Scottoiler, is het 't waard of niet?

DaffieDaffie

MF'er
27 jul 2012
92
0
Beste MFers,

Binnenkort heb ik waarschijnlijk een andere motor. Ik wil daar in de loop der tijd wat leuks aan gaan doen, enkele optische verfraaiingen (Xenon misschien) maar ook dingen die het apparaat echt ten goede komen. Een van de dingen waar ik over na aan't denken ben is een scottoiler systeem.

Ik heb er wel meer en vaker over gehoord en gelezen, maar is er een soort richtlijn wanneer zo iets 'zin' heeft? Ik bedoel, ik kan me voorstellen dat als je 'm voor woon-werk verkeer gebruikt en je rijdt zo'n 400km per week, dat de meerwaarde dan enorm is. Aan de andere kant als je per jaar nog geen 500km zou rijden is de waarde misschien verwaarloosbaar, immers je motor staat dan grotendeels van de tijd stil dus doet de scottoiler toch niks.

In mijn geval maak ik zo'n 3500km per jaar, en dat zijn voornamelijk plezierritjes.
Ik weet alleen niet of het zin heeft om zo'n ding erop te zetten. Ik ben tot nu toe gewend om elk jaar mijn motor naar Huybers te brengen, en daar weten ze de historie van m'n fiets dus kijken ze naar wat nodig is. Hij gaat dus tóch al sowieso ééns per jaar daar naartoe. Is een scottoiler dan nog steeds de €120-€180 euro waard?
 
Tja, dat is ook het verdienmodel van de Scottoiler, een smeersysteem wat flink verbruikt is dus gunstig voor Scott en voor de dealer die de olie verkoopt.

Pro-Oilers gebruiken gewone motorolie, bv van de action.. én is zuinig met olie. Dus met een liter doe je 100.000 km.
Waarschijnlijk zie je ze daarom ook niet bij de dealers.. na verkoop verdien je er niks meer aan.. en je verkoopt de klanten geen kettingen meer.

Gebruikt Osco óók speciale Osco olie?


Osco heeft z'n eigen olie..

Maar op versnellingsbak olie of motorolie doet dat dingentje het ook prima.
 
52k met één setje kettingwielen en één ketting
OSCO waar al heel lang biologische kettingzaagolie ingaat van 7 € de liter... ¾ liter gebruikt op dit setje.
1 x per tankbeurt (=300km) aan het hendeltje trekken.

Afgelopen weekend vervangen. Slijtage was nog zeer binnen de perken
2014-11-09%2012.56.51.jpg

2014-11-09%2012.55.34.jpg


Ketting was net op lengte limiet volgens WPH

Loont het.. Ja..
Eenmailige aanschaf en ¾ liter olie < prijs extra kettingset

Hmm ploaties doen het niet
 
Laatst bewerkt:
Ja, vinden de O-ringen leuk.. ;)

zou je dat uit kunnen leggen? ik doe namelijk beide op de ketting, heb toevallig nog een restant ATF olie, nieuw in doos zeg maar en gebruik normaal gesproken gefilterde motorolie welke eerst een "tijdje" in mijn carter heeft gezeten.
als dit verkeerd is begrijp ik werkelijk niet hoe ik nu voor het eerst heb moeten stellen, na 13.000 km.
ok, ik rijd lange afstanden, veel snelweg en daarbij ook nog eens erg rustig maar toch.

ohja, vergeten, het gaat bij mij in de pro oiler
 
Laatst bewerkt:
Totaal geen zin nee. Wanneer je zo weinig rijdt zijn ook andere aanpassingen die je noemt misschien wat buiten de orde. Bijvoorbeeld xenon verlichting. Hoeveel van jouw plezierritjes vinden in het donker plaats?

Toch wel redelijk wat.
Maar wat ik al zei, sommige dingen doe ik ook gewoon om hem te verfraaien. En ik vind xenon wel mooi :-) .

Heb ook nooit gezegd dat ik 'alleen maar' plezierritjes maak, het zijn 'voornameliijk' plezierritjes. Maar vaak zijn het wel ritjes met een doel, naar school of werk bijvoorbeeld, maar dan koppel ik er gewoon een leuke route aan :)
 
Tja, dat is ook het verdienmodel van de Scottoiler, een smeersysteem wat flink verbruikt is dus gunstig voor Scott en voor de dealer die de olie verkoopt.

Pro-Oilers gebruiken gewone motorolie, bv van de action.. én is zuinig met olie. Dus met een liter doe je 100.000 km.
Waarschijnlijk zie je ze daarom ook niet bij de dealers.. na verkoop verdien je er niks meer aan.. en je verkoopt de klanten geen kettingen meer.

Gebruikt Osco óók speciale Osco olie?

Je kan in een scottoiler ook andere olie doen.....
 
zou je dat uit kunnen leggen? ik doe namelijk beide op de ketting, heb toevallig nog een restant ATF olie, nieuw in doos zeg maar en gebruik normaal gesproken gefilterde motorolie welke eerst een "tijdje" in mijn carter heeft gezeten.
als dit verkeerd is begrijp ik werkelijk niet hoe ik nu voor het eerst heb moeten stellen, na 13.000 km.
ok, ik rijd lange afstanden, veel snelweg en daarbij ook nog eens erg rustig maar toch.

ohja, vergeten, het gaat bij mij in de pro oiler

In mijn owners manual staat expliciet dat ik een O-ring ketting het beste met SAE 80 of 90 gear oil kan smeren.

Maar Mechanism zal het wel weer beter weten dan de fabrikanten. Of hij verkoopt liever dure smeermiddelen.


EDIT:
Regina Chain | Roller and conveyor chains
"Use SAE 80-90 mineral oil or motorcycle chain specific lubricant safe for O-Rings."
 
Laatst bewerkt:
Werkt ook prima!

Moeilijke verhalen allemaal weer , SAE dit SAE dat..
Om een ketting te smeren moet het vettig zijn :)
Zo'n hogere wetenschap zijn die apparaatjes niet ,
zolang iets geen aluminium aanvreet , en rubber met rust laat.. kan je zo ongeveer alles erin
flikkeren , als t maar smeert en dik/dun genoeg is om je pompje te laten werken / het slangetje niet te verstoppen.


Het is maar een ketting.. geen moeilijk vtec blok
T grootste deel beland toch ergens op je motor / velg / ketting beschermer
 
In mijn owners manual staat expliciet dat ik een O-ring ketting het beste met SAE 80 of 90 gear oil kan smeren.

Maar Mechanism zal het wel weer beter weten dan de fabrikanten. Of hij verkoopt liever dure smeermiddelen.


EDIT:whttp://www.reginachain.it/eng/use_and_maintenance/how_to03.shtml
"Use SAE 80-90 mineral oil or motorcycle chain specific lubricant safe for O-Rings."
Dat hij het wel weer beter zou weten geloof ik nog wel, al ben ik dus wel serieus.
En duurdere smeermiddelen verkopen? Je kent hem niet echt of wel?

Stefan, misscbien heeft het te maken met hoelang het blijft plakken en is daarom sea 90 het beste. Hij zegt ook nergens dat gewone motorolie niet kan ;)
 
heb hier nog een scottoiler liggen. had hem tegoed weg gebouwd waardoor hij vaker droog dan vol stond. dus uiteindelijk erafgehaald en weer de spuitbus gepakt.

scottoiler vacuum systeem "louis"
dual injector zodat beide kanten van de ketting gesmeerd worden.
500ml blauwe olie.

staat al klaar in een doosje aangezien de vorige het liet afweten.
 
Nee, ik ken hem niet persoonlijk. Maar als hij redenen heeft om bepaalde olie er niet op te smeren terwijl het geadviseerd wordt, hoor ik het graag.

ik geef je een hint, zijn website heet autogereedschap
ik denk zelfs dat hij geen kettingvet verkoopt _O-

belang vanuit een financieel of commercieel oogpunt is niet van toepassing dus

uiteraard ben ik het met je eens, ik ben ook erg benieuwd.
ik gebruik namelijk zowel oude motorolie als (nieuwe) ATF
 
Terug
Bovenaan Onderaan