Druppellader

trebbor77

Rookie
1 nov 2014
13
0
Barneveld
Goedemiddag,

Ik heb de motor (suzuki gsr 600) net weer in de schuur gezet en ga hem waarschijnlijk een aantal maanden niet gebruiken. Om te voorkomen dat ik mijn accu volgend jaar moet vervangen als ik hem weer ga gebruiken heb ik een druppellader aangeschaft. Hier heb ik wat vragen over:

* Hoe vaak en hoe lang kan je de druppellader er meestal aan laten hangen? Beter continue of beter 1x in de zoveel tijd voor een bepaalde duur?

* De druppellader zelf is een eenvoudige en goedkope vd blokker. Is dat prima of kan ik beter een andere aanschaffen?

Alvast dank voor jullie reactie!

gr Robbert
 
Welkom op MF.

Meestal vraag je eerst iets en dan koop je het.
;)
Maar zelfs die goedkope volstaat hoor. Als je hem er af en toe een weekje aan hangt is dat volgens mij OK.
 
Ook van mij, welkom!!

Mijn lader is ook een van de goedkoopste. Toendertijd gekocht in Aken, bij Louis. Een prima ding waar ik dus al jaren plezier van heb. Hoe het precies (...) moet weet ik ook niet, ik kan je wel vertellen hoe IK het doe;
na elke rit als ik mijn motor in de garage zet sluit ik hem aan de druppellader. Dag en nacht net zolang dat ik hem weer ga gebruiken. Dus, met andere woorden, de HELE winter hangt hij eraan...

Toen ik mijn huidige motor kocht (gsx-f 750) was de accu leeg. We hebben hem toen overgestart met behulp van de accu van mijn auto. Ik ben toen naar huis gereden, wat toch een ritje was van dik 200 km. Onderweg nog een keertje gestopt voor een bakkie, daarna startte de motor gelukkig direct. Sindsdien heeft de accu mij nooit meer in de steek gelaten (afkloppen!!). Ik ben er van overtuigd dat dit dus komt door dat ik consequent de accu aan de druppellader hang. Tot zover mijn ervaring. Hoe jij het wilt doen is natuurlijk helemaal aan jou....

gr. Boud
 
Ik heb zelf een ctec, net als een optimate zou deze bij continue aangesloten de accu "in beweging" houden, dwz laden tot vol, beetje ontladen weer laden, ontladen etc.

Goedkopere druppelaars doen dit niet.

Zou beter voor de accu zijn, mijn accu is van 2005 en voldoet nog prima :P
 
Zorg er wel voor dat bij het opbergen voor de winter het peil van de accu goed is. Druppelladers zitten met hun spanning op de grens van gassen, waardoor het accuzuurpeil toch wel zakt.

Ik heb mijn voorgaande motor een jaar lang continue op een druppellader gehad en om de paar maanden het peil gecontroleerd en indien nodig met gedestilleerd water bijgevuld. Na dat jaar startte de motor normaal.

Nog een advies: Als je carburateurs hebt, tap de vlotterkamers van je carburateurs af voor het opbergen. Desnoods de motor na de laatste rit door laten lopen terwijl de bezinekraan dicht is. Bij een vacuumgestuurde benzinekraan de vacuumslang loshalen en afdoppen.

Hetzelfde zal gelden bij motoren met injectoren.
 
Laatst bewerkt:
Wat is een druppellader? O-) Na elke winterslaap is het gewoon starten, aanslaan en :] 8-)

:^ Ik gebruikte in het begin ook een druppellader, maar na de aanschaf van mijn nieuwe motor kon ik natuurlijk alleen die maar aan de druppellader hangen tijdens de winter.

In het voorjaar startte mijn oude motor net zo makkelijk als het jaar ervoor mét gebruik van druppellader.

(mijn huidige motor moet wel aan het infuus tijdens de winter, het alarmsysteem verbruikt natuurlijk ook wat stroom waardoor na een langere tijd niet gebruiken de accu wel leeg zou komen te staan...)
 
Volgens mij zit er een verschil in een druppellader en een automatische druppellader. Die laatste soort zal wanneer de accu vol is het zaakje monitoren en weer netjes aanslaan als dat nodig geacht wordt. Die kun je dus prima laten hangen. Ik zelf heb 2 Ctek laders en die bevallen me meer dan uitstekend. Klein, degelijk en (naast de klemmen) een aansluiting met oogjes erbij. Zo'n ding gaat echt heel lang mee als je er normaal mee omgaat.

Ik ben wat dat betreft misschien een zeikerd maar als ik zulke apparatuur voor langere tijd aan mijn accu hang dan wil ik wel dat het een veilig en goed apparaatje is. Geen chinese bagger die loeiheet wordt ofzo.
 
Dank voor jullie reacties ;) iK denk dat ik het voor nu maar bij deze druppellader houdt die ik er af en toe (om de 2 weken ongeveer) aan ga hangen en dan volgend jaar een stekker laat maken en dan een betere koop.
 
Ook van mij, welkom!!

Mijn lader is ook een van de goedkoopste. Toendertijd gekocht in Aken, bij Louis. Een prima ding waar ik dus al jaren plezier van heb. Hoe het precies (...) moet weet ik ook niet, ik kan je wel vertellen hoe IK het doe;
na elke rit als ik mijn motor in de garage zet sluit ik hem aan de druppellader. Dag en nacht net zolang dat ik hem weer ga gebruiken. Dus, met andere woorden, de HELE winter hangt hij eraan...

Toen ik mijn huidige motor kocht (gsx-f 750) was de accu leeg. We hebben hem toen overgestart met behulp van de accu van mijn auto. Ik ben toen naar huis gereden, wat toch een ritje was van dik 200 km. Onderweg nog een keertje gestopt voor een bakkie, daarna startte de motor gelukkig direct. Sindsdien heeft de accu mij nooit meer in de steek gelaten (afkloppen!!). Ik ben er van overtuigd dat dit dus komt door dat ik consequent de accu aan de druppellader hang. Tot zover mijn ervaring. Hoe jij het wilt doen is natuurlijk helemaal aan jou....

gr. Boud

Ook al koop jij de goedkoopste, je hebt hem wel van een zaak die motor spullen verkoopt waar hij (in dit geval Louis) achter staat..

Ik vind dat nogal een verschil met iets kopen voor ondehoud van de accu bij de blokker hoor..

Je koopt toch ook geen brood bij de keurslager?
 
Volgens mij zit er een verschil in een druppellader en een automatische druppellader. Die laatste soort zal wanneer de accu vol is het zaakje monitoren en weer netjes aanslaan als dat nodig geacht wordt. Die kun je dus prima laten hangen. Ik zelf heb 2 Ctek laders en die bevallen me meer dan uitstekend. Klein, degelijk en (naast de klemmen) een aansluiting met oogjes erbij. Zo'n ding gaat echt heel lang mee als je er normaal mee omgaat.

Ik ben wat dat betreft misschien een zeikerd maar als ik zulke apparatuur voor langere tijd aan mijn accu hang dan wil ik wel dat het een veilig en goed apparaatje is. Geen chinese bagger die loeiheet wordt ofzo.

+1

Probleem van een druppellader die doorfikt of niet afslaat is dat je er nooit toevallig bij staat als dat gebeurt..
 
Terug
Bovenaan Onderaan