BMW R850/11x0R wie rijdt er een? (Part 2)

Nee met meer vermogen verder door kunnen trekken in toerental.
Met tegenwind zal je motor misschien 175 KM/h rijden bij 7000 toeren, en met wat extra vermogen door die chip haal je misschien wel 200 KM/h bij 8000 toeren bij diezelfde tegenwind.
Je zal misschien een 5 of 10 PK extra uit het blok halen door aanpassing van de chip.
Een BMW R1100RS gaat ook harder dan een R1100R en komt echt niet alleen door een ander kuipje.

Dat is waar, maar bij de RS is ook het gewicht anders, de in- en uitlaat anders en de compressie hoger.

Simpelweg alleen de chip aanpassen is niet altijd gunstig en kan zelfs negatief werken. Het is wel zo dat de standaardafstelling iets teveel op milieu let en daar valt wat te winnen.
 
Dat is waar, maar bij de RS is ook het gewicht anders, de in- en uitlaat anders en de compressie hoger.

Simpelweg alleen de chip aanpassen is niet altijd gunstig en kan zelfs negatief werken. Het is wel zo dat de standaardafstelling iets teveel op milieu let en daar valt wat te winnen.
... eventueel ten koste van het milieu '(
 
... eventueel ten koste van het milieu '(
Tsja, met een stilstaande motorfiets (met de motor uit) vervuil je het minste natuurlijk.
Alhoewel dan de energie die er gebruikt is om de motorfiets te produceren natuurlijk weer weggegooid is.
Maar als ik ipv 1 op 16 nu 1 op 20 rij dan gebruik ik toch aanzienlijk minder brandstof. en bij 40.000 KM per Jaar dan scheelt dat enorm. Laat mij dan maar met een wat milieu onvriendelijkere afstelling rijden.
Doneer ik wel een gedeelte van die €800,-- die ik Jaarlijks bespaar wel aan milieubelasting.
 
Tsja, met een stilstaande motorfiets (met de motor uit) vervuil je het minste natuurlijk.
Alhoewel dan de energie die er gebruikt is om de motorfiets te produceren natuurlijk weer weggegooid is.
Maar als ik ipv 1 op 16 nu 1 op 20 rij dan gebruik ik toch aanzienlijk minder brandstof. en bij 40.000 KM per Jaar dan scheelt dat enorm. Laat mij dan maar met een wat milieu onvriendelijkere afstelling rijden.
Doneer ik wel een gedeelte van die €800,-- die ik Jaarlijks bespaar wel aan milieubelasting.
Goed heur! Het was maar een tip. Belangrijker dan wát mensen uiteindelijk kiezen vind ik dat ze over hun keus hebben nagedacht.
 
Ik heb de r1100r zaterdag afgesteld. Kleppen van de rechter cilinder stonden verkeerd. Ingaand beide 0,30 en uitgaand allebei bijna 0,20. Misschien heeft de vorige eigenaar het omgewisseld bij deze cilinder.
Verder was de synchronisatie slecht en stationair liep ie 1400 toeren.

Alles goed gezet en nu heb ik een totaal andere motor. Schakelen gaat veel soepeler. Trekkracht is nu geweldig in het hele toerengebied en tussen de 3000 en 4500 toeren is er bijna geen trilling voelbaar (bijna Japans bah ;-). Verbruik kan ik nog niks over zeggen. Maar ik rijdt 400km per week (thanx bmwhehehe voor de spellingscontrole ;) ) dus dat lezen jullie snel genoeg. Totaal geen last meer van KFR, inhouden, stotteren of wat dan ook.
 
Laatst bewerkt:
Vorige week pakketje uit China mogen ontvangen met daarin de Gear indicator op basis van een magneet sensor. Inclusief verzendkosten €30,-
In het pakketje zit:
1 Gear indicator met daaraan een kabel met diverse kleurtjes (pietepeuterig) draad:
GearIndicator01.jpg

Om een idee van de grootte van de indicator te kunnen krijgen heb ik een 2 Euro muntstuk er naast gelegd.

1 zakje met een klein maar sterk magneetje:
GearIndicator02.jpg


2 Hall Sensors, hier eentje op de foto:
GearIndicator03.jpg


1 papiertje met beperkte instructies:
GearIndicator99.jpg


Eerst maar eens kijken waar we het magneetje en daar tegenover de Hall Sensors kunnen plaatsen. Na enig denkwerk besluit ik om op de met gele pijl gemarkeerde plek een strip te plaatsen met daaraan de Hall Sensors en op de met magenta pijl gemarkeerde plek het magneetje te plaatsen:
GearIndicator04.jpg

