Yamaha X-CITY 250

Gisteren middag ff motorolie ververst en het was zeer zwart!!! Na 5000km ververst
ipv de opgegeven 3000km. Was toch erg hart nodig.
Vraag mij toch af waarom zo snel vervangen dient te worden.
Zou het komen omdat er geen oliefilter aanwezig is in dit Minarelli blokje?maar een oliezeefje???

En er moet volgens instructie boekje 1300cc in, maar als ik die hoeveelheid erin doet,
da n geeft de peilstokkie als ie op de middenbok staat, halverwege aan.
Uiteraart eerst de motor laten draaien.
Dus ik doet er altijd 1450cc in, om te zorgen dat ik niveau heb, wat bovenste streepje pijlstok aangeeft.
Moet ookwel zeggen, dat ik eerst ben wezen rijden en met aftappen de scooter zowel naar links als
rechts schuin houd en helemaal uit laat lekken!!
 
...Gisteren middag ff motorolie ververst en het was zeer zwart!!! Na 5000km ververst
ipv de opgegeven 3000km. Was toch erg hard nodig....!
Dus jij laat je ook bedotten bij een tankstation in het buitenland. "ik heb even uw olie gepeild en het is helemaal zwart, dat zal ik meteen maar verversen".


Als het nou wit was zou ik je gelijk geven, dat zou duiden op water in de olie.... Olie hóórt zwart te worden, het is een teken dat het z'n werk goed doet namelijk, het reinigen van het motorblok. De zwarte kleur duidt op opgenomen roet en heeft geen invloed op de verdere werking van de olie.
 
Ja dat snap ik, mannen. Maar na zoveel km, is die olie z'n eigenschappen kwijt.
Teweten; smeren vd tandwielen en koeling. Ik denk niet; het reinigen v/h motorblok!!
Maar zou het al zo snel weer zwart zijn????
Nogmaals, vind het wel erg snel, om de 3000km vervangen.
 
Duidelijker wordt het er niet op....


Verversen na slechts 3000 Km vind ik ook snel, maar je hoeft dat niet te doen.

Die interval is zo gekozen omdat veel scooters maar weinig gebruikt worden en dan ook nog meest voor korte stukjes. Niet iedereen is even begaan met de techniek en daarom zal een fabrikant zich indekken door deze interval kort te houden; het gebrek aan een echt filter zal daarin ook wel een rol spelen. Dan krijgt de motor af en toe nog eens wat aandacht....

Als jij langere stukken rijdt, en je doet dat regelmatig; je behandelt de motor met beleid, je houdt het oliepeil in de gaten dan is er weinig op tegen om de interval te verdubbelen of nog verder.

Sowieso denk ik dat dit onderwerp wat "overhyped" is; een scooter als de X-City is geen supersporter, hij draait geen hoge toerentallen, heeft relatief weinig vermogen, heeft vloeistofkoeling die altijd een gunstige werktemperatuur garandeert; de temperatuur komt niet in de buurt van die bij lucht/olie koelers.
Het valt met de belasting van het blok dus heel erg mee.
 
Nou Martin, erbzit alleen een olie zeefje, a la vingerhoedje!!! Met gaas.
Maar een papiere oliefilter is veel fijnmaziger dan dat vingerhoedje!!
En geen idee waarom ze daar bij Minarelli voor gekozen hebben.
Dit 250 cc blokje schijnt in meerdere merken te zitten.

En id Hybride, qua toeren en temperatuur zit het allemaal wel snor, loopt
altijd als een naaimachientje en nooit een slag verkeerd.
Ook nog nooit afgeslagen bij een stop, wat ik wel een paar keer
had met de Suzuki Sixteen. Ben tevreden hier mee.
 
Er verdwijnt altijd wel een beetje olie, dat is bij elke motor zo. Zolang het oliepeil boven minimum blijft is er niets aan de hand.

We noemen het pas "verbruik" als het oliepeil daardoor binnen de verwisselinterval onder het minimum komt en je dus moet bijvullen.

Met het vingerhoedje olie dat jouw X-City verliest over al die kilometers mag jij dus met recht zeggen: "geen olieverbruik".
 
Hoi Luitjes, Ik heb een Honda CB1300, fantastisch mooie bak maar voor mijn rug en linkerknie zoek ik wat lichters en makkelijker voertuig op 2 wieltjes en was een beetje aan het kijken naar een Honda SH300 of een Piaggio Beverly 350 maar ontdekte van het weekend toch ook de X City maar vind deze eigenlijk net te licht. Heb zo gelezen dat een top van 130 te doen is en dat vind ik eigenlijk ook wel goed maar het gaat mij meer om het koppel zodat ze toch aardig snel van bijv. 100 naar 120/130 gaat.

Is uit een X City makkelijk net iets meer koppel te krijgen door bijv. een andere uitlaat of een andere ingreep???
 
Gekke Gerritje, ik zou eerst eens op een paar scooters gaan rijden als je last van je rug hebt want dan lijkt me de x-city 250 een van de mindere voor je rug, is mijn ervaring als ik er op zit, dan lijkt me de x-max een betere kandidaat als je voor een yamaha wilt gaan.
 
Nee precies! Dan zou ik kijken naar een scooter met een vlakke diepe treeplank.
Maar Alpientje; geen wonderen verrichten? ? Ding van mij loopt zo naar de 130, kan 140 maar dat
duurt iets langer. En is niet nodig want voor je het weet, kan je weer remmen! ! Op de snelwegen
kan je bijna niet 130 km/uur rijden en dat tien minuten lang. Die stukken zijn sporadisch.
Mijn xcity vind ik toch vrij rap, met andere demper en Brm luchtfilter.
Kan wel een snellere willen, maar dat gaat ook wennen, en dan zit je ff later
toch weer naar wat anders te kijken. Zo werkt het gewoon.
 
Hallo motorrijders. Ik heb helaas moeten besluiten met pijn in mijn hart mijn motorscooter Xcity weg te doen vanwege mijn rugklachten. Voor wie geïnteresseerd is; het is een

YAMAHA X CITY 250 MET HEEL VEEL EXTRA'S
bouwjaar 2011,
km 13.500
Kleur : mat ijsblauw (zeldzaam)
Zwart zadel met rode stiksels

Extra's:
- 2 nieuwe banden 0 km mee gereden, nog niet gemonteerd (150 euro)
- Akrapovic demper
- Handkappen met verlichting
- Originele zijwindgeleiders Yamaha (140 euro)
- Nieuwe accu Motobatt MBTX9U aanwezig (nog niet gemonteerd)
- Originele Yamaha Givi koffer
- Sportluchtfilter BMC (55 euro)
- Dr pully sliders, 11,5 gram
- nieuwe bougies aanwezig
- 500 km geleden olie ververst + aandrijfolie
- 2 extra wielen met winterbanden IRC aanwezig + 2 nwe remschijven gemonteerd.
- 2 extra sets remblokken voor en achter, nieuw in verpakking
- Wielstriping rood
- Katalysator Akrapovic demper (origineel) beschikbaar (kostte 100 euro)
- Kleine windscherm op foto zit er niet bij, alleen de originele hoge ruit.
- Nieuwe koplampbol met blauwe gloed
- Decall stickers op zijbeplating
- Nieuwe V-snaar aanwezig in verpakking van het merk Malossi.

Heerlijk rijdende motorscooter die voorlopig nog geen onderhoudsbeurt nodig heeft.
Ik doe hem liever niet weg, maar ik heb helaas vanwege gezondheidsredenen geen keus.

Vraagprijs:
3150,00 euro!

full

full

full

full

full
 
Middag Zuunig, ja daar heb ik ook al naar gekeken, maar zijn nog niet veel 2e hands
met weinig km's. En weet niet of die yourban ook die mankementen heb net als die mp3.
Ik bedoel daarmee die fusee scharnier punten en balhoofdlagers! !!!
Ik ben er bang voor, want dat zijn reparaties van ongeveer 700 uuro.
wil ik echt niet hebben die ellende, en dat die motortjes op de snelweg ineens uitvallen! !!!!
 
Moge Eip, nee ik ben 250 uuro gezakt. De prijs wat ik vroeg, wat ik vind dat ie waard is,
was iets te hoog. Maar dat wist ik. Was ook vraag prijs. Altijd iets hoger beginnen.
Ben al aan het oriënteren voor wat anders. Gr. Ad
 
Terug
Bovenaan Onderaan