CBR 600 F3 wielen op CB-1

JordyCB1

Rookie
1 mei 2013
28
0
Hallo allemaal,


Ik heb op verschillende plekken gezien dat het mogelijk is om de wielen van een 600 F3 zonder problemen over te zetten in een CB-1. Echter lees ik ook hier en daar dat er wel wat werk vereist is aan de tandwieldrager.

Jammer genoeg kan ik nergens duidelijk vinden wat er precies aan gedaan moet worden. Dit zal waarschijnlijk wel aan mij liggen en het gebruik van verkeerde zoektermen :+ maarja...

Dus bij deze de vraag of er hier toevallig iemand is die hier ervaring mee heeft en mij van wat informatie zou kunnen voorzien?


Alvast bedankt,

Jordy
 
meeste honda vorken uit die tijd zijn uit te wisselen, asopname van de kilometertellers is vaak de grootste beperking. Of een F3 wiel er zo in gaat durf ik niet te zeggen, maar met honda spul maak je de grootste kans. Ik geloof dat bijvoorbeeld een F2 wiel in een hawk vork met rechts een CB-1 onderpoot werkt, maar de kilometerteller ben je dan wel kwijt ;) Check anders ook eens het hawkgt forum!
 
Wat een gemakkelijk fietsje is het die CB-1 :)

over de voorkant ben ik in elk geval uit, deze is direct over te zetten vanuit de F3 (incl poten/tripletree/etc). Maar misschien iemand die iets over het achterwiel weet?
 
Voordelen:
- meer bandcontact met wegdek
- Doorgaandere bandenmaten en dus meer keuze uit banden
- grotere max helling (nogwel beperkt door frame/uitlaat etc)
- Met nieuwe voorpoten komen ook dubbele schijven

Nadelen:
- Voertuiggeometrie word aangetast, kan positief of negatief eindigen :) daar kom ik vanzelf achter
- Zal minder fel insturen door bredere banden
- zal wellicht wat zwaarder worden
- geen goedkope upgrade

En vast nog wel wat meer gevolgen... maargoed ik doe het niet voor het uiterlijk van de motor, ik wil er gewoon een ietswat geschiktere circuit fiets van maken waar ik ook mee op de "snellere circuits" kan gaan rijden zoals Assen in plaats van Mettet.
 
Nadelen:
- Voertuiggeometrie word aangetast, kan positief of negatief eindigen :) daar kom ik vanzelf achter
8<.
Dat is sowieso negatief. Door bredere banden te monteren heb je méér hellingshoek nodig met dezelfde snelheid. De theoretisch iets grotere grondspeling heb je dus snel verbruikt.

Deze kennis heb ik uit een techneuten-boek en ook zelf ervaren.
Van 160 achter naar 180/190. :N Nu weer lekker 160. :Y
 
Laatst bewerkt:
op assen ga je een pk of 50 missen vrees ik. De bandenkeus is wel beter met een CBR voorwiel, maar dan zou ik meteen ook een complete F3 vork steken, dubbele schijven en instelbare vering. Voor een langzamere baan is een enkele schijf prima, maar op assen denk ik dat dubbele klauwen wel prettig zijn.

Ik geloof dat een S20 bandje wel voor de cb-1 passend te krijgen is. Meer grip heb je niet nodig denk ik, tenzij je een hoop extra grondspeling weet te vinden :)
 
Dat ik vermogen ga missen is een volgende kwestie maar zoals ik al had aangegeven ben ik ook van plan heel de voorvork over te zetten (hopelijk muv de kroonplaten).

Overigens heb ik op de cb-1 nooit last gehad van te weinig grondspeling... banden warenzowel voor als achter chickenstriploos maar uitlaat/stepjes oid zaten nooit aan de grond :/ al had ik de stepjes dan wel ingekort.
 
Ik heb mn cb1 ook geüpgraded met andere wielen , voorvork en nog wat onnodige aanpassingen.
Ik weet in elk geval 100 % zeker dat een voor partij en achterbrug van een cbr 400 rr 1 op 1 passen op de cb1 .

Dan heb je ook dubbele schijven voor en beter instelbaar.
Wat al eerder gezegd is , zolang je het bij Honda houd is de kans groot dat uitwisselbaar is.

Wat betreft het achterwiel denk ik eerder dat je een offset voortandwiel moet hebben/maken.
Aangezien je een breder achterwiel krijgt kom je in de knoei met de kettinglijn, dit was btw ook al het geval met het cbr wiel.

Succes iig
 
Terug
Bovenaan Onderaan