Ik gebruik een ijzeren strip ter breedte van de Hall Sensors. De strip die ik in eerste instantie maak is 15 centimeter lang. De boven kant maak ik mooi rond. Vervolgens zet ik het in de bankschroef en tordeer de onderste ¾ ten opzichte van de bovenste ¼ 90 graden. Even passen op de plek om te zien of er nog wat maatwerk moet worden gepleegd. De torsie slijp ik aan de voorzijde (dus richting voorwiel) iets bij zodat die mooier past. Daarna gaat er, iets uit het midden, ook richting voorwiel, een gat in waardoor een schroef past die de schroef bij de gele pijl gaat vervangen. Daarna kijk ik waar de Hall sensors en het magneetje moeten komen. Het magneetje wordt met seconden lijm en tape gemonteerd, de Hall sensors middels Tie rapjes nadat ik 4 gaatjes van 3 mm heb geboord. Daarna gaat de strip in de primer (uiteraard zonder de sensors er aan) en in de zwarte lak.
Terwijl het spul droogt ga ik kijken waar de indicator moet komen. Omdat de Hall sensor bedrading niet al te lang is, besluit ik aan die kant van de “cockpit” te zoeken naar een oplossing. Uiteindelijk lijkt me tegen de stuurverhoger aan toch het mooist en het handigst:
GearIndicator05.jpg


De kabel valt heel natuurlijk weg in de onderkant van de stuurverhoger. De indicator zit met secondenlijm vast aan de stuurverhoger, hopelijk gaat dit houden. Misschien dat ik aan de onderkant nog een extra stripje ga maken..
GearIndicator06.jpg


Inmiddels is de strip droog en kunnen de Hall Sensors er op:
GearIndicator07.jpg


Daarna kan het geheel tegen de motor aan:
GearIndicator08.jpg

GearIndicator09.jpg

De magenta pijl toont de zwart gespoten strip, de blauwe pijlen de locatie van de Hall Sensors.

Zaterdag 15 november komt Peter D me helpen de draadjes aan elkaar te priegelen en aan de motor. In een moeite door wordt de navi steun aan de motor elektra geknupt. Uiteraard wordt dan dit fotoverslag vervolgd..
 
Laatst bewerkt:
@Jeroen: Dat wordt gezellig volgende week zaterdag met de andere Jeroen, Peter en ik! *D
 
update afstellen R1100R

Motor heeft na kleppen en synchronisatie een paar dagen super gereden. Nu lijkt het of hij weer wat minder mooi loopt. Heb er nu dik 300km mee gereden en het verbruik. (1:16) valt me vies tegen. Zitten wel veel snelwegkilometers bij. Hij tikt nu ook, met name rechter cilinder. Las ergens dat dit de vlinderklep van het gashuis kan zijn. Had gehoopt dat na synchroniseren en kleppen stellen de boel juist soepeler en zuiniger zou worden.

Goed eerst maar eens olie en filter vervangen. Olie is al behoorlijk zwart en ik weet niet hoe lang die er in zit. Ik had zelf bedacht er 10W40 in te doen omdat ik de hele winter door ga rijden. Maar ik lees dat de meningen verdeeld zijn. De 1 zweert bij 10W40 en de ander bij 15W50. Er zit nu 10W40 in
 
Zijn er nog andere tips voor de winter? Handvatverwarming heb ik al ;-)
Maar wie heeft er ervaring met bescherming tegen pekel?
Ik dacht zelf een paar spuitbusjes vaseline bij de hema te kopen en de motor daar van onder tot boven mee in te spuiten en in het voorjaar onze vriend weer toonbaar te maken.

Nog een vraagje: Zijn de champignon oliefilters goed?
http://www.mlmparts.com/nl/champion-oliefilter-voor-bmw-r-1100-r-1995.html
 
Laatst bewerkt:
Zijn er nog andere tips voor de winter? Handvatverwarming heb ik al ;-)
Maar wie heeft er ervaring met bescherming tegen pekel?
Ik dacht zelf een paar spuitbusjes vaseline bij de hema te kopen en de motor daar van onder tot boven mee in te spuiten en in het voorjaar onze vriend weer toonbaar te maken.
Ik heb handkappen op het stuur, dat zorgt ervoor dat ik zelfs zonder handvat verwarming kan doorrijden.
Tegen corrosie gebruik ik CRC anti-corrosiemiddel. Dat koop ik via een motorzaak hier in het dorp die het per jerrycan van 25 liter koopt. Dus kan het gewoon per liter bij hem kopen en met een hogedruk plantenspuit eenvoudig aanbrengen.
Het is ook wel in spuitbusjes te koop maar dan relatief duur.
Maar het is het geld waard. Het wordt vooral bij vliegtuigen gebruikt om het aluminium te beschermen.
 
Naast die handkappen eventueel je voeten uit de nattigheid en kou houden. Minder water over je laarzen/schoenen is wel zo lekker. Ik heb deze en een vriend/collega op zijn GS ook. Doen het prima.
 
