Zzr1100d start niet meer

Garuda667

Rookie
2 nov 2014
7
0
Almere
Goedendag,
Ik ben jeffrey en rij een kawasaki zzr100 D model uit '96.
Mijn bike starte opeens niet meer
Alles was goed, in de ochtend uit me schuur gehaald en gereden naar het tankstation, daarna weer gestart gereden naar een station om iemand op te halen en daarna met het starten hoorde ik alleen een klik!!
Dacht eerst me startrelais was omdat al eerder een keer gebeurd was
Nieuwe relais erop en wat denk je? Niets..... Ik hoor wel het relais klikken, brandstofpomp ratelt

Aanduwen werkt wel en loopt als een zonnetje
Accu is ongeveer 3 maanden geleden vervangen toen ik het probleem eerder had
Ik heb wel altijd blijven houden dat hij soms moeilijk startte ondanks nieuwe accu

Help help
Ik rij het hele jaar altijd door maar nu moet ik met de trein wuaaaaaaaaa
 
Fijn, wat moet je zonder multimeter. Welkom op het forum Jeffrey. Test dan ook even of je voldoende laadstroom hebt. Je meet dit gewoon simpel op de accupolen met draaiende motor. Het zou 14,2 Volt kunnen zijn en ongeacht het toerental want de regulator moet dit begrenzen. Is het boven de 15 Volt dan kan de regulator slecht zijn en ver daarboven dan beschadigd de accu.

Eerlijk gezegd denk ik dat de dynamo wel eens zo weinig spanning kan leveren dat er net nog genoeg lading in de accu komt. Je zult het binnenkort weten. De accu wordt in dat geval lui en de koude van de ochtend deed de rest. Als er onvoldoende laadstroom is dan kan de dynamo worden gecontroleerd op wisselstroom afgifte van de drie draden (dit moet gelijk zijn en binnen een bepaald bereik) en door middel van weerstand of er intern kortsluiting is met het carter. In de garage hebben ze net wat meer ervaring en betere meetapparatuur. Deze test is daar zo bekeken.

Een dynamo heeft meestal drie groepen windingen. Als eentje minder wordt of het niet meer doet dan kan je nog heel lang plezier ervan hebben maar geen zorgeloze ritten en in de winter kan er zo weinig spanning zijn dat de motor er ook niet lang op wil draaien.

Dynamo's gaan langer mee als de drie draden goed contact maken met de regulator. Soms zijn de dynamo draden verlengt en dan moet ook deze stekker gecontroleerd worden. Twee groepen windingen worden zwaarder belast als drie. Bekijk meteen even of deze contacten goed zijn wanneer je laadproblemen hebt, de kabels goed en schoon op de accu geklemd zitten, bij andere contacten zoals op het relais, de zekeringen en onder de aarde aansluiting van de dikke min draad, op frame of carter, kan er wat roest zitten.

Je hebt veel stroom nodig om te starten, daarom moet je ook nagaan of het geen oppervlaktespanning is wanneer je voldoende spanning op de accu meet. De verlichting zou een tijdje moeten kunnen branden.
 
Ik zat ook te denken richting de dynamo
Verlichting doet het prima (xenon)
Nu helaas met de trein naar werk 😭 dus wordt een latertje vandaag haahha dan meteen ff langs de gamma en zal ik mijn accu doormeten

oh ja en laadstroom kan ik pas meten als het euvel is gevonden :)
 
Laatst bewerkt:
Fijn, wat moet je zonder multimeter. Welkom op het forum Jeffrey. Test dan ook even of je voldoende laadstroom hebt. Je meet dit gewoon simpel op de accupolen met draaiende motor. Het zou 14,2 Volt kunnen zijn en ongeacht het toerental want de regulator moet dit begrenzen. Is het boven de 15 Volt dan kan de regulator slecht zijn en ver daarboven dan beschadigd de accu.

.

Wat klopt daar niet
 
Nou je geeft aan dat je een leek bent, en brengen je gelijk op het verkeerde pad....

SPANNING wordt aangegeven in volts
STROOM in ampere...

verder klopt zijn verhaal wel
 
Als de spanning te laag is kun je hier in kampen nog wel een dynamo voor een zzr1100c (zelf uitzoeken of het uitwisselbaar is, ik denk het wel had er zelf namelijk een D modelblok onder van 2000) ophalen voor laten we zeggen 6 trippeltjes(bier), ik woon aan vlakbij kampen-zuid.
 
Terug
Bovenaan Onderaan