CBR 600 krijg teveel benzine in middengebied

Mantos

MF'er
8 nov 2010
58
0
Akkrum
Gisteren voor het eerst mijn geimporteerde CBR 600 FS (2002) uitgelaten. Motor heeft daarvoor meer dan 6 maanden stil gestaan (km stand 21000). Daarom heb ik van tevoren bougies vervangen en tank + leidingen doorgespoeld met schone benzine. Vervolgens gestart en motor liep in 1x. Loopt ook zeer netjes stationair en reageert netjes op het gas.

Ga ik echter een stukje rijden dan merk ik dan de motor vooral in het gebied van 4000 tot 7000 toeren niet lekker loopt. Stottert veel en blijft op gelijkmatige snelheden niet op een gelijk toerental.

Bij stilzetten ruikt de motor sterk naar benzine en start vervolgens een stuk moeilijker. Ook wegtrekken vanuit lage toerentallen gaat niet helemaal soepel. Klinkt dan soms een beetje alsof de motor terugvalt op 3 cilinders.

Motorkarakter voelt in hogere toeren nog in orde. Pakt in dat gebied nog prima op en gaat ook hard door naar het rode gebied.

Gisteren het brandstofverbruik eens bijgehouden en ook dat ligt fors boven normaal. Ik heb ongeveer 1:10 gemeten na een rit van 200km.

Iemand een idee wat er aan de hand kan zijn? Dat de motor stil heeft gestaan heeft hier ongetwijfeld iets mee te maken, maar ik heb zo even geen idee wat er voor kan zorgen dat er zoveel overtollige benzine in het systeem verdwijnt.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Motorgenoot ;)... die dingen lopen op injectie.... zou m in de afstelling van de CDI (computer) kunnen zitten...

verder ben ik niet zo technisch en zou ik niet weten wat het zou kunnen zijn ;)

succes!
 
hoi,

ik heb precies het zelfde bij mijn honda cbr600f4 uit 2000.
ook wil hij als hij warm er slecht optrekken moet echt zorgen dat hij boven de 3000 toeren zit anders lijkt het er op dat hyij zich zelf verzuipt dit is alleen waneer hij warm is koud is er niks aan de hand,

hij gaat woensdag naar de garage om hem opnieuw aftestellen.

suc6 ermee
 
kan een defecte temperatuursensor zijn, óf je brandstofdrukregelaar die niet goed meer regelt (waardoor de brandstofdruk veel te hoog wordt)

aangezien het starten nog moeilijker wordt met warme motor lijkt me de temperatuursensor geen slechte gok. heb je documentatie, gereedschap en een multimeter?
 
temperatuursensor? Ok, ik ben best technisch aangelegd, maar motoren zijn vrij nieuw voor mij. Ik snap even niet wat die sensor dan meet. Bedoel je de luchttemperatuursensor die op het luchtfilter zit?
 
Laatst bewerkt:
Zo, meneer de slimmerik is ook wakker hoor.... Ga ff lekker iemand anders lastig vallen...

@Sodeknetters. Als het de koelwatertemp zou zijn dan kon ik dat ook wel tijdens het rijden zien toch? Ik heb de teller niet boven de 80c gezien.
 
Laatst bewerkt:
Hmm ik had het niveau hier toch iets hoger verwacht...

Een motor met injectiecomputer regelt 9 van de 10 keer automatisch bij op basis van signalen van verschillende sensoren en andere omgevingsvariabelen. "Even opnieuw afstellen" is dus nagenoeg niet nodig, als je verdere configuratie niet verandert. Ik zal het dus moeten zoeken in één van die variabelen, en ik was hier op zoek naar mensen die mij tips konden geven waar ik het beste kan beginnen met zoeken.

Gelukkig heb in ieder geval 1 nuttig antwoord gehad, dus daar ga ik eens mee verder.
 
Update:

Vanavond de weerstand van de air temp sensor doorgemeten. Deze was netjes 3,6 en bij een beetje opwarmen 3,1. Volgens WPH hoort dat tussen 1 en 4 te zijn.

Brandstofdrukregelaar ook alvast gedemonteerd, daar ga ik in ieder geval een nieuwe voor bestellen.
 
Mogelijk interessant voor de mensen die de zoekfunctie gebruiken en met dergelijk probleem zitten:

Het probleem bleek inderdaad de brandstofdrukregelaar te zijn. Die blijken vrij gevoelig te zijn wanneer een motor lange tijd met oude benzine / droog staat. De regelaar vervangen (kostprijs onderdeel 100-150 euro) en de motor loopt weer netjes.
 
Mantos loopt ie nu dan ook veel zuiniger?

Ik heb verder geen problemen met mijn 600F maar hij loopt inderdaad wel 1 op 10, ik ging er eigenlijk simpelweg van uit dat dit te maken had met het feit dat het een van de eerste injectiefietsen is (en soms aan mijn rechterhand :P)
 
Laatst bewerkt:
deze is met injectie toch???

heb je wel iridium bougies gemonteerd

pc35 voor 2000 hebben andere gewone bougies ,mischien heb je deze bougies erin zitten, en dan is het een kwestie van tijd voor ze stuk gaan
 
Mantos loopt ie nu dan ook veel zuiniger?

Ik heb verder geen problemen met mijn 600F maar hij loopt inderdaad wel 1 op 10, ik ging er eigenlijk simpelweg van uit dat dit te maken had met het feit dat het een van de eerste injectiefietsen is (en soms aan mijn rechterhand :P)

Jep. Heb het de eerste 500km eens goed in de gaten gehouden. Bij rustig toeren haal ik zeker rond de 1:18 en dan ben ik nog niet eens een zeer economische rijder. Bij behoorlijk doorvlammen ligt dat rond de 1:13 - 1:14. In dat laatste geval zaten er veel stukken bij met snelheden van 160-170.
 
Goedemiddag,

Mijn hornet 900 lijkt hetzelfde te hebben. Map sensor leek stuk maar een vervangend exemplaar bleek niet te helpen. Nu kan ik inderdaad de brandstofdrukregelaar proberen. Hoe heb jij fie gemeten en hoe kwam je bij ir probleem uit? Kan ik dat laten meten door aan de computer te laten hangen bij een motorzaak of is het zelf meten met een multimeter?

Tganks alvast!!







quote]Mantos schreef op 29 april 2011 @ 14:16:
Mogelijk interessant voor de mensen die de zoekfunctie gebruiken en met dergelijk probleem zitten:

Het probleem bleek inderdaad de brandstofdrukregelaar te zijn. Die blijken vrij gevoelig te zijn wanneer een motor lange tijd met oude benzine / droog staat. De regelaar vervangen (kostprijs onderdeel 100-150 euro) en de motor loopt weer netjes.~[/quote]
 
Terug
Bovenaan Onderaan