1997 Diversion Accu wordt niet geladen

Speedy75

MF veteraan
8 nov 2004
1.121
0
Beverwijk
Betreft een XJ600S Diversion uit 1997

Motor gestart (zonder problemen) en naar mijn werk. 8 uur later wil ik de motor starten om naar huis te gaan.

Helaas het startrelais deed trrrrrrrr

Oke wss lege accu, startkabels erop en meteen lopen

Terug thuis (30km rijden) motor uit gezet. Starten helaas weer trrrr van het start relais

Hmmm accu dus niet opgeladen.

Laadspanning gemeten: 14.7 volt van stationair tot 5000rpm. Die is oke
Spoelen door gemeten van de stator allemaal dezelfde waarde. Ook oke

Accu even 10min aan de lader gehangen, meteen starten
Accu volledig opgeladen en geeft keurig 12.7 volt aan

Ik kan helaas geen laadstroom meten. Die moet in serie en dat trekt mijn multimetertje niet

Wat is hier loos?
Spanningsregelaar?
Of toch verrotte accu? Die is namelijk wel al flink wat keren leeg gestart en is 2 jaar oud.

Deze motor wordt elke dag gebruikt voor woon werk.
 
je kan een rondje rijden met de multimeter op de tank geplakt?
misschien valt na een paar km de laadspanning wel weg.

en morgen voordat je wegrijd de accuspanning meten, ook tijdens het starten.

effe vroeg je nest uit })
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Zal morgen eens de uitgangs wisselspanning meten, goeie tip

Ook de val van de spanning tijdens starten is een goeie om de conditie van de accu te bepalen.

Is nu al laat. Morgen maar op de S1000RR naar het werk, geen zin in startkabels :+
 
Als ik je verhaal zo lees verliest je accu wel heel erg snel zijn lading. Volgens mij ben je aan een nieuwe accu toe. Of controleer je accuzuurpeil eens. Bijvullen met gedestilleerd water.

Dynamo, gelijkrichter en spanningsregelaar zijn in orde gezien de laadspanning die jij opgeeft. Vandaar dat je in principe eindeloos lang kan blijven doorrijden. Maar zogauw je meer dan een paar uur stilstaat zakt de spanning in.

Meet maar eens de accuspanning gelijk na een rit, die zal in de buurt van de 13,3 V liggen. Na 8 uur weer meten en je krijgt een aanzienlijk lagere waarde te zien.

Een goede accu zal na 24 uur rust nog minstens 12,6 - 12,8 V moeten hebben.

Ik denk dat jouw accu een te hoge inwendige weerstand heeft, gezien de laadspanning van 14,7 V. Deze is toch een paar tienden hoger dan wenselijk is.
 
De Diversion 600 kan je wel aanlopen en hiervoor hoef je niet uit het zadel. Lang laden tijdens het rijden is alleen niet zo goed voor regulators en als jou accu leeg blijft dan voorzie ik daarnaast ook gevolgen van een slechte ontsteking.

Misschien kan het een keer uitkomst bieden dat je geen hulpstart nodig bent. Gelukkig lijkt de dynamo goed te zijn, een accu is goedkoper. Je kan ook een tijdje het licht aanzetten om op oppervlakkige spanning te controleren. Na al gereden te hebben en buiten staande zal de startmotor wat langer moeten draaien en in koude gaat de capaciteit van de accu snel naar beneden.

Bij oppervlakkige spanning kan er kortsluiting zijn binnen in de accu en de accu warm worden of zelfs beschadigd raken. Even kijken dus of er geen verbogen of zwarte plekken op zitten, in dat geval kan die er meteen wel uit.

Houdt de regel aan dat een accu niet geladen mag worden met meer dan 1/10 van het Ampèrage en dan niet tot die vol is. Ik hoop niet voor jou dat de platen krom zijn omdat de lader thuis en de laadstroom op de motor te sterk waren. Een druppellader heeft iets van 0,3 Ampère op zijn hoogst. Dan duurt het laden iets langer als die tien minuten.
 
Gisteravond de accu aan de druppellader gehangen totdat deze aangaf dat de accu vol was. De boel losgekoppeld en gaan slapen.

Vanmorgen nog even snel gemeten na een nachtje stilstand in een geisoleerde garage:

Contact uit alles in rust: 12.6 V
Contact aan met verlichting aan en starten: zakt even naar 10.8 V
Motor loopt, laadspanning met licht aan: 13.3V
Motor loopt, laadspanning licht uit: 14.8V


De druppellader is gewoon een Oxford Maximiser en uiteraard geladen op de motorstand ;) Die 10min is wat kort door de bocht realiseer ik me nu, heeft zeker een 1/2 uur geladen.

Zoals eerder gesuggereerd door meerdere van jullie ga ik vanmiddag maar even een accu halen bij Roukema in Wormerveer.
 
Laatst bewerkt:
Gisteravond de accu aan de druppellader gehangen totdat deze aangaf dat de accu vol was. De boel losgekoppeld en gaan slapen.

Vanmorgen nog even snel gemeten na een nachtje stilstand in een geisoleerde garage:

Contact uit alles in rust: 12.6 V
Contact aan met verlichting aan en starten: zakt even naar 10.8 V
Motor loopt, laadspanning met licht aan: 13.3V
Motor loopt, laadspanning licht uit: 14.8V
bij welk toerental?
 
Stationair tot 5000RPM, de laadspanning komt overeen met de waarde volgens het WPH.


volgens mij is 13,3 volt met licht aan te weinig, dat zo ook gewoon rond de 14 V moeten zijn.
zit er niet gewoon ergens een stekkerverbinding[van het laadsysteem] die roet in het eten gooit,
daar heeft mijn fireblade ook last van [gehad].
dan krijg je ook vreemde waardes en na verloop van tijd fikt de boel door.
 
volgens mij is 13,3 volt met licht aan te weinig, dat zo ook gewoon rond de 14 V moeten zijn.
zit er niet gewoon ergens een stekkerverbinding[van het laadsysteem] die roet in het eten gooit,
daar heeft mijn fireblade ook last van [gehad].
dan krijg je ook vreemde waardes en na verloop van tijd fikt de boel door.
Of iets in het elektrische deel tbv de verlichting.

Of beide.

Iig controleren, nagaan en herstellen.
 
eigenlijk kan het van alles zijn, :+
Nah, dat ook weer niet.
De achterband zal er niks mee te maken hebben :)

Maar wat er gebeurt, is dat zonder licht en met licht een behoorlijk verschil in laadspanning geeft.

Dat betekent een zwak in het laadspanningsdeel, een probleem in het verlichtingsdeel, of beide.
 
Nah, dat ook weer niet.
De achterband zal er niks mee te maken hebben :)

Maar wat er gebeurt, is dat zonder licht en met licht een behoorlijk verschil in laadspanning geeft.

Dat betekent een zwak in het laadspanningsdeel, een probleem in het verlichtingsdeel, of beide.

zoiets heb ik zelf gehad met de fireblade, na inspectie van de stekkerverbindingen en deze vervangen te hebben was het opgelost.
ik was er zelf ook nooit zo van overtuigd dat het nogal krap steekt bij motorfietsen maar ik weet nu dat het een heel ander systeem is dan dat je bij auto's [van vroeger] tegen kwam.
de boel kan nl bloedheet worden bij slechte contacten met nog meer ellende als gevolg.
 
volgens mij is 13,3 volt met licht aan te weinig, dat zo ook gewoon rond de 14 V moeten zijn.
zit er niet gewoon ergens een stekkerverbinding[van het laadsysteem] die roet in het eten gooit,
daar heeft mijn fireblade ook last van [gehad].
dan krijg je ook vreemde waardes en na verloop van tijd fikt de boel door.

Laadspanning 13.3V met licht aan is niet echt veel, echter zonder licht 14.8V en dat komt weer overeen met het WPH.

Anyway de stekkers (van het laadsysteem) gister al losgehaald en bekeken. Niets te zien in de vorm van groene oxidatie van de contacten. Nog wel voor de zekerheid wat contact spray gespoten.

Ik knal er ff een verse accu in en ga er maandag mee naar het werk. Vanavond nog even voor de zekerheid de wisselspanning meten rechtstreeks van de dynamo. Die zal ik dan nog even posten.

Altijd leuk zo trouble shooten en zeker aan een DIV, heerlijke sleutel motor :}

Iedereen bedankt voor het meedenken! Keep you posted. :)
 
Kleine update:

Nieuwe accu zit erin :)
Tevens de uitgangswisselspanning gemeten van de dynamo.

Deze is over alle spoelen dik 70 Volt bij 5500RPM.

Ik hou het voorlopig even op dat de accu verrot was.

Maandag maar weer naar het werk met de Div en dan weet ik meer ;)
 
Je kan ook een tijdje het licht aanzetten om op oppervlakkige spanning te controleren.

Bij oppervlakkige spanning kan er kortsluiting zijn binnen in de accu en de accu warm worden of zelfs beschadigd raken.
Kun je eens uitleggen wat je daar mee bedoeld ? De ene keer heb je het over oppervlakkige spanning, andere keer is het oppervlaktespanning en nog steeds heb ik geen idee wat het is. Tenzij je een geheel vloeibare accu hebt, dan kun je de oppervlaktespanning wel doorbreken met een druppeltje Dreft. Heeft alleen niets met elektro van doen.
 
Wat voor laadspanning krijg je nu dan met je nieuwe accu..?
Zou namelijk niet hoger mogen zijn dan 14.4. Het is maar een aantal tienden te hoog, jouw 14.7/8 maar dat vinden accus toch niet zo leuk..
 
Wat voor laadspanning krijg je nu dan met je nieuwe accu..?
Zou namelijk niet hoger mogen zijn dan 14.4. Het is maar een aantal tienden te hoog, jouw 14.7/8 maar dat vinden accus toch niet zo leuk..

Oke weer even gemeten met de nieuwe accu, zoals eerder gemeld spanning van de dynamo is 70 Volt bij 5500 RPM. Die is goed.

In rust contact uit:12.71V
Contact aan en starten licht aan: 11.2 V
Na starten laadspanning met licht aan: 13.98V steady over hele toerengebied

Laadspanning ligt nu hoger met licht aan en voltage zakt een stuk minder tijdens starten in vergelijking met de oude accu

Maandag naar het werk. Heb er wel vertrouwen in.
 
Even een update. Vanmorgen naar het werk gereden.

Bij aankomst motor uitgezet en weer gestart. Geen problemen meteen lopen en geen platte accu.

Lijkt er toch op dat de acuu verrot was.
 
Terug
Bovenaan Onderaan