telleraandrijving met dikkere as

FT500R

MF veteraan
29 mrt 2006
1.693
449
Den Haag
Beste,

Ik heb een honda FT500 uit 83 waar ik een voorvork van een cbr900rr fireblade in heb gebouwd.
Hierdoor is de as diameter van 15 naar 20mm gegaan.
De teller opnemer/aandrijving past dus ook niet meer. Een fireblade teller aandrijving lijkt mij ook geen optie omdat een fireblade 16 inch velgen heeft en mijn ft 19 inch.

Ik zoek dus een teller aandrijving voor een 19inch wiel met 20mm as....

Wat is een goede vervanging?

groeten Paul
 
@tvdh

Digitaal tellertje wil ik juist vanaf. ik bouw een motortje waar een analoge veel mooier op staat. een mechanische is dan de meest praktische oplossing.

@v.d.v.
Ik heb me suf gegoogled maar kom er niet achter wat voor een verhouding beide opnemers hebben. Ik neem aan dat er wel verschil in verhouding zit (16 inch naar 19 inch is toch behoorlijk draaisnelheid verschil)
Hebben alle tellers overigens de zelfde 'verhouding' of zou hier ook nog verschil in kunnen zitten?
 
@tvdh

Digitaal tellertje wil ik juist vanaf. ik bouw een motortje waar een analoge veel mooier op staat. een mechanische is dan de meest praktische oplossing.

@v.d.v.
Ik heb me suf gegoogled maar kom er niet achter wat voor een verhouding beide opnemers hebben. Ik neem aan dat er wel verschil in verhouding zit (16 inch naar 19 inch is toch behoorlijk draaisnelheid verschil)
Hebben alle tellers overigens de zelfde 'verhouding' of zou hier ook nog verschil in kunnen zitten?

draaisnelheid is hetzelfde,
de afgelegde afstand per omwenteling van het wiel is wat telt.

kun je de vertanding zien?, dan kun je "tandjes" tellen.
anders gewoon monteren en met een gps de snelheid controleren.
 
Laatst bewerkt:
Beste,

Ik heb een honda FT500 uit 83 waar ik een voorvork van een cbr900rr fireblade in heb gebouwd.
Hierdoor is de as diameter van 15 naar 20mm gegaan.
De teller opnemer/aandrijving past dus ook niet meer. Een fireblade teller aandrijving lijkt mij ook geen optie omdat een fireblade 16 inch velgen heeft en mijn ft 19 inch.

Ik zoek dus een teller aandrijving voor een 19inch wiel met 20mm as....

Wat is een goede vervanging?

groeten Paul

Je hebt dus je eigen wiel (van de ft) in een andere voorvork gezet met andere lagers en as van de voorvork (cbr)? Ik ken de teller opnemer van de ft niet hoor, maar is er geen mogelijkheid deze pas te maken?
Of bv de 15mm as gebruiken en 20mm bussen draaien voor de vorkmaat die je aan langs zijde open houd (snede) voor de knelling?
 
Terug
Bovenaan Onderaan