Hoe werkt reservebenzine?

quet

Rookie
7 apr 2011
24
0
Hallo
Ik rij met een Honda Black Widow VTDC750.
In het instructieboekje staat dat je niet mag tanken met je benzinekraantje op de reservestand want in dit geval tank je geen reserve bij en kan je ooit zonder benzine én reserve benzine komen te zitten
Puur technisch en nieuwsgierig vraag ik mij dan ook af hoe dit systeem werkt want als benzine en reserve samen in 1 tank zouden zitten en je hebt het principe van 1 hoog benzinebuisje voor benzine en 1 laag buisje voor de reserve dan zou het toch niet uitmaken op welke stand het kraantje staat als je tankt.
Zelf heb ik de ervaring meegemaakt dat de vorige eigenaar regelmatig tankte op de reservestand en ik had bij één van mijn eerste ritten geen reserve benzine in de tank had.
Groeten Quet :]
 
je bedoelt dat je 1 keer je tank hebt leeggereden terwijl deze op ON stond.
nu heb je dat niet meer, dus enkele keren gereden tot de motor stotterde, overgeschakeld op reserve en toen wel gewoon aantal km verder kunnen rijden tot de pomp.

dat is wel apart.

snel vergeten en lekker :] is mijn tip ;)
Toch een serieuze reactie :)
Hoe werkt de reservestand was misschien een handigere titel geweest ;)

Ik begrijp: jij kocht de motor met de tank vol en de stand op RES? Zelf op ON gezet en gaan rijden. Op een gegeven moment geen brandstof meer, kraan op RES gezet maar motor wil toch niet starten?

In latere gevallen de kraan terug naar ON gezet voor het tanken en geen problemen meer met overschakelen naar RES?

Het meest voor de hand liggend is dat de tekst in TFM wat onhandig is, tanken met kraan op RES en die op RES laten staan wil zeggen dat je geen reserve hebt als de motor gaat stotteren, de reservehoeveelheid heb je immers gebruikt zonder dat je een seintje kreeg aan de laatste liters toe te zijn.

Maar is er meer aan de hand?
Zoals ik kan zien heeft de VT geen apart systeem, gewoon het kraantje met hoog en laag buisje. Ik kan zo niets bedenken waarom tanken met de kraan op RES ervoor kan zorgen dat je zonder stotteren de laatste liters aanspreekt, ondanks dat je ergens tussen tanken en bereiken van de laatste liters de kraan terug op ON hebt gezet. Ga maar met Le PensZeur mee, rijden en genieten :)
 
Laatst bewerkt:
Toch een serieuze reactie :)
Hoe werkt de reservestand was misschien een handigere titel geweest ;)

Ik begrijp: jij kocht de motor met de tank vol en de stand op RES? Zelf op ON gezet en gaan rijden. Op een gegeven moment geen brandstof meer, kraan op RES gezet maar motor wil toch niet starten?

In latere gevallen de kraan terug naar ON gezet voor het tanken en geen problemen meer met overschakelen naar RES?

Het meest voor de hand liggend is dat de tekst in TFM wat onhandig is, tanken met kraan op RES en die op RES laten staan wil zeggen dat je geen reserve hebt als de motor gaat stotteren, de reservehoeveelheid heb je immers gebruikt zonder dat je een seintje kreeg aan de laatste liters toe te zijn.

Maar is er meer aan de hand?
Zoals ik kan zien heeft de VT geen apart systeem, gewoon het kraantje met hoog en laag buisje. Ik kan zo niets bedenken waarom tanken met de kraan op RES ervoor kan zorgen dat je zonder stotteren de laatste liters aanspreekt, ondanks dat je ergens tussen tanken en bereiken van de laatste liters de kraan terug op ON hebt gezet. Ga maar met Le PensZeur mee, rijden en genieten :)

2443997.png


quet, met
topic-report.gif
bovenaan kan je een slotje vragen voor dit topic.
 
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je die keer na het stilvallen te snel hebt opgegeven. Vriend die wel snel even wat gaat halen kan ook een nadeel zijn. Als de vlotterkamers echt goed leeg gereden zijn (en dat zijn ze als je stil bent komen vallen) duurt het na het omdraaien van de reservekraan heel even voor er weer genoeg benzine in de carburateurs zit om te starten.
 
Je weet dus niet eens wat RTFM betekend; _O- _O- _O- _O-

Welkom op Motor Forum knul! *O*

Al plakband gekocht? _O-

Foei 1972, "betekend" met een d, je had ook dt kunnen schrijven dan kon je nog beweren dat het een tikfoutje was, terug naar de lagere school dus voor je gehele kennis, en dat voor een zelfgekroonde "engineer". Op naar echte kenners!
 
Foei 1972, "betekend" met een d, je had ook dt kunnen schrijven dan kon je nog beweren dat het een tikfoutje was, terug naar de lagere school dus voor je gehele kennis, en dat voor een zelfgekroonde "engineer". Op naar echte kenners!
Ik heb een dyslectische neef. Hoofd ontwikkeling van een ziekenhuis.
Die heeft het toch ver geschopt met zijn lagere school taal. :P

Beroemde dyslectici
 
Ik heb een dyslectische neef. Hoofd ontwikkeling van een ziekenhuis.
Die heeft het toch ver geschopt met zijn lagere school taal. :P

Beroemde dyslectici

Moest ie niet naar het ziekenhuis voor ontwikkelingen in zijn hoofd ? :)

Grapje uiteraard en niks mis met de lagere school (daar kon je tenminste nog naar de juf zitten staren zonder dat ze in de gaten had dat je verliefd op haar was), groeten Quet.
Trouwens, dank voor de goeie reacties (die heb ik er wel uitgeplukt) en voor de vele grappen.
Tot de volgende vraag (als ik mag natuurlijk van de techneuten).
En 1972, tot zondagmorgen op de baan ... als je buiten mag tenminste _O-
 
Terug
Bovenaan Onderaan