Afwijking snelheidsmeter!

Daniel85

Rookie
9 nov 2014
4
0
Deventer
Hallo allemaal,

Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een Honda cb600f hornet uit 2007 (pc41).
Het is mijn eerste motor en ben er dan ook erg blij mee!

Het valt mij op dat de snelheidsmeter redelijk veel afwijkt. Na aanschaf van de motor moest deze naar huis worden gereden via de snelweg.

Mijn buurman reed terug in de auto en ik met de motor erachteraan.
Tijdens een pitstop vroeg mijn buurman waarom ik zo langzaam reed, volgens hem ongeveer 108 a 110, terwijl je er 120 mag rijden. Ik gaf aan dat ik op mijn teller 120 a 122 km/h reed.

Is het normaal dat mijn teller zoveel afwijkt? Is dit eventueel op te lossen? Waar ligt dit aan?

Groetjes Daniel.
 
Jouw snelheidsmeter wijkt ongeveer 10% af naar boven en dat is wettelijk toegestaan. Naar beneden mag dat ongeveer 2% zijn.

Aangezien de overbrenging van tellerkabel naar wijzer op een magnetische manier gebeurd zal dat vrij ingrijpend zijn om die meter te ijken. Daarentegen zullen je totaalteller en dagteller wel nauwkeurig zijn. Maar dat is redelijk snel te controleren met behulp van de hectometerpaaltjes langs de weg.
 
10% afwijking komt inderdaad aardig in de buurt..
De speedohealer zou inderdaad uitkomst kunnen bieden.. Maar het is dus niet zo dat bijvoorbeeld de sensor afgesteld kan worden of iets dergelijks?

Is dit dan een "probleem" wat alleen mijn motor heeft of zijn er meerdere hornet-rijders met hetzelfde probleem?
 
10% afwijking komt inderdaad aardig in de buurt..
De speedohealer zou inderdaad uitkomst kunnen bieden.. Maar het is dus niet zo dat bijvoorbeeld de sensor afgesteld kan worden of iets dergelijks?

Is dit dan een "probleem" wat alleen mijn motor heeft of zijn er meerdere hornet-rijders met hetzelfde probleem?
een hornet is standaard veel te lang gegeard. Sommige eigenaren passen dat aan.

nogmaals,, wat is je tandwiel verhouding?
 
Daniel: je bent blij met je eerste motor, waarvan de teller naar boven afwijkt.
Ik zou mij daar niet druk om maken en gewoon plezier hebben van de motor.
Er word gevraagd naar je tandwiel verhouding, wat uit kan maken als je een kabel op het blok zou hebben...
Zoals al gezegd is de verhouding dan aan te passen, soms maar met 1 tandje verschil voor. En klopt je meter n stuk beter....

Er is geen probleem als je dat er zelf niet van maakt.
 
Misschien nog iets om rekening mee te houden: een teller die behoorlijk teveel aangeeft (plm. 10%), heeft ook een financieel nadelig effect. Je kilometerstand loopt ook wat sneller. Dus je beurten doe je naar verhouding te vroeg. Tevens zou het een kleine invloed kunnen hebben op de verkoopwaarde van je motor. Immers als je teller op 32.000km staat en een afwijking heeft van zo'n 10%, dan heeft ie in werkelijkheid 29.000km gelopen. Ziet er op papier toch wat gunstiger uit. Dus dan is een Speedohealer plots een stuk interessanter ;-).
 
Laatst bewerkt:
Die 10% is geen rare waarde hoor.
Mijn sv650 rijd op de GPS 90 en op de teller 100.

Als je het zat bent om steeds wat erbij te rekenen kun je idd een speedohealer monteren..
 
Misschien nog iets om rekening mee te houden: een teller die behoorlijk teveel aangeeft (plm. 10%), heeft ook een financieel nadelig effect. Je kilometerstand loopt ook wat sneller. Dus je beurten doe je naar verhouding te vroeg. Tevens zou het een kleine invloed kunnen hebben op de verkoopwaarde van je motor. Immers als je teller op 32.000km staat en een afwijking heeft van zo'n 10%, dan heeft ie in werkelijkheid 29.000km gelopen. Ziet er op papier toch wat gunstiger uit. Dus dan is een Speedohealer plots een stuk interessanter ;-).

Je kilometer/trip teller zijn niet gebonden aan je snelheidmeter dus die vlieger gaat niet op ;)
 
Hoe heeft jouw buurman snelheid gemeten?

Met de snelheidsmeter van de auto of met een gps?

Een snelheidsmeter in een auto geeft al snel een kilometer of zeven per uur te snel aan, als jouw snelheidsmeter daar nog eens tien kilometer per uur bij doet is dat wel erg veel.
 
Je kilometer/trip teller zijn niet gebonden aan je snelheidmeter dus die vlieger gaat niet op ;)
De tripkilometer wijkt ook af (en daarmee denk ik ook de kilometerteller). Dit heb ik eens gehad met een Honda VFR800 VTEC (2005) en die weken beide in dezelfde mate af (was toen ook rond de 10%). Ik heb behoorlijk zitten experimenteren met een Speedohealer en meten adhv dagtrip op de navi om deze goed afgesteld te krijgen. Daarbij had ik in elk geval dezelfde afwijking en werden er geen verschillende meetmethodes in de klokken toegepast. Komt allemaal van dezelfde pulsgever af en gebruiken, neem ik aan, dezelfde omrekening van de pulsen naar de snelheid en die is dan weer gerelateerd aan de gereden afstand die wordt vastgelegd? Ik weet niet of dit overigens zo geldt voor elke motor, maar bij de Honda was dat destijds in elk geval wel.

Ik weet niet waar jij je info vanaf hebt?
 
Laatst bewerkt:
De tripkilometer wijkt ook af (en daarmee denk ik ook de kilometerteller). Dit heb ik eens gehad met een Honda VFR800 VTEC (2005) en die weken beide in dezelfde mate af (was toen ook rond de 10%). Ik heb behoorlijk zitten experimenteren met een Speedohealer en meten adhv dagtrip op de navi om deze goed afgesteld te krijgen. Daarbij had ik in elk geval dezelfde afwijking en werden er geen verschillende meetmethodes in de klokken toegepast. Komt allemaal van dezelfde pulsgever af en gebruiken, neem ik aan, dezelfde omrekening van de pulsen naar de snelheid en die is dan weer gerelateerd aan de gereden afstand die wordt vastgelegd? Ik weet niet of dit overigens zo geldt voor elke motor, maar bij de Honda was dat destijds in elk geval wel.

Ik weet niet waar jij je info vanaf hebt?
van het nichtje van de broer van zijn vriendje gehoord
 
Andere achterband dan de originele maten (specifiek wielomtrek), groter of kleiner geeft ook een afwijking van de teller.

Om maar niet te vergeten dat de diameter van een band verkleint bij slijtage.

Op mijn banden zit bv 2 cm profiel, als ik daar 1 cm van kwijt speel dan spreek je toch al snel over verlies omtrek 169cm naar omtrek 163.

5 cm = 3.54%...

Tegen dat mijn band geen profiel meer heeft spreken we al snel over 7% verschil. ;)
 
Om maar niet te vergeten dat de diameter van een band verkleint bij slijtage.

Op mijn banden zit bv 2 cm profiel, als ik daar 1 cm van kwijt speel dan spreek je toch al snel over verlies omtrek 169cm naar omtrek 163.

5 cm = 3.54%...

Tegen dat mijn band geen profiel meer heeft spreken we al snel over 7% verschil. ;)
Zijn dat noppenbanden :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan