Kapotte accu... met een staartje

SteenW

MF'er
19 aug 2012
47
1
Rotterdam
Vorige week overkwam mij dat ververlende, wat je nooit hoopt mee te maken: helemaal klaar om lekker een stukje te gaan rijden, maar niet willen starten die motor. De startmotor draaide hem wel rond, maar niet aanslaan. Na een paar pogingen begon ik een behoorlijke benzinelucht te ruiken, toen heb ik de moed voor dat moment maar opgegeven.
Het gaat hier overigens om een BMW F650 GS 1-pitter uit 2004. Met twin spark.
Een paar dagen later had ik tijd om er even naar te kijken. Ik had de motor in de tussentijd op de lader gehad maar nog steeds wilde deze niet starten. De multimeter gaf wel 12V accuspanning maar tijdens een startpoging daalde deze naar 8,5V. Conclusie: accu naar de klote. Snel een nieuwe gehaald en ingebouwd, startmotor draaide nu een stuk enthousiaster maar nog steeds: niet aanslaan! :( Een paar dagen later: er moest iets gebeuren, dus de ANWB Wegenwacht maar gebeld. Deze man was helaas geen motor expert en kwam snel tot de conclusie: motor verzopen. Dit wilde hij oplossen door de motor door te starten met beurtelings vol- en geen gas te geven. Dit leek eerst wel resultaat te hebben, af en toe kwam er een klap uit de uitlaat maar nog nie lopen. Volgende plan: luchtfilterhuis open (hier zat wat olie in?), brandstof inspuiting losgekoppeld van de computer en weer doorstarten. Nu liep de motor zowaar een paar seconden dus snel de inspuiting weer aangesloten en: niets. Dit patroon herhaalde zich een paar keer. De knallen uit de uitlaat werden angstaanjagend hard. Uiteindelijk was de conclusie: dit gaat zo niet lukken. Hij wilde eigenlijk de bougies er uit draaien maar daar moet de halve motor voor uit elkaar, wat hij niet op straat wilde doen. Dus afslepen naar de dealer dan maar. Die had hem 2 dagen later weer aan de praat. De oplossing was: motor was verzopen, nieuwe bougies geplaatst en uitlaat drooggereden omdat die vol benzine zat.
Motor loopt weer als vanouds. :)
Nu zijn mijn vragen: wat zou ik kunnen doen om de volgende keer dat mijn accu weer eens kapot gaat al deze vervolg ellende te voorkomen? Gaat mijn katalisator nu naar de eeuwige schrootvelden door alle benzine die in mijn uitlaat zat? Waarom zat er olie in mijn luchtfilterhuis? Iedere vorm van meedenken wordt zeer op prijs gesteld!!

Willem
 
Wat op die website te zien is is een gecombineerde koolborstelhouder met spanningsregelaar. Koolborstels zullen apart te vervangen zijn.



Dat geloof ik meteen, maar ik heb daar de kennis, kunde en het juiste gereedschap, zoals een soldeerstation oid, een bankschroef(je)of een werkbank, niet voor. Evenmin beschik ik over een vaste hand. :N
Het demonteren van die oude spanningsregelaar ging goed evenals het monteren van de nieuwe, dat geval kan er maar op een manier af, dus ook maar op een manier er op.
 
En doe niet zo jaloers met je 'koekblik blok' ..

Ik mag dat want heb zelf ook een K100 _O- *O*

En koolborstels vervangen van een regelaartje wat nieuw iets van 17 euro kost?

Nu even over jou probleem

Een goed opgeladen accu die maar 11,85V geeft is dood en overleden.
Een accu geeft minimaal 12,5V en een hele goede, bijna nieuwe nog hoger.
Dus dat is denkelijk probleem 1

Nu het volgende als je met de starthulp de motor draaiend heeft hoe hoog is dan de spanning op de accu?
Want die moet dicht tegen de 14V of nog net iets erover heen liggen als je de motor een 3000tpm laat draaien.
Vervolgens nog eens meten met zo veel mogelijk stroom verbruikers aan dan mag de spanning niet onder de 13V zakken.
 
@daddyphilipsen.

Daarom heb ik er ook maar een nieuwe in gezet.

Nu heb ik gisteren geprobeerd Kaatje aan de gang te krijgen, maar zelfs met de starthulp wilde hij niet zoals ik wilde. Als klap op de vuurpijl kreeg ik ook nog ongevraagde assistentie(kijkers), dan kan ik me al helemaal niet meer concentreren. Dat "ga opzij, dakket zelf doe" kan ik niet zo goed tegen en al helemaal niet als ze tot de ontdekking komen dat het hen ook niet lukt. En lukt het wel dan sta je daar met de mond vol tanden.
Maar ik probeer het straks gewoon nog een keer, de aanhouder wint.
Dank voor je hulp.
 
Als jou Kaatje buiten staat kan het zijn dat de bougiekabels, doordat er vocht op neer geslagen is, door slaan en dat daardoor de vonk al weg is voordat het bij de bougies aan komt.
De kabels zitten verstopt achter het (zwarte) afdekkapje met bmw logo aan de linkerkant van het motorblok en achter het daarschuin boven zittende zwarte plastic kapje waar zich de bobines bevinden.

Even inspuiten met WD40 en even wachten en dan slaan als het goed is de kabels niet meer door.

Ruikt het wel naar benzine tydens de startpogingen?
 
@daddyphilipsen.

Mijn Kaatje staat niet buiten. Maar ik ben net nog even met de multimeter in de slag geweest en die gaf, onbelast, in eerste instantie 12.06 aan, maar toen ik de startknop indrukte bleef er iets van 5-6 over. Dus daarmee gestopt en de verlichting aangezet, de meter viel terug naar 11.00.
Ik heb de accu nog maar weer eens aan de lader gezet, als ie al kapot is kan dat ook geen kwaad meer, denk ik.
Nee, benzine ruik ik nooit. Nou kan dat ook niet want veel meer geluid dan het gegoehghoeh van de startmotor komt er niet. Dus ik denk dat een nieuwe accu de beste remedie zal zijn.
 
@daddyphilipsen.

Mijn Kaatje staat niet buiten. Maar ik ben net nog even met de multimeter in de slag geweest en die gaf, onbelast, in eerste instantie 12.06 aan, maar toen ik de startknop indrukte bleef er iets van 5-6 over. Dus daarmee gestopt en de verlichting aangezet, de meter viel terug naar 11.00.
Ik heb de accu nog maar weer eens aan de lader gezet, als ie al kapot is kan dat ook geen kwaad meer, denk ik.
Nee, benzine ruik ik nooit. Nou kan dat ook niet want veel meer geluid dan het gegoehghoeh van de startmotor komt er niet. Dus ik denk dat een nieuwe accu de beste remedie zal zijn.
Ik weet niet of je die accu nog goed opgeladen krijgt.
En als je die al opgeladen krijgt, of die dan nog goed is.
Het klinkt in ieder geval zorgelijk, dergelijke meetwaarden.

Succes!
 
Als jou Kaatje buiten staat kan het zijn dat de bougiekabels, doordat er vocht op neer geslagen is, door slaan en dat daardoor de vonk al weg is voordat het bij de bougies aan komt.
De kabels zitten verstopt achter het (zwarte) afdekkapje met bmw logo aan de linkerkant van het motorblok en achter het daarschuin boven zittende zwarte plastic kapje waar zich de bobines bevinden.

Even inspuiten met WD40 en even wachten en dan slaan als het goed is de kabels niet meer door.

Ruikt het wel naar benzine tydens de startpogingen?



UUUhhh het is je bekend dat vocht zich juist met WD40 gaat vermengen in plaats van echt afscheiden????????.
In het eerste begin zal het wel even werken, tot het gemengd is met water dan wordt het euvel alleen maar erger.
Ik weet het dat iedereen het altijd en al jaren doet, maar is geen garantie tot succes :-)
 
Het komt niet meer goed, de accu is nu erg dood. Daarstraks gaf de meter nog wel een waarde van 12.6 aan, maar toen ik de startknop indrukte hoorde ik het al. Toch sloeg Kaatje na een paar pogingen wel aan zodat ik kon meten of de dynamo niet ook kaduuk is.
Gelukkig niet, ik kreeg een waarde van 14.01-14.5 te zien.

Eenieder van wie ik advies ontving: Hartelijk dank. :}

En nogmaals sorry dat ik het topic gekaapt en in de war geschopt heb. :/
 
Ik weet het dat iedereen het altijd en al jaren doet, maar is geen garantie tot succes :-)

Tis ook geen garantie tot succes die ik gaf maar een noodoplossing om te kijken of het daar aan lag.

En zo lang dat ding niet 2 meter onder water ligt dan is de hoeveelheid WD40 die je er op spuit vele malen groter als het beetje vocht wat in/op/aan de kabels zit.

En voor de rest interessert het mij helemaal nix wat iemand anders ervan denkt/vindt want ik weet uit ervaring dat het een uiterst snelle en eenvoudig oplossing om de boel weer aan de gang te kunnen krijgen.

En nee ik behoor dus niet tot de WD40 haters.
Wat ik overigens uiterst zielig vind als je dat wel bent. Maar goed dit terzijde

@wizzAd Mooi dat iig het laden wel goed is. Nu nog ff een klein bergje geld uit geven voor een nieuwe accu en dan weer lekker rijden.
 
@daddyphilipsen.

Ik denk niet dat dat dit jaar nog gebeuren gaat. Kaatje(1986)mag de maand december 2014 (januari en februari 2015 weet ik niet zeker) niet op de openbare weg komen van de fiscus, dus dan wacht ik maar tot februari of maart met de aanschaf van een nieuwe accu.
 
Laatst bewerkt:
@daddyphilipsen.

Ik denk niet dat dat dit jaar nog gebeuren gaat. Kaatje(1986)mag de maand december 2014 (januari en februari 2015 weet ik niet zeker) niet op de openbare weg komen van de fiscus, dus dan wacht ik maar tot februari of maart met de aanschaf van een nieuwe accu.
December 2014 en januari en februari 2015 verplichte stop als je maar 1 kwartaal betaald hebt bij de overgangsregeling.
 
December 2014 en januari en februari 2015 verplichte stop als je maar 1 kwartaal betaald hebt bij de overgangsregeling.




Ik betaal maandelijks, maar december 2014 mag Kaatje inderdaad, volgens die brief van de belastingdienst, niet de openbare weg op. Ik ga ervan uit dat dat voor januari en februari 2015 precies zo geldt. Nu ben ik niet zo'n winterrijder, dus stel ik de aankoop van die accu nog maar even uit. Het bloed kruipt toch waar het gaan kan als ik vandaag nog een accu zou bestellen. })
En hoewel het niet zo'n vaart zal lopen dat een nieuwe accu de winter niet zal overleven vermijd ik dat risico toch maar liever.
 
Terug
Bovenaan Onderaan