Laatst bewerkt:
@Jeroen: Dat wordt gezellig volgende week zaterdag met de andere Jeroen, Peter en ik! *D

Ja, een tussentijdse mini RS dag. Misschien kunnen we wel een kort toertje doen onderweg naar het Postagentschap waar de RS van Jeroen naar Jeroen wordt overgeschreven??

Saucijzen broodjes, worstenbroodjes zijn in huis en ik maak ook nog ff een pan zelfgemaakte snert!

Tot volgende week!
 
Ik heb handkappen op het stuur, dat zorgt ervoor dat ik zelfs zonder handvat verwarming kan doorrijden.
Tegen corrosie gebruik ik CRC anti-corrosiemiddel. Dat koop ik via een motorzaak hier in het dorp die het per jerrycan van 25 liter koopt. Dus kan het gewoon per liter bij hem kopen en met een hogedruk plantenspuit eenvoudig aanbrengen.
Het is ook wel in spuitbusjes te koop maar dan relatief duur.
Maar het is het geld waard. Het wordt vooral bij vliegtuigen gebruikt om het aluminium te beschermen.

Bedankt voor de CRC anti-corrosiemiddel tip. Ik heb een aluminium hangmat standaard in de tuin en in plaats van dat ding uit elkaar te halen kan ik het apparaat dus ook wel met dat CRC spul besproeien.

Hoe vaak behandel je de motor dan in de winter? Kan dit spul ook op de verchroomde uitlaatdelen?? Mijn RT mag eigenlijk de weg niet op van mijn Karin omdat de motor nog pekel vrij is. Maar zodra de weg weer droog is, al is het min 5, vindt ik dat ik weer zou moeten kunnen rijden. Maar wil dan toch graag een laagje van het een of ander als bescherming. Mijn uitlaatdelen zijn allemaal verchroomd... was een plus optie op de RT.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb handkappen op het stuur, dat zorgt ervoor dat ik zelfs zonder handvat verwarming kan doorrijden.
Tegen corrosie gebruik ik CRC anti-corrosiemiddel. Dat koop ik via een motorzaak hier in het dorp die het per jerrycan van 25 liter koopt. Dus kan het gewoon per liter bij hem kopen en met een hogedruk plantenspuit eenvoudig aanbrengen.
Het is ook wel in spuitbusjes te koop maar dan relatief duur.
Maar het is het geld waard. Het wordt vooral bij vliegtuigen gebruikt om het aluminium te beschermen.
Ik heb deze producten gevonden, maar niet in 25 liter-blikken:
Coatings
Welke gebruik je?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de CRC anti-corrosiemiddel tip. Ik heb een aluminium hangmat standaard in de tuin en in plaats van dat ding uit elkaar te halen kan ik het apparaat dus ook wel met dat CRC spul besproeien.

Hoe vaak behandel je de motor dan in de winter? Kan dit spul ook op de verchroomde uitlaatdelen?? Mijn RT mag eigenlijk de weg niet op van mijn Karin omdat de motor nog pekel vrij is. Maar zodra de weg weer droog is, al is het min 5, vindt ik dat ik weer zou moeten kunnen rijden. Maar wil dan toch graag een laagje van het een of ander als bescherming. Mijn uitlaatdelen zijn allemaal verchroomd... was een plus optie op de RT.

Jeroen,

Je mag van mij ook niet in de pekel de weg op ;) ; wat je er ook op smeert, pekel en motorfietsen zijn geen "vrienden".

Roelof.
 
Bedankt voor de CRC anti-corrosiemiddel tip. Ik heb een aluminium hangmat standaard in de tuin en in plaats van dat ding uit elkaar te halen kan ik het apparaat dus ook wel met dat CRC spul besproeien.

Hoe vaak behandel je de motor dan in de winter? Kan dit spul ook op de verchroomde uitlaatdelen?? Mijn RT mag eigenlijk de weg niet op van mijn Karin omdat de motor nog pekel vrij is. Maar zodra de weg weer droog is, al is het min 5, vindt ik dat ik weer zou moeten kunnen rijden. Maar wil dan toch graag een laagje van het een of ander als bescherming. Mijn uitlaatdelen zijn allemaal verchroomd... was een plus optie op de RT.
Ik spuit de motor meestal rond deze tijd 1 maal goed in. Remschijven, handvatten, buddyseat even afschermen. Verder kan de motor geheel ingespoten worden.
Ik gebruik dus deze: Corrosie inhibitor: CRC SP400 II
Wordt gegarandeerd voor ongeveer 1 Jaar dus ruim voldoende om de Winter door te komen.
Zolang het erop zit niet poetsen, want dan poets je het er af. Ik rij de hele Winter door en spoel de motor hooguit af met de Tuinslang.
In het Voorjaar is het de motor goed wassen met wat autoshampoo en hij is weer netjes.

Pekeltroep is overigens pas weg na de eerste flinke regenbuien. Bij Droog Zonnig weer met droge wegen zal je zien dat je motor helemaal Wit/Grijs ziet van de pekel na een rit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan