Achterlicht werkt wel maar remlicht niet?

boxertwin

Die hard MF'er
26 sep 2008
415
133
Capelle aan den IJssel
Ben de hele middag bezig geweest en kan het probleem niet vinden. Ik heb een Yamaha TT600R. Dus zonder accu en de verlichting werkt dus ook enkel met draaiende motor. In het achterlicht zit zo'n gecombineerd gloeilampje voor het achterlicht en het remlicht (12V 21/5W). Naar het achterlicht gaan drie draden: massa, achterlicht en remlicht. Heb een stekker die tussen de kabel zit onder het zadel losgetrokken en met een eenvoudige spanningzoeker gekeken of er spanning op de draden zit. Verlichting werkt en als ik het rempedaal intrap of de hendel aantrek is er op de draad voor het remlicht ook spanning. Vervolgens heb ik gekeken of er ook spanning op de draden staat waar ze achterop de fitting vastzitten om draadbreuk uit te sluiten en ook dat is het geval. Daarna heb ik gemeten of er spanning staat op de pinnetjes in de fitting en ook de ook dat is het geval. Vervolgens 4 lampjes geprobeerd, maar bij geen enkele gaat het remlicht branden. Lampjes in mijn auto geprobeerd en zijn gewoon goed. Wat zie ik over het hoofd? :?
 
Die was er niet, hoe brand anders dat gedeelte van 5 wat wel?
Nee ik begrijp je niet.
In dit geval waarschijnlijk niet.
Door het remlicht loopt ruim 4 keer zoveel stroom.
Heb je een overgangsweerstand dan kan het makkelijk zo zijn dat bij meer stroom alle spanning over de overgangsweerstand valt.
De manier om daar achter te komen is op de manier meten zoals ik schreef.
Al denk ik niet dat het nu in de massa zal zitten maar op de + meet je op dezelfde manier.
 
Tot een groot deel ben ik het met je eens.
Behalve dat dan nog steeds dat 5w lampje blijft branden...
Spanning en stroom niet verwarrend, zal zo goed als alles gaan via de makkelijkste weg richting de accu.
De stroom dus zal dan lopen naar de grootverbruiker en het 5w lampje zal doven daar die dezelfde min gebruikt, terwijl er nog steeds zo goed als 12 volt op dat deel zal blijven staan richting lampje 5w..

De manier van meten is goed mits het andere lampje ook dooft bij inschakeling van de 21w.
Zo niet is het niet de -draad, dat praat je mij niet aan..

Het is gelukkig een forum waar je kunt en mag discussieren..
Maar de man heeft het al gevonden ook, en zo hahaha.

Maar je kunt idd niet vaak genoeg meten, zonder meten en testen maak je niets af en 9 van de 10 keer los je niets op zonder.. En of je dat nou met n lampje wilt doen voor n simpel traject of met wat ingewikkelder apperatuur de CDI, meten is weten.
Zijn mijn eigen woorden.
 
Laatst bewerkt:
_O- _O-
Je hebt een grappige manier van zeggen dat je het niet begrijpt.
Mocht er een onderbreking zitten tussen de min van de accu en de min op het lampje dan meet je 12 volt.

I agree.

spannigsval meten is essentieel om slechte kontakten te vinden.
het juiste voltage meten met de beste fluke zegt nooit alles, omdat het kleinste mogelijke kontakt genoeg is om het te meten, maar dat zegt nog steeds niets over de hoeveelheid stroom die erdoor kan. meet je ergens een spanningsval, weet je dat er een slecht kontakt is tussen de 2 meetpunten.
 
Tot een groot deel ben ik het met je eens.
Behalve dat dan nog steeds dat 5w lampje blijft branden...
Spanning en stroom niet verwarrend, zal zo goed als alles gaan via de makkelijkste weg richting de accu.
De stroom dus zal dan lopen naar de grootverbruiker en het 5w lampje zal doven daar die dezelfde min gebruikt, terwijl er nog steeds zo goed als 12 volt op dat deel zal blijven staan richting lampje 5w..

De manier van meten is goed mits het andere lampje ook dooft bij inschakeling van de 21w.

Zo niet is het niet de -draad, dat praat je mij niet aan..

Het is gelukkig een forum waar je kunt en mag discussieren..
Maar de man heeft het al gevonden ook, en zo hahaha.

Maar je kunt idd niet vaak genoeg meten, zonder meten en testen maak je niets af en 9 van de 10 keer los je niets op zonder.. En of je dat nou met n lampje wilt doen voor n simpel traject of met wat ingewikkelder apperatuur de CDI, meten is weten.
Zijn mijn eigen woorden.
Daar heb je gelijk in.
Ik zei ook al dat ik niet verwacht dat het in dit geval de min zou zijn.
Het gaat om de manier van meten in het algemeen.
 
mensen, nu niet allemaal oplossingen aandragen, het is al gevonden!

het zat dus in de voorremschakelaar en de achterremschakelaar.

*O*

het enige verschil tussen de gewone lamp en de remlamp, de complexere schakeling welke ook nog eens erg vaak aan en uit gaat... dat wil weleens stuk ja -O-
ik had in mijn geval gelukkig meteen door dat het de remschakelaar aan het stuur was al was dat een hele grote hoeveelheid geluk hoor :Y van elektrisch heb ik niet veel verstand, anders dan dat het pijn doet :+

TS, mooi dat het probleem gevonden is, nu kun je er iets aan doen *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan