Brandstoflekkage Transalp 650

TA68

MF veteraan
22 apr 2013
1.523
612
Mokum
Vandaag startte mijn TransAlp zeer slecht, wilde niet stationair lopen en sloeg af bij meer choke.
Eenmaal op de weg snel omgedraaid, leek alsof die op 1 cylinder liep en knallen in de uitlaat bij gas terug. Dacht aan een kapotte bougie of losgetrilde bougiedop. Tot ik terugkwam en een plas peut zag liggen op de plek waar ik was gestart.

Motor nogmaals gestart en de peut stroomde uit een overloopslang onder de motor.
Als de motor uitstaat geen lekkage.

Wat zou dit kunnen zijn?

Edit:
Na zoekactie op het forum is het volgens mij een hangende vlotter.
Kan opgelost worden met een paar tikken en anders demonteren + schoonmaken.
Het probleem is dat ik geen sleutelruimte + ervaring heb en bang ben dat ik meer stuk maak dan repareer. Carburateurs zijn ook zeer lastig te bereiken door al het kuipwerk.

Mocht het lostikken lukken is het dan verantwoord om een km of 8 te rijden naar een motorzaak? Las iets over benzine in olie en kans op blokschade.

Edit2:
Heb er dus wel een paar honderd meter mee gereden, maar zat totaal geen vermogen meer in het blok, kwam ook niet boven 4000 rpm. Ben dus snel omgedraaid, maar wel die +/- 800 meter gereden. Kan er al blokschade zijn.
 
Laatst bewerkt:
Je benzine is pas gaan overstromen toen je ging starten, dus die schade in 800meter zal wel meevallen.
Het zit zomaar niet 1 2 3 in je olie. Zal eerst langs de zuigerveren moeten, en rijdend gooit hij het ook in je uitlaat.

Maar kerel als je merkt dat je motor slecht loopt of op 1 pit loopt ga je toch niet proberen hoever hij in toeren wil?

1) zet je kraan dicht.
Je vlotter blijft hangen, je kunt proberen het door tikken (niet te wild) deze los te krijgen zodat het lekken over is.. Kun je wel bij je bougie die het niet doet nu? Dan draai je die even eruit en draai de motor n paar keer rond zodat de evt overtollige brandstof eruit kan.. Je draait hem terug na schoon en droog gemaakt te hebben.. En start hem opnieuw, loopt hij dan?
Kun je een garage op gaan zoeken, die 8km zal hij het dan wel houden...
Enneh vergeet je kraan niet weer open te zetten.. Kost anders weer 1 topic hihihi.

Blijft het eruit gieren, stop je ermee en laat hem ophalen door die zaak 8km verderop..
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de info :}

Stelt me toch gerust vanwege zuigerveren verhaal.

En ja, niet slim om toch te gaan rijden als je merkt dat er iets mis is.
Ben dan ook snel omgedraaid.
 
Goed nieuws, incontinentie probleem is opgelost *O*

Even wezen tikken met kleine hamer en oude schroevendraaier (handvat tegen carburateur en tikken op ijzeren gedeelte).

Was gelukkig de carburateur aan linker zijde (goed bereikbaar) en ook de accu (9ah) had nog genoeg power voor een aantal startpogingen.

Na niet meer doorlekken even flink gasgegeven en snel naar huis om slotsleutels. jas, helm en handschoenen op te halen. Alpje rijdt weer als vanouds :]

Edit:
Denk zelf dat de smering van het blok geen schade heeft ondervonden aan deze incontinentie, maar ben beter safe dan sorry. Als de peut wel langs de zuigerveren heeft kunnen lekken beter nieuwe olie + filters. Gaarne uw advies.
 
Laatst bewerkt:
Het heeft geen schade opgeleverd zoals ik je al zei..... Daar is het te kort voor geweest, mede door je vacuum kraantje (vandaar ook dat het stopte toen je hem afzette..

Wel moet je de carbs reinigen, die vlotter blijft niet voor niets hangen.
Als je niet weer voor een verrassing wilt komen te staan, laat je ze reinigen of doe je het zelf!

Je had al een aanbod gekregen van iemand met een ultrasoon bad, zou die hulp maar aannemen.
 
Het heeft geen schade opgeleverd zoals ik je al zei..... Daar is het te kort voor geweest, mede door je vacuum kraantje (vandaar ook dat het stopte toen je hem afzette..

Wel moet je de carbs reinigen, die vlotter blijft niet voor niets hangen.
Er hoeft maar 1 vuiltje tussen te komen om niet af te sluiten.

Ik zou eerst een brandstof filter monteren. Komt het terug dan moet er verder gekeken worden.
 
Dank voor de geruststelling.
Vanavond even een klein rondje gemaakt en de Transalp start weer als vanouds met een klein beetje choke en tikkie lopen. Komt ook geen benzinegeur uit het carter.

Was niet slim om afgelopen zondag maar door te blijven rammen op de startknop en het slecht lopen/starten te negeren. Maakte me in eerste instantie meer zorgen om de accu dan om het blok.
 
En nog meer geleerd, geen eco-meuk meer tanken.
Afgelopen maanden alleen maar aangelengde brandstof getankt, gaat goed tot je door omstandigheden een week of 3 niet meer gaat rijden.

Euro95 tanken kan dit voorkomen, maar nog beter is het pure spul in je tank gooien.
 
Terug
Bovenaan Onderaan