H7 halogeen vervangen door LED

Dit plaatje had wellicht beter geweest: (Dimlicht en grootlicht vergelijking)

[afbeelding]

Hier lijkt het er op dat er wel met vaste belichtingsinstellingen is gewerkt.

Hier lijkt het alsof het cockpitje er later is ingeplakt om het eerdere te voorkomen.

Vergeet niet dat die camera in "auto-instelling" het totaalplaatje probeert te compenseren.
Dat hoeft geen belazerij te zijn.
 
Nog meer verblindende sub optimale zooi op de weg. Daar zit ik niet op te wachten, zeker niet omdat ik er heel snel last van heb. Het valt me al jaren op dat het steeds meer het recht van de sterkste is geworden op de NL wegen. Toen iedereen met H4 reed had ik daar echt geen last van maar sinds de heldere lenzen (veel scherpere lichtpunt bronnen) en later ook de andere lampen (nog scherper en daarnaast ook veel strooilicht) is het alleen maar slechter geworden. Op onverlichte wegen vind ik het echt niet meer te doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik moest in mijn jeugd met dit soort meuk
$_57.JPG
's nachts europa door. Werd je ook door verblind, vooral als er bij een auto 1 koplamp stuk was, brandde de andere 2x zo hard ;)
De kampioen stond in die tijd bol van de ingezonden brieven van lezers die zich niet meer in het verkeer durfden wagen vanwege die verblindende halogeen lampen :+
Was overigens de zelfde tijd dat dames niet door de velsertunnel reden, omdat hun oren dicht gingen zitten door het hoogteverschil ......
 
In de eerste instantie lijkt het een leuk alternatief voor halogeen. Maar na het zien van de foto's bij de review blijkt er toch veel strooilicht vanaf te komen. Erg jammer voor z'n dure prijs.

De goedkope chinese setjes zou ik op zich nog wel willen proberen voor dat geld. Is er misschien iemand die zelf die lamp geinstalleerd heeft en eventueel foto's voor ons heeft ter vergelijking? :)
 
Ik wil best eens zo'n lampje gaan proberen toch.
Zal nog eens wat dieper ingaan op het warmte verhaal. Want erg leuk zo'n koeler erop, maar als het huis gesloten is zal er weinig warmte uit gaan.

Word vervolgd.
 
Snap eigenlijk dat warmte probleem niet , led zou efficiënter zijn , zou moeten inhouden meer licht minder warmte voor het zelfde vermogen

Deze LED's kunnen een stroom van maximaal 3A aan. De LED zit op een plaatje van slechts 5mm x 5mm. Om er voor te zorgen dat de LED niet kapot gaat dient de warmte goed afgevoerd te worden. Aan de licht kant komt alleen maar licht en geen warmte. Maar aan de andere kant kan het flink heet worden!

Zie: Kees Den Haag in "Howto: Zelfbouw mini LED verstralers. (3..."
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ervaring met zo'n Chinees low budget h4 geval zonder ventilator en de licht opbrengst is bedroevend. Ze beloven 2800 lumen en het is in de praktijk minder dan de h1 halogeen die er naast zit. En dan staat ie ook nog in de zonlicht afstelling. Bij hogere instelling blijft er weinig licht over.
nu lijken me die ventilator uitvoeringen wel beter maar waar je ook op moet letten is of ze wel passen. Ik heb weinig ruimte tussen lamp en voorvork. Ze zijn ook nog een beetje duur vind ik.
 
Ik wil best eens zo'n lampje gaan proberen toch.
Zal nog eens wat dieper ingaan op het warmte verhaal. Want erg leuk zo'n koeler erop, maar als het huis gesloten is zal er weinig warmte uit gaan.

Word vervolgd.

Vanuit mijn werk heb ik best veel ervaring met ledverlichting. Als ik de bouw van het lampje zo zie, zal de hitte ontwikkeld in het armatuur minder zijn dan een conventioneel H7 pitje. De koelribben op de achterzijde zijn enkel voor de koeling van de diode zelf, en blijft buiten het armatuur. Het zal wel een uitdaging worden het armatuur waterdicht te sluiten om condens te voorkomen. Ik blijf in elk geval volgen. Ben benieuwd naar de ervaringen!
 
Hier lijkt het alsof het cockpitje er later is ingeplakt om het eerdere te voorkomen.

Vergeet niet dat die camera in "auto-instelling" het totaalplaatje probeert te compenseren.
Dat hoeft geen belazerij te zijn.
Klopt. ;)
Maar een echte pro kan toch wel fotograferen? :+











 
Ik heb ervaring met zo'n Chinees low budget h4 geval zonder ventilator en de licht opbrengst is bedroevend. Ze beloven 2800 lumen en het is in de praktijk minder dan de h1 halogeen die er naast zit. En dan staat ie ook nog in de zonlicht afstelling. Bij hogere instelling blijft er weinig licht over.
nu lijken me die ventilator uitvoeringen wel beter maar waar je ook op moet letten is of ze wel passen. Ik heb weinig ruimte tussen lamp en voorvork. Ze zijn ook nog een beetje duur vind ik.
Het model zonder koellichaam wordt dan ook eigenlijk als fog light verkocht.
Vertalen hoef ik het niet neem ik aan.

Ze geven wel een heldere spot, met filerijden werd ik goed gezien. :)
 
Laatst bewerkt:
als ik de tekst van je foto's mag geloven komt er bedroevend weinig licht uit die ledlamp.
Deze H4 wel, die werd eigenlijk niet voor dit doel verkocht en is ook niet vergelijkbaar met de lamp in de hoofdrol / H7 met koeling.
Die bestond twee jaar geleden nog niet in deze vorm en prijs.

Voor het achterlicht en remlicht voldoen de standaard goedkope SMD led modules wel.
Een paar euro kosten ze kant en klaar op de deurmat. :)
 
Laatst bewerkt:
Deze H4 wel, die werd eigenlijk niet voor dit doel verkocht en is ook niet vergelijkbaar met de lamp in de hoofdrol / H7 met koeling.
Die bestond twee jaar geleden nog niet in deze vorm en prijs.
Voor het achterlicht en remlicht voldoen de standaard goedkope SMD led modules wel.
Een paar euro kosten ze kant en klaar op de deurmat. :)

Een aantal jaren geleden was Xenon, dat vele voordelen bood boven hallo-geen-licht ook nog verre toekomstmuziek. Die ontwikkeling ging opeens in een stroomversnelling. Van een peperduur en nogal exotisch accessoire op de meest luxe auto's, werd het heel rap heel betaalbaar.
Led heeft nog een aantal duidelijke voordelen boven Xenon (geen hoge startstroom/electronica nodig, lange levensduur, relatief geringe warmte-ontwikkeling). Ik vermoed dat binnen enkele jaren de Led koplamp gemeengoed zal zijn en een waardige vervanger, ook voor Xenon. Het gaat nu al heel snel, zoals jij ook opmerkt.

Wat betreft het strooilicht: dat heeft veel minder te maken met Led (of Xenon) op zich. Meer licht betekent nu eenmaal meer strooilicht...
Goedkope exemplaren kunnen mogelijk wat meer problemen veroorzaken, bv. door minder helder glas of een minder accurate plaatsing van het lampje tov de reflector. Het gebruik van projectoren zal dit probleem m.i. ook sterk verminderen.
 
Laatst bewerkt:
Klopt. ;)
Maar een echte pro kan toch wel fotograferen? :+


Valt wel mee, want de kentekenplaat is duidelijk bewogen en niet scherp. O-)

Maar zonder gekheid, deze foto's zijn veel beter. Duidelijk is te zien dat het dimlicht afgekapt is en niet naar boven straalt. Behalve dan naar de rechterkant. (Vandaar dat motoren uit de UK aangepast moeten worden als ze hier gebruikt worden.)

Dit zijn geen power LED's. Veel minder licht, maar ook veel minder warmte, en ook veel minder stroomverbruik. Leuk voor remlichten, achterverlichting e.d. Maar voor een koplamp volstrekt onvoldoende.
 
Voor achterlichtjes en knipperlichten is led wel prima vind ik. Scheelt toch weer stroom en ze reageren wat sneller. Wat ik wel had was dat de combi rem en achterlicht niet goed nagemaakt was door de chinezen. Ze hadden of rem en gewoon licht verwisseld of de pootjes aan de zijkant verkeerd om gemaakt. Daardoor deed eerst mijn rem licht het niet (of juist constant). Draadjes even omdraaien en het probleem was over.
 
Een aantal jaren geleden was Xenon, dat vele voordelen bood boven hallo-geen-licht ook nog verre toekomstmuziek. Die ontwikkeling ging opeens in een stroomversnelling. Van een peperduur en nogal exotisch accessoire op de meest luxe auto's, werd het heel rap heel betaalbaar.
Led heeft nog een aantal duidelijke voordelen boven Xenon (geen hoge startstroom/electronica nodig, lange levensduur, relatief geringe warmte-ontwikkeling). Ik vermoed dat binnen enkele jaren de Led koplamp gemeengoed zal zijn en een waardige vervanger, ook voor Xenon. Het gaat nu al heel snel, zoals jij ook opmerkt.

Wat betreft het strooilicht: dat heeft veel minder te maken met Led (of Xenon) op zich. Meer licht betekent nu eenmaal meer strooilicht...
Goedkope exemplaren kunnen mogelijk wat meer problemen veroorzaken, bv. door minder helder glas of een minder accurate plaatsing van het lampje tov de reflector. Het gebruik van projectoren zal dit probleem m.i. ook sterk verminderen.

Ik denk, dat we een deel van het strooilicht in de gebruikte materialen van koplamp lenzen moeten zoeken, deze zijn tegenwoordig niet meer van glas, maar van kunststof. Dit krast vrij snel en heeft ook vrij snel last van putjes door opspattende steentjes. Als die krasjes en putjes zorgen voor strooilicht.

Ik kan kunststof glashelder polijsten met korrel p2000 en commandant, maar dan zie je van dichtbij of met een vergrootglas nog allemaal kleine schuurkrasjes. Polijstsets voor het polijsten van koplampen bevatten schuurmateriaal met korrel p4000. Wat extreem fijn is een een zeer glad oppervlak moet garanderen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan