdynamo, ignition for JAWA 638/640, 632

Werkt dit nu met hall-sensoren? ik kan er geen info over vinden..
nog een plaatje;
https://www.powerdynamo.eu/shop/sho...snhfea0bj61vm5ddt67tut91ijl97kskp0sl2jvt1t4r0
 
Laatst bewerkt:
Wat ik er over vinden kan is dit: Powerdynamo, ignition for JAWA 638/640 and CZ 472

De voeler is een Vape typ s01.

Ik kan niet met zekerheid zeggen wat voor soort sensor het is maar zo te zien aan de handleiding lijkt het op een inductieve 2-draads naderingsschakelaar.

In het buisje zit een oscillator die resoneert. Dat wil dat hij oscillert op zijn eigen frequentie. Daarbij is de opgenomen stroom erg laag. Zogauw er een (metalen) object voor het venster komt wordt de oscillator verstemd en neemt dan een veel hogere stroom op. Dat veranderen stuurt de ontsteking aan.

Iets over de werking: Inductieve nabijheidssensor - Wikipedia

Dit soort sensoren bestaat dus naast de lichtsluis en de Hall-sensor.
 
Laatst bewerkt:
Het systeem is wat kritischer met instellen en afregelen vanwege de relatief kleine stroomverandering en de ontstekingsmudule moet hier speciaal voor worden ontworpen.

Voordeel is dat er maar één draad naar toe/van af gaat en de vaan van normaal staal kan zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan