ktm 525 doet electrisch niks meer

JustMeMario

Rookie
12 nov 2014
3
0
MAASTRICHT
hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een ktm 525 EXC van 2006.
Afgelopen zondag gaan touren en toen ik hem wou starten reageerde de start knop niet meer.
De knipperlichten deden het ook niet meer als die niet liept. Toen aangekickt en verder gereden en bij thuis komst effen erna gekeken maar vond niks. Als die loopt doet de toeter ook een raar geluidje maken en de knipperlichten knipperen sneller. Vandaag de spanningsregelaar vervangen maar heeft helaas ook niet mogen helpen.

Ook heb ik sinds zondag een tikkend geluid in het blok, ga ervan uit dat dit niks ermee te maken heeft maar een probleem opzicht is ?

heeft misschien iemand een idee wat her zou kunnen zijn met elektrische gedeelte ? ( zekering uiteraard ook al gecheckt )
 
hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een ktm 525 EXC van 2006.
Afgelopen zondag gaan touren en toen ik hem wou starten reageerde de start knop niet meer.
De knipperlichten deden het ook niet meer als die niet liept. Toen aangekickt en verder gereden en bij thuis komst effen erna gekeken maar vond niks. Als die loopt doet de toeter ook een raar geluidje maken en de knipperlichten knipperen sneller. Vandaag de spanningsregelaar vervangen maar heeft helaas ook niet mogen helpen.

Ook heb ik sinds zondag een tikkend geluid in het blok, ga ervan uit dat dit niks ermee te maken heeft maar een probleem opzicht is ?

heeft misschien iemand een idee wat her zou kunnen zijn met elektrische gedeelte ? ( zekering uiteraard ook al gecheckt )

Helaas, je KTM kun je als verloren beschouwen. Ik kom hem wel ophalen en als troost geef ik je er 500 euro voor... :+

Okay en nu zonder gekheid... Meet eerst je accu spanning eens, gaat je startmotor wel rond of doet die helemaal niets? En een tikkend geluid, probeer het eens specifieker te omschrijven. Gaat het weg als je de koppeling intrekt, alleen bij stationair toerental of bij een bepaald toerengebied enz...
 
Dat tikken wat je hoort is het gewichtje wat dienst doet als balans in de kop, dat word met een veertje tegengehouden richting as. Geef je gas gaat het naar buiten.
Gaat jouw motor onregelmatiger lopen of wat te traag gaat dat klepperen, klinkt erg maar geeft niets... Lost zichzelf op als de motor weer normaal op toeren loopt (rond).
Je motor loopt nu nog, maar als je zo doorgaat niet meer omdat dan je accu helemaal leeg is...

Meten zegt men hier, en ik ben het daar 100% mee eens...
 
Dat tikken wat je hoort is het gewichtje wat dienst doet als balans in de kop, dat word met een veertje tegengehouden richting as. Geef je gas gaat het naar buiten.
Gaat jouw motor onregelmatiger lopen of wat te traag gaat dat klepperen, klinkt erg maar geeft niets... Lost zichzelf op als de motor weer normaal op toeren loopt (rond).
Je motor loopt nu nog, maar als je zo doorgaat niet meer omdat dan je accu helemaal leeg is...

Meten zegt men hier, en ik ben het daar 100% mee eens...
Dat is niet voor de balans, dat is de automatische kleppenlichter.
Bij een te laag toerental kan die inderdaad gaan tikken.
 
Ok, ook ik ben niet te oud om te leren hahaha. Thanks.
Heb nooit zover gekeken, maar kreeg er 1 binnen (nieuw) met zulke gemene tikken in de kop.
Leek wel helemaal verrot, maar met n piepje gas merkte ik dat het weg was.
Klant was helemaal over zn toeren (begrijpelijk) toen hij ermee binnenkwam (had m net n week).
Hij had m afgespoten met de hogedrukspuit (erg dichtbij), en wat vocht binnen gekregen...
Schoon en droog gemaakt en liep weer als nieuw..
 
hallo,

Ik heb sinds 2 maanden een ktm 525 EXC van 2006.
Afgelopen zondag gaan touren en toen ik hem wou starten reageerde de start knop niet meer.
De knipperlichten deden het ook niet meer als die niet liept. Toen aangekickt en verder gereden en bij thuis komst effen erna gekeken maar vond niks. Als die loopt doet de toeter ook een raar geluidje maken en de knipperlichten knipperen sneller. Vandaag de spanningsregelaar vervangen maar heeft helaas ook niet mogen helpen.

Ook heb ik sinds zondag een tikkend geluid in het blok, ga ervan uit dat dit niks ermee te maken heeft maar een probleem opzicht is ?

heeft misschien iemand een idee wat her zou kunnen zijn met elektrische gedeelte ? ( zekering uiteraard ook al gecheckt )

Niks aan de hand is gewoon je accu. Die is plat, en dan gaat elektrisch starten dus niet meer. Die SR heb je voor niks vervangen. :+

Ik weet niet hoeveel ervaring jij hebt met dit type motoren (1 cilinder 4-tacten), maar mijn ervaring is dat je altijd wel iets ergens hoort rammelen of tikken. En allemaal hebben ze weer hun eigen tikje of rammeltje, ook valt je dat als nieuwe eigenaar pas na een tijdje op. Mijn ervaring hoor, zijn nu een maal geen naai-machine's. ;)
Mijn oude huskie 610 hoorde je de kleppen bijv er goed, tot dat een ander soort hardere "klonk klonk" het tikken van de kleppen begon te over stemmen. Dan werd het tijd om een nieuw big-end te bestellen. :+
Die KTM's 400-450-520-525 kunnen erg langzaam stationair draaien, misschien idd net te weinig toeren waar het veertje van de decompresie voor berekend is. Ik heb het zelf nog niet gehoord, maar kan me er iets bij voorstellen. Ik zou me eigen niet gelijk te veel zorgen maken. Een x naar laten luisteren door iemand met meer ervaring hier mee kan nooit kwaad natuurlijk. :) Zolang je maar zeker weet dat je kleppen-speling klopt, dat is wel een beetje kritiek bij de RFS KTM's.
 
Accu geeft 13 volt maar als ik hem dus aankick en dan de accu meet, da krijgt die 13,2 is dat niet wat weinig dan ?
Als de accu bijna plat was moeten de knipperlichten en de toeter het toch nog wel doen, of stopt dat er meteen mee als die geen 13 volt meer heeft ?
 
Accu geeft 13 volt maar als ik hem dus aankick en dan de accu meet, da krijgt die 13,2 is dat niet wat weinig dan ?
Als de accu bijna plat was moeten de knipperlichten en de toeter het toch nog wel doen, of stopt dat er meteen mee als die geen 13 volt meer heeft ?

Goeie kwaliteit multimeter? Of een van uit een 5,- grabbelbak?

Ben je in het bezit van een acculader? Laad dan eerst je accu eens op/bij, voordat je van alles gaat proberen. 100% zeker dat de accu goed en vol is, dan pas verder zoeken.
 
Het elektrische probleem is opgelost.
De kabel van de accu naar het startrelais maakte slecht contact in het soldeeroog, als ik ermee bewoog deed die het af en toe wel. Nieuwe soldeerogen erop gezet, toen deed die het nog soms niet alleen als je tegen het startrelais aan tikte, deze ook vernieuwd en dat is nu opgelost.

Het tikken in het blok moet nog na gekeken worden.
 
Ok, ook ik ben niet te oud om te leren hahaha. Thanks.
Heb nooit zover gekeken, maar kreeg er 1 binnen (nieuw) met zulke gemene tikken in de kop.
Leek wel helemaal verrot, maar met n piepje gas merkte ik dat het weg was.
Klant was helemaal over zn toeren (begrijpelijk) toen hij ermee binnenkwam (had m net n week).
Hij had m afgespoten met de hogedrukspuit (erg dichtbij), en wat vocht binnen gekregen...
Schoon en droog gemaakt en liep weer als nieuw..
Dan zal ik je nog wat leren, een 525 heeft helemaal geen accu nodig om te lopen. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan