Rentabiliteit van de monteur

fixiepowerr

Die hard MF'er
18 mei 2009
427
109
Vraagje aan de heren ondernemers (ook de eenmanszaken): Welk percentage van de aanwezige uren in de werkplaats kun je doorberekenen aan de klant?

Ik werk zelf in een fietsenwinkel in de werkplaats en mijn werkgever zegt dat als je 30 tot 35 % kunt doorberekenen, je een boterham kunt verdienen.

Zelf let ik er niet zo op (bij ons kun je doen wat je wilt, zolang de reparaties maar op tijd klaar zijn), maar ik weet wel dat mijn 8 aanwezige uren per dag zeker niet allemaal geld opleveren.

Soms zit een reparatie tegen en kun je niet altijd de extra tijd doorberekenen bijvoorbeeld.
Met standaardtarieven voor standaard reparaties (band, ketting en tandwielen vervangen) kun je als het erg mee zit wat meer geld verdienen, maar dat wordt meestal teniet gedaan door de standaardreparaties die wel tegenvallen.

Zelf ben ik zeker niet de snelste monteur die ooit een sleutel aangeraakt heeft, maar mijn focus ligt dan ook meer op het goed afleveren van de reparatie, ook als dat wat meer tijd kost. Maar goed, tijd is geld in deze.

Hoe denken jullie daarover? Kan een werkplaats winstgevend zijn? Ik hoor ook vaak geluiden dat er geld bij moet in de werkplaats, maar volgens mij doe je dan iets niet goed.
 
Kan je het iets uitgebreider uitleggen, ik snap het niet of ik heb niet genoeg inlevingsvermogen hoe brutaal dit is...

vooral : vertelt er ook nog bij dat je iets in de buitenband gevonden hebt , wie vertelt wie dat hij 'wat' gevonden heeft.Avon heeft dit vroeger ook een tijdje gehad (in engeland) ,mits 6 maanden jong en nog zoveel mm profiel..
Kan me niet voorstellen dat dat de reden is dat mensen denken dat ze garantie hebben hoor.
Was rond 1995 ofzo :9

Kwikfit heeft t als betaalde service (tenminste; enige tijd terug).

Men betaalde ruim teveel voor banden (nog steeds), maar binnen drie maanden lek was een nieuwe band (of gratis reparatie, kweetuteven nie precies meer nie).
 
Fixiepower heeft het waarschijnlijk over fietsbanden :)

En die zijn er in de heel erg lekbestendige varianten maar ook in versies die al lek raken als er een wollig konijntje naar kijkt.

Inderdaad over fietsbanden aangezien ik fiestenboerloonslaaf ben. En de Schwalbe Marathon plus e-bike approved variant in 28 inch maat weegt gewoon een kilo hè, das ongehoord in de fietsenwereld (fatbike banden buiten beschouwing latend). Niet gek dat je daar bijna nooit op lek rijdt, die verkopen we graag. Angst is een prima marketing tool.

Je kunt ook bij de action een buba halen voor 4 euro. Die is 100% nylon en vertoont na twee weken al scheuren, of het loopvlak laat los.

Even over de duidelijkheid: Stel je gaat als klant naar de fietsenwinkel en hebt een lekke band. Drie weken geleden is bij die winkel een nieuwe buitenband gemonteerd.

Je zegt er ook nog bij (na de altijd het bloed onder de nagels vandaan halende openingszin: 'ik heb hier laatst mijn fiets laten repareren', waar bij 'laatst; alles kan zijn van vorige week tot een half jaar geleden) dat je zelf een 'foreign object' uit de band hebt gepulkt. Ga jij (klant) dan garantie claimen op de reparatie van drie weken geleden bij die fietsenmaker?

Ofwel je bent gewoon zo brutaal of je hebt dan zo weinig realiteitszin dat je je niet kunt indenken dat als je zelf door een stuk glas rijdt, de fietsenmaker niet voor de kosten van die reparatie hoeft op te draaien ook al heb jij je zuurverdiende geld onlangs bij die fietsenmaker uitgegeven aan een nieuwe buitenband en de montage daarvan.
 
Ja, het blijft de band die de fietsenmaker er onder heeft gelegd. Het zal wel snel snel zijn gegaan, dan krijg je dat.

Als je namelijk langzaam had gewerkt, zo langzaam dat de fiets nu nog niet af is, dan kan de klant er ook geen lekke band mee krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan