06 r6 Trillen tijdens remmen na schuiver

mike88

MF'er
19 apr 2014
70
0
Hallo Jongens,

Ik heb afgelopen zaterdag een klein schuiver gemaakt.
Mijn voorwiel glee weg en de motor heeft een aantal meters over zijn linker kant gegleden.

Toen ik hem optilde stond het wiel scheef.(Tegen over de clipons/kroonplaat)
De motor is nergens tegen aan gekomen maar het voorwiel zal wel een paar keer in het asvalt gehapt hebben.

Op de rit terug naar huis merkte ik dat bij het remmen met de voorrem dat de vork en of voorkant begon te trillen.

Eenmaal thuis gekomen heb het voorwiel op een gladde houte plank gezet, het achterwiel omhoog met een paddock en vervolgens heb ik de wielas,remklauwen,middelste vork klem,en de 4 pinch bouten op de as los geschroeft.

Hierna een paar keer recht naar beneden op de kroonplaat gedrukt zodat hij zijn eigen weer centreerd.
Hierna alles op moment weer aangedraaid.

Het stuur staat weer kaars recht maar het trillen is er nog steeds.

Nu heb ik 1 voor 1 de klauwen los laten hangen en ben dus een paar rem testjes gaan doen met maar 1 remklauw voor en wat blijkt.

Het trillen is niet aanwezig als ik alleen de remschijf en klauw aan de linker kant gebruik.

Een makkelijk antwoord is dus dat de rechter schijf wel krom zou zijn.
Het rare is alleen dat deze schijf helemaal niet in de buurt is geweest van het asvalt.

Ook zijn schijven nogal behoorlijk duur dus voordat ik deze omwissel hoop ik graag nog wat advies / tips te winnen.

In het kort hoe kan het zijn dat de schijf en of klauw rechts mij trillingen kunnen geven als deze geen contact hebben gemaakt met het asvalt.
Ook zijn ze niet warm geworden en is de motor relatief rustig door gegleden.

iemand nog advies of tips voor het uitlijnen?

Excuses voor het lange verhaal en alvast bedankt
 
Toch kan de rechter schijf krom zijn als je op de linkerkant valt kerel.
De hele set krijgt een duw als de set scheef komt te staan, door het verdraaien van de onderpoten.
Stel er zit 1 remblokje in de rechter remklauw die niet soepel naar binnen wil door vuil of wat dan ook, en de onderpoot draait iets. Dan trekt deze de schijf krom.
Maar meten is weten...
Dus meet je bij ronddraaien van het wiel de uitslag van de schijf... Kun je simpel ook zelf door een pen of wat dan ook aan de poot te maken (desnoods met plakband) en te zien wat de schijven doen.
Dat meet je eerst voor je verder gaat met de remklauwen, of afstellen van de vork..
Voor het zelfde geld is er n boutje geknapt van de schijfbevestiging door de tik.
 
Dus meet je bij ronddraaien van het wiel de uitslag van de schijf... Kun je simpel ook zelf door een pen of wat dan ook aan de poot te maken (desnoods met plakband) en te zien wat de schijven doen.
Dat meet je eerst voor je verder gaat met de remklauwen, of afstellen van de vork..
Voor het zelfde geld is er n boutje geknapt van de schijfbevestiging door de tik.

Iedereen bedankt voor de snelle antwoorden zo onder werk tijd :D

Ruud kan ik dan gewoon bijv een imbus sleutel aan de vork tyrappen en kijken of hij op en neer gaat?

Ik blijf het zo ontzettend sterk vinden dat die schijf krom zou zijn en de andere die wel richting het asvalt keek niet.

Inderdaad een gebogen voorvork zou ook nog kunnen maar dit is het laatste wat ik wil en kan controleren en hiervoor zou ik hem ook weg brengen.
Ik zie in ieder geval niks geks aan de vork.

Wel had ik nog een theorie dat de rechter vork poot mischien niet helemaal recht staat tegenover de velg waardoor die schijf nu dus schuin in de klauw draaid.(Of dit trillen kan veroorzaken weet ik niet)
Dat laatste zou misschien te verhelpen zijn door een betere uitlijning ook al weet ik zo niet hoe ik dat het beste kan doen.

Volgende week maandag bestel ik een balhoofd paddock want heb nu geen goede manier om het voorwiel van de grond te krijgen.

Mocht iemand nog iets willen toevoegen of ideeen hebben dan echt graag.
Met name ideeen om de onderdelen te testen zodat zij kunnen worden uitgesloten zijn erg welkom.

Zou ik bijv de 2 schijven kunnen omwisselen met elkaar ?(tijdelijk natuurlijk)
 
Op en neer? Nee slingeren heen en weer.
Maakt niets uit wat je er opplakt of tijdelijk monteer zolang je maar nauwkeurig kunt zien of er evt een slinger in zit. Nooit gaan rijden met zoiets eraan geplakt!
Ook niet zoals je al deed met een losse remklauw, hij zal er eens tussen raken en dan?

Je vind vast wel een manier om je voorwiel n stukje van de grond te krijgen..
Zo niet, ga gewoon ff naar een motorzaak in de buurt en vertel wat je probleem is..
Die heeft het in 3 minuten bekeken op slingeren... En of je vork wel goed staat zonder vreemde spanningen erop..

Is mijn mening hoor, remmen blijven een gevaarlijk iets als je ermee gaat pielen..
 
Iedereen bedankt voor de snelle antwoorden zo onder werk tijd :D

Ruud kan ik dan gewoon bijv een imbus sleutel aan de vork tyrappen en kijken of hij op en neer gaat?

Ik blijf het zo ontzettend sterk vinden dat die schijf krom zou zijn en de andere die wel richting het asvalt keek niet.

Inderdaad een gebogen voorvork zou ook nog kunnen maar dit is het laatste wat ik wil en kan controleren en hiervoor zou ik hem ook weg brengen.
Ik zie in ieder geval niks geks aan de vork.

Wel had ik nog een theorie dat de rechter vork poot mischien niet helemaal recht staat tegenover de velg waardoor die schijf nu dus schuin in de klauw draaid.(Of dit trillen kan veroorzaken weet ik niet)
Dat laatste zou misschien te verhelpen zijn door een betere uitlijning ook al weet ik zo niet hoe ik dat het beste kan doen.

Volgende week maandag bestel ik een balhoofd paddock want heb nu geen goede manier om het voorwiel van de grond te krijgen.

Mocht iemand nog iets willen toevoegen of ideeen hebben dan echt graag.
Met name ideeen om de onderdelen te testen zodat zij kunnen worden uitgesloten zijn erg welkom.

Zou ik bijv de 2 schijven kunnen omwisselen met elkaar ?(tijdelijk natuurlijk)
Het gebeurd erg vaak dat wanneer de vork getordeerd was zoals bij jou dat dan de klauwen de schijf krom duwen.
Als ze hierdoor krom zijn gegaan zijn ze weer goed te richten.
De schijf zelf is niet krom maar het aluminium hart van de schijf
 
Ruud kan ik dan gewoon bijv een imbus sleutel aan de vork tyrappen en kijken of hij op en neer gaat?
Liever een voorwerp met een scherpe punt (krasnaald, lange spijker) en dan richten op het midden van het remoppervlak.
Wel had ik nog een theorie dat de rechter vork poot mischien niet helemaal recht staat tegenover de velg waardoor die schijf nu dus schuin in de klauw draaid.(Of dit trillen kan veroorzaken weet ik niet)
Dat laatste zou misschien te verhelpen zijn door een betere uitlijning ook al weet ik zo niet hoe ik dat het beste kan doen.
Ik ga er even vanuit dat je een normale voorvork hebt, dus geen Upsidedown exemplaar. Scheef zitten zou alleen bij de buitenpoten kunnen zijn, dus waar de remklauwen op vast zitten. De moer (bout) van de steekas iets lossen en de klembouten in de buitenpoten iets lossen. Dan de steekas weer vastdraaien waardoor deze zich op de bussen kan richten en als laatste de 4 klembouten weer vastzetten.
Zou ik bijv de 2 schijven kunnen omwisselen met elkaar ?(tijdelijk natuurlijk)
Volgens mij zijn remschijven symetrisch dus dat moet probleemloos kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Jij zit in Eindhoven? In Nederweert is een voorbok te koop: Aluminium paddockstand (voorkant)

Ik heb ook nog steuntjes liggen dat je met een gewone achterbok de voorkant kunt liften.
Alternatief: achterbok en potkrikje onder het blok. Staat stabieler als je de motor met een paar lijmklemmen op bok vast zet (kan bij de ene brug/bok combi makkelijker dan bij de andere).
 
@Ruud
Nogmaals bedankt, ik ga het proberen met een lange spijker of potlood zoals hierboven genoemd.
Ik heb vanzelf sprekend er voor gezorgd dat de klauw met 7 tyraps vast stond tegen de vork voordat ik ging rijden.

@v.d.v
Kan ik dit controleren door de schijf los te halen en kijken hoe het alu gedeelte nog aansluit op de velg ?
Was maar een ideetje anders gooi ik de schijven gewoon om en doen we het zo.

@jaap43
Dit had ik al gedaan moet ik dit misschien nog een keer proberen maar dan met de band van de grond?

@Dutch
Ik woon inderdaad in EHV maar als ik dan toch een steun wil koop ik een balhoofdsteun.
De voorkuip/koplamp assy staat nogal laag en moet dus ook een balhoofsteun hebben die scharniert.(Heb hier een vaste liggen maar dat krijg ik niet passend of ik moet de gehele voorkant demonteren)
Toch bedankt voor het zoeken.

En absoluut excuses voor mijn verkrachting van de Nederlandse taal.


Nogmaals iedereen bedankt.
Ik ga nog even stoeien met alles de aankomende week.
Mocht het niet lukken breng ik hem wel weg.
Verdere ideetjes zijn altijd welkom en ik laat nog even weten hoe dit afloopt.

Fijn weekend iedereen!
 
@jaap43
Dit had ik al gedaan moet ik dit misschien nog een keer proberen maar dan met de band van de grond?
Liefst wel omdat dan het voorwiel met de as wat makkelijker in de vorkpoten kan (ver)schuiven.

Zou je eerst de klemschroeven vastzetten dan kunnen de vorkpoten niet meer tegen de bussen aangeschoven worden met de kans dat het voorwiel niet gecentreerd zit.
 
@Ruud
Nogmaals bedankt, ik ga het proberen met een lange spijker of potlood zoals hierboven genoemd.
Ik heb vanzelf sprekend er voor gezorgd dat de klauw met 7 tyraps vast stond tegen de vork voordat ik ging rijden.

@v.d.v
Kan ik dit controleren door de schijf los te halen en kijken hoe het alu gedeelte nog aansluit op de velg ?

Was maar een ideetje anders gooi ik de schijven gewoon om en doen we het zo.

@jaap43
Dit had ik al gedaan moet ik dit misschien nog een keer proberen maar dan met de band van de grond?

@Dutch
Ik woon inderdaad in EHV maar als ik dan toch een steun wil koop ik een balhoofdsteun.
De voorkuip/koplamp assy staat nogal laag en moet dus ook een balhoofsteun hebben die scharniert.(Heb hier een vaste liggen maar dat krijg ik niet passend of ik moet de gehele voorkant demonteren)
Toch bedankt voor het zoeken.

En absoluut excuses voor mijn verkrachting van de Nederlandse taal.


Nogmaals iedereen bedankt.
Ik ga nog even stoeien met alles de aankomende week.
Mocht het niet lukken breng ik hem wel weg.
Verdere ideetjes zijn altijd welkom en ik laat nog even weten hoe dit afloopt.

Fijn weekend iedereen!
Je kan het alleen controleren als hij op je wiel zit.
Aansluiten op de velg is onmogelijk, op de naaf wel.
Er is weinig voor nodig om het hart van de schijf te buigen.
Als je er een meetklok op zet kan je hem met enig inzicht zelf richten.
Bij twijfel wegbrengen naar iemand die schijven kan richten.
ook dan weer met de schijven gemonteerd op het wiel.
Ze doen namelijk precies hetzelfde en dat gaat niet zonder wiel.
 
Voor de mensen die me hebben geholpen en of mee gelezen.

Ik heb afgelopen weekend het volgende gedaan.
Alles losgehaald tot en met het balhoofd toe en weer in de juiste volgorde geinstalleerd.
Vanzelf sprekend ook alles op moment gezet.

Hierna een test ritje maar dit maakte niks uit het trillen was nog steeds aanwezig, zoals verwacht maar wou met een schone lei beginnen.

Vervolgens voorwiel van de grond af en geprobeerd een afwijking in de schijven te meten/constateren.
Eerst geprobeerd met een lange schroef, hierna toch een imbus sleutel gepakt en deze 1 mm van de schijf geplakt vervolgens een lamp achter de 1mm opening gehouden.
Op deze manier kon ik het behoorlijk goed zien.

Maar nu het leuke de schijf(Linker) die vermoedelijk recht was had een kleine afwijking van ongeveer 0,5 mm.(Misschien minder erg lastig op het oog)
De schijf(Rechter) waarvan ik vermoede dat hij misschien krom zou zijn bewoog niet.

Vervolgens voorwiel er uit gehaald en dezelfde methode met imbus en lamp op de binnen vork poten uitgevoerd.
Door de binnen poten te draaien en goed te kijken naar de 1mm ruimte tussen imbus sleutel en vorkpoot.

De rechterpoot bewoog bijna 1mm, de linker misschien 0,25.
Ik weet niet of dit grote problemen gaat veroorzaken en het is ook maar beunhaas gemeten.
De voor as glijd er in ieder geval zonder problemen in en ook bij het stuur los laten blijft de motor mooi recht rijden.

Ik heb hierna de schijven omgewisseld met elkaar en vervolgens met 1 klauw tegelijk een remtest gedaan.
En ja hoor het trillen gaat gewoon mee met de probleem schijf(De rechter dus).

In het kort ik ga opzoek naar nieuwe remschijven.
En misschien in de toekomst de vorkporten is na laten meten / richten.

Nogmaals bedankt iedereen.
Iemand misschien nog een goed adres voor de vorkpoten? Omgeving EHV zou fijn zijn. :} *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan