Z1000 motorblok vervangen, start niet

Rem-co

MF'er
14 mei 2010
175
0
Hoi allemaal, ik zit met een probleem... Ik heb er bij nader inzien maar even een topic van gemaakt, ipv alleen in het z1000 topic. Hier zit mogelijk nog meer expertise.

Ik heb deze week het motorblok van mijn Z1000 vervangen. Helaas gaat het niet zoals ik had verwacht... Waar het precies in zit weet ik even niet, maar hij start niet. Je hoort het startrelais wel tikken / ratelen, maar geen ontsteking o.i.d...

Verder als hij in de 1 staat en je trekt de koppeling in, dan blijft er weerstand op het achterwiel staan. Duwen gaat dan nog steeds moeizaam. Als hij in de vrij staat kun je wel gewoon duwen.

Inbouwen was geen probleem, in principe ging alles prima. Ik weet zeker dat ik alles (goed) heb aangesloten, heb 't 3x nagelopen voordat de olie e.d. er in ging. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen! Waar kan ik bijvoorbeeld naar kijken / controleren?
 
Hoe lang heeft dat blok stil gelegen?
Dan volg je het principe zoals een motor die 20jaar in n hoek heeft gestaan.
Die koppeling plakt gewoon vast.
Ben je niet de kabel van min accu naar frame of blok vergeten? Of accu leeg?
 
Hoe lang heeft dat blok stil gelegen?
Dan volg je het principe zoals een motor die 20jaar in n hoek heeft gestaan.
Die koppeling plakt gewoon vast.
Ben je niet de kabel van min accu naar frame of blok vergeten? Of accu leeg?
Ik weet niet zo heel veel van het blok helaas, behalve dat het 8000 km gelopen heeft.

Accu lijkt het prima te doen, kabel van het blok naar min zit goed, ook kabel van startmotor naar relais.

Als de koppeling vastzit, maar het blok in z'n vrij staat, dan zou ie wel gewoon moeten aanslaan toch? Alleen gaat in z'n versnelling zetten dan niet lekker. Dat kan ik wel uit stilstand met motor uit, van vrij naar z'n 1 en terug.

Kom net wel corrosie tegen op de stekker van het startrelais. Dat ga ik nu eerst even reinigen.

Edit: hoe krijg ik een plakkende koppeling weer vrij? Moet ik dan even de koppeling uit elkaar halen?
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet zo heel veel van het blok helaas, behalve dat het 8000 km gelopen heeft.

Accu lijkt het prima te doen, kabel van het blok naar min zit goed, ook kabel van startmotor naar relais.

Als de koppeling vastzit, maar het blok in z'n vrij staat, dan zou ie wel gewoon moeten aanslaan toch? Alleen gaat in z'n versnelling zetten dan niet lekker. Dat kan ik wel uit stilstand met motor uit, van vrij naar z'n 1 en terug.

Kom net wel corrosie tegen op de stekker van het startrelais. Dat ga ik nu eerst even reinigen.

Edit: hoe krijg ik een plakkende koppeling weer vrij? Moet ik dan even de koppeling uit elkaar halen?


heb je gemeten?

nu heb je het over "aanslaan", in je vorige post zeg je "starten".
draait de startmotor nou wel of niet rond als je op de startknop drukt?
 
Nee, de startmotor slaat niet aan. Sorry voor deze verwarring. Ik heb zojuist de koppelingsplaten er even uit gehaald om dit uit te sluiten. Zonder platen zou de koppeling sowieso het probleem niet mogen zijn.
Ter info, staat op z'n zijstandaard, waardoor de olie er net niet uitloopt, terwijl ik de koppelingsdeksel er af haal.

Kan ik de bekabeling van de startmotor makkelijk nameten? Wat zou die moeten geven?
 
Wel duidelijk blijven Rem co, mensen kunnen niets zien alleen hetgeen jij schrijft.
Ja vuile en aangeslagen stekkers werken ook niet echt mee..
Nog niets?
Meet eerst je accu, voor je voor niets bezig bent...
Is zo lullig als je er na 3 dagen achterkomt dat hij bijna leeg is,,, ratelt hij 3 dagen voor niets.
 
Oke, accu nagemeten. Zonder dat hij op contact staat meet ik 12v precies. Bij contact 11v en bij starten zakt dit tot ongeveer 6v.

Zo te zien, maar ben geen expert ofzo... is m'n accu kapot?
 
Ik zal in 't Z1000 topic nog even een foto serie plaatsen van hoe je een motorblok vervangt bij de Z1000 :)
Misschien ook even erbij vermelden dat een tikkend relais wel eens een lege accu kan betekenen :)
 
Oke, accu nagemeten. Zonder dat hij op contact staat meet ik 12v precies. Bij contact 11v en bij starten zakt dit tot ongeveer 6v.

Zo te zien, maar ben geen expert ofzo... is m'n accu kapot?

Mooi dat je hem aan de praat heb gekregen. Daar ging het allemaal om. Even voor jou kennis. Accu moet boven 12V staan bij opstarten. Tijdens het draaien van het motorblok moet de spanning zeker rond +13v gaan.

Alles onder de 12V is je accu of dynamo/spanningsregelaar probleem.

Have fun with your bike :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan