Vietnam

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rat - een "hip" voedsel

@Bolski:
Rat is op dit moment een hip voedsel in de vele restaurants in Vietnam. Vroeger was het met name populair in het zuidoosten van Vietnam, waar grote rijstvelden zijn. Ratten leven in deze rijstvelden en eten rijst, ze lopen ook veel in de velden dus de mensen zeggen dat hun vlees daarom uitstekend smaakt. Tja, het lijkt er in deze tijd op dat alle dieren, die vrij kunnen lopen of rennen, als goed voedsel worden beschouwd. Merk echter op dat de Vietnamezen alleen deze ratten eten, niet de ratten die in het huis of op andere plaatsen leven. Ik denk omdat ze niet zeker weten wat deze ratten eten??

Er zijn vele manieren om ze te bereiden. Volgens wat ik zag op Internet zijn er niet minder dan 12 manieren: van barbecue tot roerbakken, van bakken tot koken in soep. Er is echter één serieus recept met foto's waarvan ik denk, dat het heel goed te doen is. Ik moet zeggen dat ik van tevoren dit recept niet heb geprobeerd, dus als je dat doet, laat ons het resultaat weten.


Rat in kokosnootsap - Thịt khìa nước dừa
"Khìa" is een typisch woord, dat in het zuiden van Vietnam wordt gebruikt voor vlees, dat in kokosnootsap wordt gebakken. Het vlees is meestal gekruid met vijfkruiden, suiker en vissaus om het de speciale “honing”-kleur te geven.

Ingrediënten:
- 0,5 kg rat, schoongemaakt, zonder huid
- 1 kom met kokosnootsap
- 1 eetlepel Chinees vijfkruidenpoeder
- 3 teentjes knoflook (fijngehakt)
- 1 chilipeper (fijngehakt)
- 1 theelepel zout
- 1 eetlepel suiker
- 1 eetlepel vissaus
- 1 theelepel zwarte peper

Bereiding
1. Snij de ratten in 2 tot 4 stukken, afhankelijk hoe groot ze zijn.

full


2. Meng ze eerst met zout, suiker, vijfkruiden, knoflook, chili en peper. Giet vervolgens de vissaus en kokossap erbij, meng het en laat het gedurende 15 minuten staan.

full


3. Gebruik een matig vuur. Doe 1 eetlepel olie in een pan, laat het heet worden, braad eerst het vlees tot ze goudbruin zijn en dan giet de rest van de vloeistof erbij.
4. Draai het vlees regelmatig totdat ze allemaal een diepe gouden kleur hebben en het sap een honing-kleur heeft. Zet dan het vuur af.
5. Eet met kruiden en salade.

Eet smakelijk!

full



P.S. Voor het geval je geen ratten kunt vinden, denk ik dat je ze ook kunt vervangen door.......kip. :) Ook heerlijk!
 
Rat - een "hip" voedsel

@Bolski:
Rat is op dit moment een hip voedsel in de vele restaurants in Vietnam. Vroeger was het met name populair in het zuidoosten van Vietnam, waar grote rijstvelden zijn. Ratten leven in deze rijstvelden en eten rijst, ze lopen ook veel in de velden dus de mensen zeggen dat hun vlees daarom uitstekend smaakt. Tja, het lijkt er in deze tijd op dat alle dieren, die vrij kunnen lopen of rennen, als goed voedsel worden beschouwd. Merk echter op dat de Vietnamezen alleen deze ratten eten, niet de ratten die in het huis of op andere plaatsen leven. Ik denk omdat ze niet zeker weten wat deze ratten eten??

Er zijn vele manieren om ze te bereiden. Volgens wat ik zag op Internet zijn er niet minder dan 12 manieren: van barbecue tot roerbakken, van bakken tot koken in soep. Er is echter één serieus recept met foto's waarvan ik denk, dat het heel goed te doen is. Ik moet zeggen dat ik van tevoren dit recept niet heb geprobeerd, dus als je dat doet, laat ons het resultaat weten.


Rat in kokosnootsap - Thịt khìa nước dừa
"Khìa" is een typisch woord, dat in het zuiden van Vietnam wordt gebruikt voor vlees, dat in kokosnootsap wordt gebakken. Het vlees is meestal gekruid met vijfkruiden, suiker en vissaus om het de speciale “honing”-kleur te geven.

Ingrediënten:
- 0,5 kg rat, schoongemaakt, zonder huid
- 1 kom met kokosnootsap
- 1 eetlepel Chinees vijfkruidenpoeder
- 3 teentjes knoflook (fijngehakt)
- 1 chilipeper (fijngehakt)
- 1 theelepel zout
- 1 eetlepel suiker
- 1 eetlepel vissaus
- 1 theelepel zwarte peper

Bereiding
1. Snij de ratten in 2 tot 4 stukken, afhankelijk hoe groot ze zijn.

[afbeelding]

2. Meng ze eerst met zout, suiker, vijfkruiden, knoflook, chili en peper. Giet vervolgens de vissaus en kokossap erbij, meng het en laat het gedurende 15 minuten staan.

[afbeelding]

3. Gebruik een matig vuur. Doe 1 eetlepel olie in een pan, laat het heet worden, braad eerst het vlees tot ze goudbruin zijn en dan giet de rest van de vloeistof erbij.
4. Draai het vlees regelmatig totdat ze allemaal een diepe gouden kleur hebben en het sap een honing-kleur heeft. Zet dan het vuur af.
5. Eet met kruiden en salade.

Eet smakelijk!

[afbeelding]


P.S. Voor het geval je geen ratten kunt vinden, denk ik dat je ze ook kunt vervangen door.......kip. :) Ook heerlijk!


moest echt 2 x kijken .. dacht echt dat het kip was. Het ziet er niet verkeerd uit .


hoe smaakt een rat ?
 
Teachers Day (vervolg 2)

Afgelopen vrijdag:
A.s. weekend, als Minh weer les geeft, zullen er nog wel een paar dingen bijkomen. Ik verwacht alleen geen levende kippen meer....


Dat van de levende kippen bleek gelukkig te kloppen. Er zaten wel weer genoeg praktische zaken bij. Zie de foto.

full
 
moest echt 2 x kijken .. dacht echt dat het kip was. Het ziet er niet verkeerd uit .


hoe smaakt een rat ?
Ik weet het niet. Ik heb ze nog niet gegeten en ben ze eerlijk gezegd zelf nog nooit op een menukaart tegengekomen. Mogelijk in de verkeerde restaurants gezeten.

Volgens de overbuurvrouw smaken ze goed.
 
Dat zullen wel padiratten zijn.

Wil je nog meer vreemde eetwaren leren kennen, dan is dit een eye-opener:

Vers-inspiratie | Home
Interessant. Een aantal ervan heb ik ook gegeten. Sommige smaken goed (hond, slang, krokodil, kikkerbil), andere als andouillette ronduit smerig en sommige zie ik niet zitten omdat ze sprekend lijken op wat ze vroeger geweest zijn (mijn zwakke punt). :r
 
Kip in kokosnootsaus

Afgelopen maandag gaf Minh een recept voor rat in kokosnootsaus. Ze had het idee dat je de rat in het recept ook kon vervangen door kip. Vale Tek vond ook al dat het sprekend op kip leek. Dus heeft Minh het recept gisteren geprobeerd met kip in plaats van rat.

En het smaakte uitstekend.

De foto’s zijn dezelfde situaties als die bij het recept van de rat.


Nog wat opmerkingen van Minh.
Kokosnootsap is in de Vietnamese keuken bekend omdat dit het vlees zachter maakt. Ik veronderstel dat het rattenvlees een beetje taai is (ze sporten te veel in de rijstvelden :+) dus daarom wordt kokosnootsap in het recept gebruikt. Als je kip gebruikt als vervanging, dan denk ik dat kippenvleugels, -dijen en drumsticks meer geschikt zijn omdat het wat harder is.

Het kokosnootsap in het recept is het pure sap, dus de saus is helder. Als je het witte kokosnootsap uit een blikje gebruikt moet je er rekening mee houden dat het vetter is en de saus zal niet zo helder zijn als op de foto's. Je kunt de hoeveelheid ervan verlagen van 1 kom tot ongeveer 3 eetlepels.

Rattenvlees is donker vlees (het wordt donkerder als het gebakken wordt), maar kip is nog steeds wit na het bakken. Daarom voeg ik 1 eetlepel sojasaus tijdens het bakken toe om te zorgen dat het vlees en de saus hun mooie donkere kleur krijgen.

full

full

full
 
Laatst bewerkt:
Parkeerzwendel

Ik ben gisteren weer tegen een -voor mij- nieuwe truc aangelopen om mensen te belazeren.

Ik had een Nederlandse bezoeker, die graag de grote Boeddha wilden zien. OK, dat kan. Wij op de motor erheen. Direct binnen de poort werd een parkeerplaats tussen een rijtje motoren gewezen. Ik kreeg een kaartje met een nummer en werd toegeblaft: “money! 10.000!”
Ik: (nog netjes) “now?” want dat is zeer ongebruikelijk. Waarop nogmaals “money! 10.000!”.
Ik: “10.000? Xao....” (zie onder).
Voor de derde keer werd me toegesnauwd: “money! 10.000!”.

Omdat het geheel vrij officieel leek en het mogelijk voor het gehele terrein zou gelden, heb ik –gezien zijn onbeschofte gedrag- het kaartje naar de man gegooid, hem een welgemeend “Cut di” toegewenst (klopt, netjes is iets heel anders) en heb de motor aan de overkant bij mijn tandarts neergezet. Ik ken tenslotte de man die daar buiten op de motoren past, en hij mij. Ik werd er dan ook zeer vriendelijk ontvangen (en heb hem bij terugkomst nog een fooi gegeven).

Toen we na het bezoek aan de boeddha terugliepen, zagen we verder op het terrein de echte parkeerplaats: fietsen 2.000 en motoren 3.000. Minh gaf later thuis ook aan (ze was er niet bij) dat de tarieven voor motorfietsen tussen de 2.000 en 4.000 liggen.

Heb ik me bij aankomst eigenlijk toch wel netjes gedragen. :+




Xao
Een goed woord bij onderhandelingen is “Xao”. Je spreekt het uit als Sau, het “au” hou je langgerekt aan en zeg het ook op een toon van “Wat maak je me nou...”. Zoiets betekent het in feite ook. Je gebruikt het als je het bedrag, dat genoemd wordt, veel te hoog vindt. Ik gebruik het zelf regelmatig.

Cut di
Spreek uit als “Koed die”. Is heel onbeschoft.
 
Een toerist is helaas op sommige plekken een wandelende geldboom die al dan niet gedwongen door eigen geldnood flink geplukt moet worden. Wel fijn om in zo'n geval de taal te spreken.

Ps, ik lees verder gezellig mee - leuk topic!
 
Helaas, ik spreek de taal niet. Ik ken een paar woorden en zinnen die, op het juiste moment gebracht, de indruk kunnen geven dat ik er redelijk veel van kan. De aso hierboven heeft het ongetwijfeld luid en duidelijk begrepen.
 
Volgens mijn stond vorig jaar bij de grote Boeddha parkeren mien phi, wat gratis betekent... Dat was toen ook zo! Dit jaar ben ik daar niet geweest.. Alleen langs gereden..

Gister moest ik ergens waar ik bekend ben opeens 10.000 voor de wc betalen.. Dus ik begon te schelden en liep weg met de mededeling dat ik geen geld had. Ze schaamde zich omdat iedereen dit hoorde en ieder door had dat ze me probeerde te naaien.

Dit is overal zo...
 
Gereedschap

Eigenlijk hoort dit in een ander topic thuis maar het is ook een vervolg op de vakantie-post. Iets wat ik hier bv. nog steeds niet heb kunnen vinden is aluminium. In dit geval voor het maken van een lichte schotelantenne met gaas. Gelukkig heeft iemand in Holland die zaken voor mij verzameld en ook de ribben alvast in de juiste vorm gebogen. Het moet nu gewoon in de koffer passen. Gaas hebben ze hier gelukkig wel in een heleboel soorten en maten, dus dat is geen probleem.

Inmiddels heb ik in Nha Trang bij mijn favoriete bouten- en moerenzaak een pneumatisch popnageltang en een zak met een enorme hoeveelheid popnagels gekocht. De tang ziet er hetzelfde uit als op de site van Buitelaar (zal dus allebei wel dezelfde Chinese troep zijn) maar kostte slechts 2/5 van de Buitelaar-prijs.

Na de vakantie ben ik dus weer een poosje van de straat met het boren van een heleboel gaatjes en het popnagelen ervan.
 
Gereedschap

Eigenlijk hoort dit in een ander topic thuis maar het is ook een vervolg op de vakantie-post. Iets wat ik hier bv. nog steeds niet heb kunnen vinden is aluminium. In dit geval voor het maken van een lichte schotelantenne met gaas. Gelukkig heeft iemand in Holland die zaken voor mij verzameld en ook de ribben alvast in de juiste vorm gebogen. Het moet nu gewoon in de koffer passen. Gaas hebben ze hier gelukkig wel in een heleboel soorten en maten, dus dat is geen probleem.

Inmiddels heb ik in Nha Trang bij mijn favoriete bouten- en moerenzaak een pneumatisch popnageltang en een zak met een enorme hoeveelheid popnagels gekocht. De tang ziet er hetzelfde uit als op de site van Buitelaar (zal dus allebei wel dezelfde Chinese troep zijn) maar kostte slechts 2/5 van de Buitelaar-prijs.

Na de vakantie ben ik dus weer een poosje van de straat met het boren van een heleboel gaatjes en het popnagelen ervan.
En wij willen natuurlijk het eindresultaat zien!
 
Verantwoordelijkheden

Er zijn van die dagen dat je je hoofdschuddend (en tegelijk luidkeels vloekend, ehhh sorry, de Nederlandse en Engelse taal verrijkend) afvraagt, waar het heen gaat met dit land. Eigenlijk is dat volstrekt duidelijk: naar de kloten.

De soms volslagen krankzinnige regels die hier gehanteerd worden brengen ieder enigszins logisch denkend mens op de rand van waanzin. En ja, uit deze regels mag van mij rustig geconcludeerd worden dat Vietnamezen niet logisch kunnen denken (anders zouden die stompzinnige regels er toch ook niet zijn??? :+ ).


Wat mij ditmaal tot deze tirade brengt?

Mijn internetkabel loopt vanaf een eigen mast in de hoek van de tuin via een eigen mast naar een “hoofdmast”. Op het laaste deel staat een boom redelijk dicht bij, Zo één keer in de paar maanden moet ik wat takken afzagen die te dicht bij de kabel komen. OK, niet echt een probleem.

De problemen zijn vlak achter de eerste mast. Hier staat een soort bamboe-bosje. Dat spul groeit als een idioot. Op dit moment kan ik, staande op de trapleer en leunend over het gaas op de muur, met een soort tang van 3 m. nog wel de meeste takken doorknippen. Maar ze beginnen een dikte te krijgen dat het hiermee niet meer lukt. En dan beginnen de problemen.

Afspraken maken met de eigenaar van het land is onmogelijk. Die werkt niet en doet ook verder helemaal niets, behalve drinken. Of beter gezegd ZUIPEN (met hoofdletters): het is een alcoholist. Zijn vrouw probeert met o.a. de aan- en verkoop van papier en karton wat geld binnen te brengen. Wat ongetwijfeld meteen grotendeels in iets alcoholhoudends wordt omgezet. De vrouw wilde scheiden maar dat ging niet door want ze konden de koe niet verkopen. Dat klinkt zo opgeschreven misschien een beetje grappig, maar is in dit geval in- en in-triest. Misschien, en met nadruk misschien, als we hem betalen, krijgt ik misschien toestemming om iets te doen. Maar we verwachten van niet, dus ik heb, zeker in dit specifieke geval, ook geen enkele zin om hem iets te geven (behalve een hengst met een eind hout).

Minh laten praten met de vrouw is heel, heel misschien een alternatief. Niet zozeer het praten, het is een aardig mens en is hier diverse malen geweest om o.a. de dozen van de verhuizing op te kopen. Grrr, heb ik indirect ook nog meegeholpen aan zijn alcoholverslaving.:( Maar ik denk niet dat daar een oplossing ligt: hij luistert toch niet naar haar. Naar niemand trouwens.

Het echte en fundamentele probleem.
- Ik mag niets aan die struiken doen want die staan op zijn land. Als ik dat wel doe krijg ik problemen.
- Als ik niets doe en ze vallen op mijn kabel is dat jammer. Niet zijn probleem, had ik die kabel daar maar niet moeten trekken.

Krom? Welnee, hoe kom je erbij. :(

Als je geluk hebt en de buurman is redelijk en tot medewerking bereid, valt er misschien nog iets te regelen. Anders is het een typisch geval van “Jammer dan...”.

Klagen bij politie of dorpshoofd? Nutteloos, die doen niets. Het bamboebos staat op zijn eigen land. Net zoals er niets wordt gedaan als er weer wat lui onder het mom van karaoke vanuit hun woonkamer in een microfoon staan te krijsen om de mensen drie dorpen verderop te “vermaken”.

:X
:X
:X



Diepe zucht.



OK, dat luchtte op.

Niet dat het een oplossing biedt natuurlijk. Ik ben er nog niet uit wat ik zal doen.

Hak ik alles om?
Laat ik het op een confrontatie aankomen?
Ons security-team een lekker potje met hem laten worstelen?
Of plaats ik nog een paal aan de andere kant van de weg om het bamboebos te omzeilen?
Een staalkabel boven de internetkabel ter bescherming?
Misschien kan ik nog een andere list verzinnen? Zoals bv. het einde van zijn sloot in de hoek van onze tuin dichtmetselen zodat zijn land onderstroomt (het ligt een stuk lager dan dat van ons) en hij eieren voor zijn geld moet kiezen O-). Mwah, hij heeft geen geld dus valt er ook weinig te kiezen.

Als er medio volgend jaar een glasvezelkabel komt, moet er eigenlijk een oplossing zijn. Die knoop je niet opnieuw even simpel aan elkaar, zoals de huidige kabel.

Laar ik dan, om het denkvermogen wat te vergroten/deze hele toestand te vergeten (doorhalen wat niet van toepassing is) om te beginnen eerst maar eens wat geestrijk vocht pakken: een Dalat-wijn van een goed jaar. :9

En nee, daar nodig ik de buurman niet bij uit!!! :N
 
hoe erg zou het opvallen als je een vietnamees inhuurt en die handel korter laat zagen?
laren doen als de eigenaar er niet is... ;)
 
Verantwoordelijkheden

Er zijn van die dagen dat je je hoofdschuddend (en tegelijk luidkeels vloekend, ehhh sorry, de Nederlandse en Engelse taal verrijkend) afvraagt, waar het heen gaat met dit land. Eigenlijk is dat volstrekt duidelijk: naar de kloten.

De soms volslagen krankzinnige regels die hier gehanteerd worden brengen ieder enigszins logisch denkend mens op de rand van waanzin. En ja, uit deze regels mag van mij rustig geconcludeerd worden dat Vietnamezen niet logisch kunnen denken (anders zouden die stompzinnige regels er toch ook niet zijn??? :+ ).
Net Nederland dus :+
 
@Downunder. Ik voeg hem toe aan het lijstje met alternatieven. ;)

@MagnaManiac. Absoluut niet!!! :( :N (Vergeleken met Vietnam zijn alle regels in NL uiterst logisch en redelijk).

Zelfs het recht in Vietnam is krom. Zie FredVN in "Vietnam"
 
Laatst bewerkt:
@Downunder. Ik voeg hem toe aan het lijstje met alternatieven. ;)

@MagnaManiac. Absoluut niet!!! :( :N (Vergeleken met Vietnam zijn alle regels in NL uiterst logisch en redelijk).

is niets zinnigs met bamboe te doen? ik bedoel, als je buurman om geld verlegen zit, koop het op onder het mom dat je ergens voor nodig hebt :). Geef hem een euro en zaag de handel tot aan maaiveld :+
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan