Carburateurs droog-/doorblazen

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
In verschillende handleidingen over hoe je een carburateur schoonmaakt trekt zo'n monteur altijd zo'n persluchtapparaat tevoorschijn. Daarmee kan je handig je apparaat droogblazen en de laatste vuilpudding uit je sproeiers lanceren. Maar hoe doe je dat thuis? Is zo'n spuitbus samengeperste zuurstof afdoende waarmee je ook je computer of andere electronica van stof ontdoet? Ik weet dat je niet in de sproeigaatjes mag gaan poeren met iets. Hoe pakken jullie dit aan?
 
Nee Gemene Blauwe Man, hetgeen hij werkelijk zegt is: dat zijn benzine wel eens van voor wo2 kan zijn.
1x per jaar werd er maar 500meter mee gereden! Ff snel uitgerekend met een acceradius van gemiddeld 200km is dat al snel 400jaar.......
Waarbij ik het beeld krijgt van een loopfiets, en ja die starten altijd.. De stoomfiets ook trouwens..
Whaaahahaha..
 
haha, nee, wou ik ooit is worden ;)

Ben motorfiets monteur voor mezelf, alleen oude motoren :)

Serieus, ik snap niet waarom sommige mensen het zichzelf zo moeilijk maken.

Dingen als druppelladers en additieven voor in de benzine 'zodat het goed blijft' zijn gewoon jereinste onzin als je weet wat je doet.

Tank afvullen, accu goed volladen en wegzetten volstaat om de boel heel te houden.

accu ontlaad +/- 1% per dag, dus reken zelf maar uit, na een maand of 2 weer even opladen (halverwege de winterstop dus) is het beste.

En wat benzine betreft heb ik gewoon geen slechte ervaringen na maanden stilstand, nooit gezien ook. Hell, de motor van me baas (oude XS850 :+ ) , stond tot een jaar of 2 geleden vrijwel jaarlijks stil (1x per jaar werd er even een rondje van 500meter mee gereden) , nog steeds met die oude krak benzine erin.
Ik ben er nog mee naar de ardennen geweest en sinds een jaar of 2 dus wordt er weer (bijna) dagelijks mee gereden. Maar voor die tijd stond dat ding gewoon alleen maar stil.
Nooit ergens last van gehad, en als er 1 motor is met een berucht benzinekraantje en waardeloze carburateurs is dat wel een oude XS.

En zo zijn er nog wel wat motoren in mijn omgevingen waar gewoon zeer weinig mee wordt gereden maar die het gewoon altijd doen.

Dus ja, ik snap het probleem gewoon niet.

Dus, 'slechte benzine van tegenwoordig' ? het is mij eerlijk waar vreemd.

Net als die verhalen van oplossende rubbers in 'de benzine van tegenwoordig' , zal allemaal best, maar mijn *uitsluitend oude troep doet het gewoon altijd.
Dus waar ligt dat dan aan ?
Ga eens een weekje kijken, in een motorzaak.

Liefste in maart, als het seizoen weer begint.

Dan praat je wel anders, dan deze onzin :)
 
Dat hoef je niet te onderbouwen/bewijzen hoor Martell.
Iedereen die in een motorzaak werkt (ook de receptie) weet dat dat de carb maanden zijn.
Alleen Ed moet het -denk ik- met eigen ogen zien.

Want toe nu toe heeft hij zelf er geen last van gehad, en hij doet alsof zijn ervaring de norm voor de rest van de wereld is.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ga eens een weekje kijken, in een motorzaak.

Liefste in maart, als het seizoen weer begint.

Dan praat je wel anders, dan deze onzin :)
Ik denk dat de ene motor er vatbaarder voor is dan de andere.
(lekken naar lucht / ontluchtingsslang)
Vandaar inderdaad de zwart/wit mening dat het onzin is, eigen ervaring.

En ook hoe ze mogen overwinteren.. buiten en nat of warm en binnen.

Ik heb zelf ook een brik tot leven gewekt na ruim vijf jaar, en die liep prima op de oude meuk.
En zo wel meer motorfietsen die een jaartje of twee overleefden zonder onderhoud tijdens het vertoeven achter de geraniums.

Daarnaast had ik een Chinese quad waarbij je altijd de carburateur na een week moest aftappen.

Maar dat de accu zo weinig zelfontlading zou hebben.. die hou ik liever op krachten. :Y ;)
 
Laatst bewerkt:
Ja op krachten houden is beter.
Dat deze 1% er dag aan capaciteit verliest? Ik ben er niet van overtuigt..

De capaciteit van de accu word aangegeven in ampere uur, naarmate de accu zwaarder word belast en snel word geladen neemt deze af.
Gebruik je de accu lange tijd niet, dan treed er door zelfontlading verlies op. Waarbij ook het loodsulfaat in een mindere vorm zal worden omgezet en los gaat laten van de electroden, hetgeen weer onder in de ruimte van de platen (sedimentatieruimte) zakt. En dus voor onderlinge cel sluiting kan zorgen (accu met 10-11volt , 2volt per cel).
Tijdens dit zal er ook zwavelzuur worden onttrokken aan de elektrolyt en dus de zuurverhouding veranderen..
Met gebruik kan dit niet, en zal er alleen water worden verdampt....
 
Alleen Ed moet het -denk ik- met eigen ogen zien.

Want toe nu toe heeft hij zelf er geen last van gehad, en hij doet alsof zijn ervaring de norm voor de rest van de wereld is.

Jonge, wat is dat nou voor onzin ?

Ik ontken niet dat de 'benzine van tegenwoordig' anders is dan die van 15jaar geleden, ik ben alleen heel erg sterk van mening dat er vaak overdreven wordt met de 'slechtheid' ervan.
Maar dat is natuurlijk mijn MENING die weer gebaseerd is op mijn eigen ervaringen, dat leek me toch wel duidelijk ?
Gezien het feit ik alleen maar met oldtimers werk, en veel voertuigen heb en ken die lange tijd achter elkaar stil staan, leek het mij wel gepast om hier een mening over te geven. ?

Ik zou alleen maar willen zeggen : kijk eerst eens aan wat je benzine doet in je motor voordat je er allerlei (misschien onnodige) dingen in gaat zitten gooien.

Als de meuk echt na een winterstop vergomd en dicht zit : Dan ja, dan leer je daarvan en doe je het voortaan wel anders.
Maar de noodzaak om additieven te mixen in je benzine is geen feit. Dat bewijzen de verschillende ervaringen toch zeker wel ?

En in een motorzaak komen alleen de probleem gevallen, al die andere motoren rijden gewoon.

Dus doe jij ook niet zo achterlijk.

edit : Weet je wat ? Zal ik nu anders een foto maken van het vlotterbakje van de CB77 ?
Maak ik daar nu een foto van, en ergens in maart of mei ofzo (wanneer ik weer met dat ding ga rijden) , maak ik er weer 1 , en dan eens kijken hoe de boel er dan uitziet ?

Weet je wat, ga ik dat morgen lekker doen, morgen krijg je een foto van een vlotterbakje met benzine, waar sinds 30 septermber (meeting Woerden :+ ) niet meer mee is gereden, en zodra de motor weer uit de mottenballen gehaald wordt, maar ik weer een foto'tje, en dan mag jij beslissen of het bullshit is, of gewoon verschillende ervaring. :)
 
Laatst bewerkt:
Nou nou Ed, waarom zeg je nu: achterlijk? Heeft hij dat verdiend of zo?
Nergens zie ik hem zeggen dat er additieven in de benzine moeten gegooid worden zoals je bij deze aanhaalt. Hetgeen hij wel zegt is precies wat elke motor zaak of monteur zal beamen.
En ik zeg dus precies hetzelfde..

Ik werk zelf ook vaak voor de olie maatschappijen en dacht het ook te weten wat er precies in de benzine zat. Daar het zo van de FPSO's afkomt...
Helaas voor mij, was er hier op MF iemand die mij daarin verbeterde en mij kon vertellen wat er werkelijk aan werd/word toegevoegd.
 
Jonge, wat is dat nou voor onzin ?
Van mij was geen onzin hoor.
Jij praat onzin :)

Je zegt -op basis van je eigen ervaringen- iets over hoe anderen met hun motor (benzine/carburateur/accu) om moeten gaan.

Je hebt er zelf de ballen verstand van.

Om anderen een beetje tegen internet uitspraken te beschermen, reageer ik er op. :)
Ik ontken niet dat de 'benzine van tegenwoordig' anders is dan die van 15jaar geleden, ik ben alleen heel erg sterk van mening dat er vaak overdreven wordt met de 'slechtheid' ervan.
Maar dat is natuurlijk mijn MENING die weer gebaseerd is op mijn eigen ervaringen, dat leek me toch wel duidelijk ?
Gezien het feit ik alleen maar met oldtimers werk, en veel voertuigen heb en ken die lange tijd achter elkaar stil staan, leek het mij wel gepast om hier een mening over te geven. ?
Natuurlijk :)
Maar je mening is fout.
Dat moet je ook even realiseren :Y
Ik zou alleen maar willen zeggen : kijk eerst eens aan wat je benzine doet in je motor voordat je er allerlei (misschien onnodige) dingen in gaat zitten gooien.

Als de meuk echt na een winterstop vergomd en dicht zit : Dan ja, dan leer je daarvan en doe je het voortaan wel anders.
Maar de noodzaak om additieven te mixen in je benzine is geen feit. Dat bewijzen de verschillende ervaringen toch zeker wel ?

En in een motorzaak komen alleen de probleem gevallen, al die andere motoren rijden gewoon.

Dus doe jij ook niet zo achterlijk.
Wat is er achterlijk aan :?
edit : Weet je wat ? Zal ik nu anders een foto maken van het vlotterbakje van de CB77 ?
Maak ik daar nu een foto van, en ergens in maart of mei ofzo (wanneer ik weer met dat ding ga rijden) , maak ik er weer 1 , en dan eens kijken hoe de boel er dan uitziet ?

Weet je wat, ga ik dat morgen lekker doen, morgen krijg je een foto van een vlotterbakje met benzine, waar sinds 30 septermber (meeting Woerden :+ ) niet meer mee is gereden, en zodra de motor weer uit de mottenballen gehaald wordt, maar ik weer een foto'tje, en dan mag jij beslissen of het bullshit is, of gewoon verschillende ervaring. :)
Maak maar foto's hoor :Y

Zolang je maar beseft dat jouw ervaring niet die van anderen hoeft te zijn.
Je zegt zelf dat de probleemgevallen naar een motorzaak komen. Terwijl je vlak daarvoor nog zegt dat het hele gedoe over slechte benzine onzin is.

Als je verhaal geen onzin was, zouden de motorzaken niet die probleem gevallen langs krijgen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan