Bij 5500 toeren knallende uitlaat en wil niet sneller

PeterBoom

Die hard MF'er
3 aug 2014
927
29
Maarheeze
GS1000 Fiets met CDI ontsteking van een 850.
Machine heeft net een nieuwe koppakking.
Carbs hebben zijn ultrasoon gereinigd en hebben een revisiesetje gekregen, daarbij vlotterhoogte opnieuw afgesteld.

Machine is nog niet op de weg geweest, maar bij het testen in de garage en warm laten worden Tot 5500 geen probleem, daarna begint bij meer gas de uitlaat van Cil 1 of 2 te knallen en wil hij niet harder, pas bij flink meer gas schiet ie omhoog.

Ik heb de zoekfunctie al gezocht maar zo te horen een rijk mengsel. Klopt dat en hebben de pilotschroeven hierop invloed . Schuifcarbs met 2 naalden.
full
 
Laatst bewerkt:
Je denkt veel te ver vooruit kerel...
Eerst zorgen dat je zeker weet dat je ontsteking naar behoren werkt, werkt die goed en naar behoren dan ga je weer 1 stapje verder..
Je maakt er zelf een chaos van op den duur.

Dat hebben er al meerdere tegen je gezegd en aangegeven.
Werk stap voor stap, anders doet je motor het in 2020 nog niet goed.
kweenieeens of de nokken stokjes er ook nog verkloot in hangen

kweenie of de merktekens op de krukas kloppen etc etc
 
Laatst bewerkt:
he Zot,
als je zo reageert op elk topic waarop je niet wilt reageren krijg je het nogal druk!
lijkt me logisch dat je daar dan ook mee kapt.. het vult niks aan... (excuses, ik had je laatste reactie niet gezien en dacht dat je alleen maar zat te klooien)

zoals ik het begrijp knalt hij bij constant 5500 toeren maar bij meer gas gaat hij daarover heen en loopt goed?
 
Laatst bewerkt:
he Zot,
als je zo reageert op elk topic waarop je niet wilt reageren krijg je het nogal druk!
lijkt me logisch dat je daar dan ook mee kapt.. het vult niks aan... (excuses, ik had je laatste reactie niet gezien en dacht dat je alleen maar zat te klooien)

zoals ik het begrijp knalt hij bij constant 5500 toeren maar bij meer gas gaat hij daarover heen en loopt goed?
ik zit de hele dag alleen maar te klooien :')
 
Vanmiddag even een testje gedaan.
Machine warm laten worden. Strobos op cil1
T = TDC, F = -17
Gegevens WPHB
17° B.T.D.C. below 1,500 rpm and
37° B.T.D.C. above 2,500 rpm

Stationair, 1000 rpm :Stroboscoop flitst op F ( =ok)
Bij 1150 rpm begint de vervroeger te werken.
Bij 2250 rpm maximale vervroeging. (streepje), iets te vroeg dus.

Als ik langzaam gas geef dan begint inderdaad bij 5500 rpm knallen te komen uit ( ik meen) de linker uitlaat, niet constant ,zeg maar iedere seconde 1 knal. en houdt in op die gasstand.
Draai ik flink door dam komt die uit het gebied en vliegt omhoog naar de gevaarlijke zone.

Geef ik in 1 keer gas , dan hoor je de versnelling afnemen rond de 5500 en daarboven weer doortrekken.
Ik denk dat we een keer op de weg moeten proberen.
We wachten op de voorvorkveren.
Timing vd nokkenas met 2 man gecontroleerd:
 
Exhaust sprocket bears an arrow mark "I"
indicated as CD. Turn over the exhaust
camshaft so that the arrow points flush with
the joint surface of the cylinder head. Engage
the timing chain with this sprocket.
Fig. 749.
• The other arrow mark "2" is now pointing
straight upward. Count the chain roller pins
toward the intake camshaft, starting from the
roller pin directly above this arrow mark "2"
and ending with the 20th roller pin.

en dan T-14 op streepje , zo hebben we het gedaan.
 
Ik lees net dat pen 21 van de ketting op punt 3 van de andere nokas moet staan..
Geteld van de rechtezijde van de motor waarbij het begin van tellen bij punt 2 start die recht omhoog moet wijzen, en het teken1 vlak ligt met de kop (naar voren).
En de T op de pointer moet staan...
Dit alles gezien vanaf de rechterkant van de motor.

Wat klopt hier niet?

Info gevonden via Suzuki GS 1000 camtiming... Met tekening erbij.
 
Laatst bewerkt:
Ik kwam het toevallig tegen toen ik zocht op jouw cam timing gegevens, en zag n foto van zo,n blok met lumenition ontsteking met maar 1 infrarood sensor met een schijf met 2 sleuven..
Dus zal er origineel maar weinig meer van kloppen, die T stond ook op de schijf trouwens..
Ben ook niet verder gaan lezen want niet origineel heb je geen snars aan, en t kan wel n dragblok zijn weet jij veel... De tekens 1.4 had hij zeker niet.

Jij moet gewoon je wphb aan houden.. Maar was benieuwd en misschien dat jij dat wist..
 
Dit is een gribus gedachte , wat is nu waarheid.
Ik denk dat de kleppendeksel weer open mag:
full


Heb net even gekeken, op de onze staat beide sprockets 490, dus op de 20ste pin.
Hebben we hem toch goed staan.
 
Laatst bewerkt:
Had al gereageerd in je nieuwe topic, en zag dat je er al meer had voor dezelfde motor.
Zag ook dat je problemen hebt gehad met de timing....

Zal het niet gewoon zijn dat je kromme klepstelen hebt?
 
Zo te lezen heb je nu een probleem en er wordt overal tegelijk gezocht, da's niet handig lijkt mij. :?
Zou het niet verstandig zijn om eens te beginnen met de ontsteking terug te bouwen naar standaard, zorgen dat de motor dan goed loopt en rijdt en dan pas die gemodificeerde ontsteking er op te zetten?
 
Weet ook niet hoe het forum in gebruik wordt.
Omdat dit gaat over een ander ding .
Blijkbaar had het hier erachter gemoeten

Klepstelen krom, hoe kom je daar achter?

In ieder geval gemeten bij stilstaande motor.
full

Waarom verschillen de stroomsterktes in circuit 1-4 en 2-3 ,
heb de krukas met een sleutel 180 verdraaide, blijft hetzelfde.
heb de bobines op laagspanningsniveau gewisseld, door 1-4 blijft die hoge (2,1 A) stroom lopen.
 
Laatst bewerkt:
Alfred J, Er wordt mij gewezen dat ik alles moet controleren.
1 Distributie is gecontroleerd
2 Ontsteking was nu aan de beurt, hij heeft met die nieuwe ontsteking (uit de GS 850) goed gelopen. Maar bij het controleren van de ontsteking -die bijna goed stond- ging de machine plotsklaps op 2 cilinders lopen.

De bobines zijn daarbij doorgemeten: ok
Dus leek het ons logische een ander CDI te halen (2e hands), dat bleek dus niet nodig te zijn:
Bij het onderzoek kwamen we er ook achter dat een magneet kapot was van een pickup spoel.
en een vrij nieuwe bougie van cil 3 defect was.
Nu draait de machine goed tussen 1000-5000 en 6000-8500
 
Hoe je kunt zien of je klepstelen krom zijn? Compressie meten!
Je kunt er niet mee rijden, dacht ik? Loos draaien (onbelast) zegt mij niets.

Dit stuurde ik op je nieuwe topic over je metingen.
Copy:
Die gegevens zeggen mij niet meer dan dat je niet hebt opgelet waar de nok van je krukas heen wijst.
Ik denk als jij de krukas een halve slag draait dat het wisselt, nu laad 1&4 op. Hoort dat niet zo dan?

Zie net dat je de krukas 180graden gedraaid had ook. En hetzelfde was..
Maar zo'n verschil is niegoenie lijkt wel n serie schakeling zo.
Het laden kost energie, maar ik begrijp niet wat er nu mis is.
Lijkt wel dat 1 bobine niet voldoende laad... Maar pfffff...

Misschien dat iemand anders je daar beter mee kan helpen..
Ik bleef er in ieder geval niet mee tobben.. Had allang n andere ontsteking geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
Compressie
Cil 1: 11,0 bar
Cil 2: 10,2 bar
Cil 3: 10,5 bar
Cil 4: 11,0 bar

Gelijkstroometing door de bobine: beide 1,2 Ampere tijdens draaiende machine
Even CDI gewisseld : geen wijzigingen.

Bij carb synchroniseren blijft ( we denken aan cil 1 ) misfire optreden en dus knallen in de uitlaat ivm de DIS.(vonk bij uitblazen)

Als instelling: 0,34 bar voor 2-3 en 0,38 voor 1-4 loopt helemaal niet lekker.

Kleur vd vlam is stationair cilinder 1= mooi blauw. (bij de andere zie je regelmatig een gele vlammetje)
 
Hier raak ik helemaal de kluts kwijt.. Ik was weer bij je 1e post begonnen tot hier (pffff zijn er nogal wat) en krijg steeds andere (veranderde) info..

Meting compressie deed je goed. Cil 1 heeft niet een kromme klepsteel.

Ik probeer het allemaal nog 1x te lezen......

PS-- Je doet dit alles toch wel op de middenbok he (motor verticaal) en niet op de zijpoot?
 
Laatst bewerkt:
Goedendag allemaal, ja er is nogal wat gebeurd.
Metingen worden allemaal op de middenbok gelezen.

kleur vd vlam is blauw met af en toe een gele vlam. @ 1000 rpm
Ga je dicht draaien, heb je geen ontbranding meer.

Machine ingesteld op 4 x 0,34 bar vacuüm. dus voor iedere carburateur 0.34

Wilbers Promoto Voorveren vandaag eronder gezet. (ze waren eindelijk binnen)

De berijder : Rijdt voortreffelijk.
 
Laatst bewerkt:
Rijd voortreffelijk..
Blijkbaar toch gewoon goed met rijden, werkend of onbelast is ook anders he.
Had je hier 5 topics voor nodig?
Lekker belangrijk als hij niet lekker draait als je stilstaat en hem niet tussen de 5 en 8000 rpm kunt laten gieren.. Lijkt me toch fijner als het goed werkt tijdens het rijden..
Ik zie het nut niet zo van hoog in zn toeren jagen zonder hem te laten werken......
Als je dat altijd zo doet, hou je weinig klanten over met een motor die niet gaar is....
De motor is gemaakt om te werken niet om zich voor niets druk te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan