accu laad niet kawasaki zzr 600 D 1992

motor rijder

MF'er
20 aug 2014
56
0
Sinds ik een stomme fout maakte, laad de accu niet meer op.
Wat is er gebeurt, ik maakte de accu verkeerd los eerst de plus en kwam met de sleutel tegen het frame en had uiteraard gelijk vuurwerk.
Met een ritje daarna stond ik voor de brug te wachten en zonder dat ik iets deed sloeg me motor af. alleen maar vangrail om me heen dus was al gelijk balen, gelukkig werd ik al snel geholpen door iemand die mij aanduwde.
Toen heb ik de accu opgeladen. Na een paar korte ritjes weer hetzelfde.
Toen maar eens gaan meten.
Nu vermoed ik dat mijn spanningsregelaar waar volgens mij ook de gelijkrichter inzit, kapot is. Ik denk dat het hem in de gelijkrichter zit. Vanaf de dynamo komen er 3 draadjes die geel zijn naar de spanningsregelaar en er gaat een zwarte weer weg. Tussen die 3 gele en 1 zwarte zitten diodes, 3 gele op de anode kant en de zwarte op de kathode.
Twee van die diodes meet ik ohms een open loop en de derde meer dan 2 mega ohm van anode naar kathode. Daarom verdenk ik de spanningsregelaar.
Nu zou ik dat graag bevestigd willen hebben.
Is er misschien iemand met zo'n zelfde motor, die de moeite zou willen nemen om zijn spanningsregelaar door te meten en mij het resultaat te laten weten?
Bij voorbaat mijn dank!
 
Je hebt de accu even kortgesloten, niet de regelaar.
Je accu is hier niet blij mee maar kapot zal hij daar niet meteen van gaan.
Er staat hier een how to van Zot hoe de dynamo en regelaar te controleren.
how to - accu en laadsysteem controleren.
Ik denk dat het toeval is als de regelaar defect is geraakt.
Heb je de accuklemmen goed vast zitten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De accu klemmen zitten goed vast.
De dynamo heb ik ook doorgemeten tussen 0,2 en 0,6 ohm is goed, het is 0,6 ohm gemeten.
volgens wphb is ook nog 0,7 goed.
Bij draaiende motor zit de accuspanning rond 12 volt. Accu verwisselt met andere, dezelfde waarde
Maar op andere motor 14 tot 14,5 volt
Ik zal de how to gaan bekijken
 
12 volt bij draaiende motor is in ieder geval te weinig, moet inderdaad 14 tot 14.5 zijn.
Waarschijnlijk toch de spanningsregelaar stuk als je dynamo nog goed is.
 
Ja inderdaad
En een maat van me moest ook een andere spanningsregelaar hebben. En toen ik mijn kortsluiting ervaring vertelde, zei hij dat hij dat ook had gehad en ook in de tijd dat hij die spanningsregelaar vervangen had.
Dus is wel toevallig vindt ik
Maar zoals ik al eerder zei, zou ik graag een bevestiging willen.
 
Ja inderdaad
En een maat van me moest ook een andere spanningsregelaar hebben. En toen ik mijn kortsluiting ervaring vertelde, zei hij dat hij dat ook had gehad en ook in de tijd dat hij die spanningsregelaar vervangen had.
Dus is wel toevallig vindt ik
Maar zoals ik al eerder zei, zou ik graag een bevestiging willen.
Meten.

In de link staat hoe.
 
Bij mij is blijkbaar de spanningsregelaar ook de gelijkrichter. Tussen de aansluiting waarop de dynamo aangesloten is en de aansluiting die naar de - van de accu gaat zitten diodes. 2 van de 3 diodes gaf een open loop aan
 
Terug
Bovenaan Onderaan