Het BIG injectie project

Thoran

MF veteraan
2 mrt 2008
5.893
13
Enschede
Net voor kerst kreeg ik een pakketje uit Duitsland. Nu na kerst heb ik eindelijk de tijd gevonden om dit pakketje te openen, en hierin zat:

1lXpk.jpg

Een K-Data KdFI V1.4

Deze wil ik gaan bouwen op deze fiets:
nvvdy.jpg

Een 1992 Suzuki DR800S BIG

En dat is hoe ver ik op dit moment ben qua onderdelen. (Okay, ik heb nog een stuk kabelboom liggen voor bij de KdFI) Natuurlijk heb ik wel plannen met hoe ik nu verder wil, allereerst heb ik een aantal belangrijke andere onderdelen nodig, hieronder een lijstje met wat ik wil gaan gebruiken:

Computer:
K-Data KdFI v1.4 (MegaSquirt MS2 V3.0 met MS2extra firmware)
Gasklephuizen/injectoren/TPS:
Suzuki GSX-R600 K1/K2/K3, deze passen namelijk zonder al teveel modificaties in mijn inlaatrubbers.
Luchtfiltering:
Losse filters, K&N of schuim.
Brandstofpomp:
Op dit moment nog geen goede oplossing gevonden. Ik twijfel tussen een behuizing maken voor een Gixxer pomp, mijn tank slijpen en lassen zodat ik er een gixxer pomp in kan zetten, of een andere brandstofpomp gebruiken
Lambdasonde:
De KdFI is zelf al uitgerust met een Lambda controller, dit helpt er aan mee dat ik enkel een Lambda Sonde hoef te kopen, dit zal een Bosch LSU 4.2 worden
Inlaatluchttemperatuur:
Bosch, zo dicht mogelijk bij de luchtfilters geplaatst
Koelvloeistoftemperatuur:
Omdat het DR800 blok luchtgekoeld is, is het onmogelijk om een kvs temperatuur te krijgen. In plaats daarvan zal ik een vloeistofbestendige Bosch sensor inbouwen in mijn klepdeksel. KVS sensor wordt voor zover ik kan bepalen toch alleen maar gebruikt om te kijken of hij moet "choken"

In dit topic zal ik mijn voortgang bijhouden. Opmerkingen, vragen en handige tips zijn natuurlijk altijd welkom.

Mods, als ie hier verkeerd staat, graag verplaatsen naar O&A
 
Laatst bewerkt:
...
Vorige week dan toch maar weer een beetje aan het afstellen geweest, want het moet toch mogelijk zijn om én een goede stationair én genoeg motorrem te hebben.
Allereerst de gasklepopening iets verder open gezet zodat ik een betrouwbare stationair had. Omdat dit er voor zorgt dat ik minder/geen motorrem meer heb, heb ik aangeklooid met de Overrun Fuel Cut functie, een functie die normaal bij cruise snelheden zorgt dat er minder/geen brandstof ingespoten wordt, om op die manier brandstof te besparen.
Dit werkte echter niet voor mij, het zorgde er voor dat ik een motorfiets had waarbij opeens halverwege het vermogen weg viel, of andersom ineens midden in de bocht het vermogen er in kwam. Na een testritje van 200 meter heb ik dit dus snel maar weer uitgezet.

Ondertussen heb ik wel een idee hoe ik ook voor motorrem kan zorgen, maar deze moet ik nog in de praktijk brengen. Volgens mij blijft de motor teveel brandstof inspuiten bij de hogere toerentallen. Bij normale belasting is dit goed, echter wanneer ik het gas dicht gooi blijft hij teveel inspuiten
...
Die Overrun Fuel Cut zorgt ervoor dat hij geen brandstof inspuit als je het gas helemaal dichtgooit. Dus bij afremmen op de motor. Dit om knallen in de uitlaat en brandstof verspilling te voorkomen (en om je katalysator te beschermen indien aanwezig)
Je moet hiervoor een minimaal toerental instellen (stuk boven koud stationair toerental), een bepaalde onderdruk (als je een MAP sensor hebt. Deze moet lager zijn dan tijdens stationair loop) of bij gesloten gasklep (als je een TPS hebt). Je kunt ook nog een vertraging instellen, dus dat 'ie pas afsluit na bijv. 1 sec na gas dichtgooien.

Als bij normaal rijden, of in een bocht de Overrun ingrijpt staat je onderdruk instelling waarschijnlijk niet goed.
 
Die Overrun Fuel Cut zorgt ervoor dat hij geen brandstof inspuit als je het gas helemaal dichtgooit. Dus bij afremmen op de motor. Dit om knallen in de uitlaat en brandstof verspilling te voorkomen (en om je katalysator te beschermen indien aanwezig)
Je moet hiervoor een minimaal toerental instellen (stuk boven koud stationair toerental), een bepaalde onderdruk (als je een MAP sensor hebt. Deze moet lager zijn dan tijdens stationair loop) of bij gesloten gasklep (als je een TPS hebt). Je kunt ook nog een vertraging instellen, dus dat 'ie pas afsluit na bijv. 1 sec na gas dichtgooien.

Als bij normaal rijden, of in een bocht de Overrun ingrijpt staat je onderdruk instelling waarschijnlijk niet goed.

Ik denk inderdaad dat ik de delay van de Overrun nog steeds te hoog had staan. Stond op 0.2 seconden (origineel staat ie op 2 volgens mij). Daarnaast zou de MAP threshhold ook nog steeds te hoog kunnen staan, maar die stond op zich al wel een stuk boven atmosferisch op zeeniveau.
 
Vanmiddag toch nog maar even weer bezig geweest, in het laatste beetje zonlicht gespeeld met de decelleration (doet zo goed als niets, de software registreert gas dicht niet goed genoeg). Daarna de methode met het aanpassen van de fuel tabel nog eens geprobeerd, dat leverde wel betere resultaten op, maar zorgde ook voor leuke vlammetjes uit de uitlaat bij gas dicht.

Ondertussen ook nog heel even tijdelijk de instellingen van de acceleration enrichment verkloot, wat er voor zorgde dat bij stationair gas snel open er al dikke vlammen uit de uitlaat kwamen. Iets wat er natuurlijk spectaculair uit ziet, maar niet echt gewenst is.

Ik denk dat ik eerst nog eens ga proberen aan te klooien met de Overrun fuel cut (delay op 0 zetten, MAP rond de 150kPA ofzo).
 
Waarom niet op de standaard instelling van 2 sec zetten? Op 0 seconden zal ie juist meer aan-uit gaan.
De MAP instelling moet juist laag staan, hij moet pas gaan werken bij een hoog vacuum (gas dicht bij hoger toerental). Daarom moet 'ie lager staan dan de druk bij stationair. 150kPa is hoger dan atmosferisch, de druk in je spruitstuk is altijd lager.
 
Waarom niet op de standaard instelling van 2 sec zetten? Op 0 seconden zal ie juist meer aan-uit gaan.
De MAP instelling moet juist laag staan, hij moet pas gaan werken bij een hoog vacuum (gas dicht bij hoger toerental). Daarom moet 'ie lager staan dan de druk bij stationair. 150kPa is hoger dan atmosferisch, de druk in je spruitstuk is altijd lager.

Omdat ik de ORFC niet wil gebruiken waar hij voor bedoelt is (het besparen van brandstof tijdens cruise snelheden), maar als een manier om de motor te dwingen te stoppen met injecteren van brandstof wanneer ik het gas dicht gooi.
Daarnaast gebruik ik de MAP sensor op dit moment niet, waardoor hij dus altijd de atmosferische druk aangeeft.

Van de week toch nog maar even weer bezig geweest en (even gejat van een ander forum):
Toch maar terug gegaan naar mijn oude fuel tabel, maar nu de overrun fuel cut anders in gesteld, en de motor reageert eindelijk (bijna) zoals ik wil dat hij reageert. Ik moet de temperatuur en toerental thresholds nog een klein beetje aanpassen. (Mag eerder beginnen met de overrun, en moet eigenlijk bij elke temperatuur) maar ik heb eindelijk weer een echte vorm van motorrem.

Wat ik nu eigenlijk alleen nog wil is een keer een (mid)dagje op de dynobank, om de afstelling écht goed te maken. Maar ja, dat kost €


Dus hij rijdt eindelijk zoals ik wil *O*
 
Laatst bewerkt:
Omdat ik de ORFC niet wil gebruiken waar hij voor bedoelt is (het besparen van brandstof tijdens cruise snelheden), maar als een manier om de motor te dwingen te stoppen met injecteren van brandstof wanneer ik het gas dicht gooi.
Daarnaast gebruik ik de MAP sensor op dit moment niet, waardoor hij dus altijd de atmosferische druk aangeeft..
Wat jij wilt (injecteren stoppen tijdens gas dicht) *IS* juist de functie van de Overrun.
MS1/Extra Software Manual

Als je de MAP sensor niet gebruikt moet je 'm ook niet als input gebruiken in je settings. (dus Alpha-N mode, niet Speed Density)
 
Wat jij wilt (injecteren stoppen tijdens gas dicht) *IS* juist de functie van de Overrun.
MS1/Extra Software Manual

Als je de MAP sensor niet gebruikt moet je 'm ook niet als input gebruiken in je settings. (dus Alpha-N mode, niet Speed Density)

Volgens mij haal jij een aantal dingen door elkaar.

De ORFC settings in Tunerstudio vragen een aantal threshold waardes (o.a. MAP, TPS, RPM waarboven de ORFC in mag grijpen en het toerental waarbij er weer moet stoppen, etc.)
Er zit wel een MAP sensor geïnstalleerd op mijn motor, maar die gebruikt niet het motorvacuüm. Omdat deze niet goed af te doppen valt meet hij nu gewoon de buiten luchtdruk.
Daarom staat mijn waarde voor de MAP sensor dus op 120kPa, oftewel, ver boven de luchtdruk bij zeeniveau. Dit zorgt ervoor dat de MAP threshold altijd gehaald wordt, oftewel, het zal geen factor zijn waardoor de ORFC niet ingrijpt.

Omdat de MAP niet aangesloten is op het motorvacuüm rij ik dus inderdaad met Alpha-N, en niet met Speed density.
 
verwacht je nu dat dit systeem je brandstof gaat besparen of zijn er andere voordelen?

A little collumn A, a little collumn B :+

Met het vorige blok (performance nokkenas en carburateurs die er niet op ingesteld waren) liep hij voordat hij omgebouwd werd 1:11-1:13. Daarna liep hij met injectie 1:16-18. Met het huidige blok liep hij de laatste keer dat ik tankte 1:20.
Dus qua brandstofverbruik is het zeker een voordeel.

Daarnaast zou hij met injectie meer vermogen kunnen krijgen, en zou de gasrespons vloeiender kunnen zijn.

Maar de hoofdreden blijft nog steeds dat ik het heb gedaan omdat het me een leuk project leek.
 
Omdat het toch niet echt weer is om de BIG verder af te stellen maar begonnen met een nieuw "projectje".

Vlak voor kerst een mooi 17" achtervelgje van de BIG binnen gekregen:
ktZTO8S.jpg


Hier moet deze naaf in gespaakt worden:
rvFVHlx.jpg


Zo'n 4" verschil:
9x6qKUQ.jpg


Na een paar minuutjes met de slijptol:
7gJcKcq.jpg


Ingespaakt met de oude spaken om te zien of de hoeken een beetje overeen komen:
0r1crxs.jpg


juWcDiL.jpg


UtO8MDJ.jpg


Daarnaast de calculators gebruikt op Spaaklengteberekening | Sapim en http://users.senet.com.au/~mitchell/misc/html/spoke.htm maar aangezien daar andere waarden uit komen binnenkort toch maar eens contact opnemen met Haan of JVD Wheels.
 
Na lange radiostilte toch maar weer eens bericht van het injectiefront.
Vandaag was de heropening van de Motoport, en daar was ook een vermogensbank aanwezig, dus wat doet elke zichzelf (niet) respecterende injectieprutser?

Juist!
qlMstVd.jpg


Toen kwamen we alleen een probleempje tegen, de lambdasonde van de bank pastte niet in de uitlaat.
Maar gelukkig hebben ze bij de MP wel boortjes en frezen:
ei90Aqa.jpg


En de uitslag?
lm3pvBf.jpg

(46pk en 54Nm)

En zoals je kan zien veel te arm (tijdens accelleratie iig)

Dus ik heb weer wat te klooien *O*
 
Na de testbank run ben ik ook weer bezig geweest met tunen. Ik heb eerst de mapping verhoogd totdat ie te rijk liep, en daarna alles weer ietsjes verlaagd. Toen bleek dat ie met accelleratie inhield, dus heb ik de acceleration enrichment iets omlaag gegooid, maar dat hielp niet genoeg.
De mapping iets verlagen hielp wel en de motor trekt nu echt als een malle.

Daarnaast heb ik het probleem met niet goed kunnen loggen opgelost op een echte fancy methode: Ik heb de usbkabels aan elkaar gemaakt met ductape :D
Dus nu kan ik ook weer goed loggen. Ik heb het AFR target nu over de hele range op 13 gezet wat hopelijk zou betekenen dat ik over optimale power heb. De paar nieuwe mappings die de software voorstelt rijden iig elke keer al beter.
 
Een tijdje geleden kwam ik een deal tegen die ik niet kon laten liggen, en sinds januari heb ik niet één BIG, maar 3 BIGs:
sSVZhna.jpg


Ik ben eerst een tijdje bezig geweest met dat spul opknappen (en slopen), maar nu werd het eindelijk weer tijd om iets te doen aan dé injectieBIG

Voor:
XCEDXZL.jpg


Tijdens:
1fzgvFU.jpg


Na:
AIX5SIc.jpg

tpergZb.jpg


Dit stuur is natuurlijk sowieso gaver, met z'n Acerbis handkappen, maar heeft ook handvatverwarming (die tijdens de eerste 50 meter alweer uit is gegaan, waarschijnlijk los geschoten) en een gashendel met dubbele kabel, dus nu kan ik eindelijk mijn throttlebodies goed aansturen.

Langzaam maar zeker wordt het een steeds mooiere fiets ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan