Loodaccu vervanger voor gelaccu

roy131313

MF veteraan
15 sep 2012
3.806
1
Aanbevolen voor een r6 zijn de yuasa ytb9-bs gel accu en de nog duurdere ytz10s.
Aangezien de accu gewoon rechtop staat, weet iemand welke lood accu erin past?
 
Www.mpartz.nl

goedkoper vind je niet.

Is inderdaad goedkoop voor de yt9b-bs accu: 75 euro. Vind het verschil met een normale lood accu gewoon te groot, aangezien ik mijn accu's toch altijd goed bijhoud en hij gewoon rechtop staat, vind ik het zonde om 35 euro meer uit te geven aan een gel accu.
 
Laatst bewerkt:
Geen idee, maar houd er rekening mee dat een loodaccu wel een klein afvoer slangetje nodig heeft dat netjes terug in de natuur moet kunnen druppelen, en niet eerst via de uitlaat of achterbrug terug in de natuur. :+

Handig om daar rekening mee te houden ;)

Maar waarom terug naar een loodaccu en niet gewoon de aanbevolen accu ?

*edit : oh, kosten dus... :)

edit 2 : Hoe zat het ook alweer met het laadcircuit ? Gaat een motor die gemaakt is voor gel-accu's oude loodaccu's niet overkoken ?
Volgens mij was daar ook iets mee.

Motoren die standaard geleverd zijn met een loodaccu (voornamelijk oude dingen dus) konden wel probleemloos over naar een gel accu, maar andersom niet.

Hoe het precies zit weet ik even niet, maar daar was wel iets mee...
 
Laatst bewerkt:
Geen idee, maar houd er rekening mee dat een loodaccu wel een klein afvoer slangetje nodig heeft dat netjes terug in de natuur moet kunnen druppelen, en niet eerst via de uitlaat of achterbrug terug in de natuur. :+

Handig om daar rekening mee te houden ;)

Maar waarom terug naar een loodaccu en niet gewoon de aanbevolen accu ?

*edit : oh, kosten dus... :)

edit 2 : Hoe zat het ook alweer met het laadcircuit ? Gaat een motor die gemaakt is voor gel-accu's oude loodaccu's niet overkoken ?
Volgens mij was daar ook iets mee.

Motoren die standaard geleverd zijn met een loodaccu (voornamelijk oude dingen dus) konden wel probleemloos over naar een gel accu, maar andersom niet.

Hoe het precies zit weet ik even niet, maar daar was wel iets mee...

Oké dat wist ik niet, dat is een van de redenen dat ik het toch even hier vraag. Ipv alleen afmetingen gaan vergelijken en zomaar iets bestellen, het is geen luiheid :+ ;)
 
Ik denk zelfs dat je een dergelijke accu met die kleine capaciteit niet eens gaat vinden in een gel variant. Vaak word de term gel ook onterecht gebruikt. Als het een gel accu is moet het ook op de accu staan. Jouw accu is 8amp. Zeer klein. Die ytz10s, ik weet niet zo 123 wat daar zoveel specialer aan is maar ook dat is geen gel accu. Er staat immers electrolyte filled en dat is gewoon zuur. Hij is wel non-spilable, lekt dus niet al zittie ondersteboven. Maar dat is in mijn ogen ook niet 2/3x zoveel geld waard. En ik vermoed dat bijde accus gewoon AGM zijn. En vaak word onterecht de term AGM aangezien als gel en die 2 hebben totaal niets met elkaar te maken :)

yuasa-ytz10s-1583-p.jpg
 
Een gelaccu laad je met een lagere laadspanning dan enig ander soort motorfietsaccu. Een motorfiets die een gelaccu behoort te hebben kan je rustig een ander soort accu inzetten, maar je kan niet zomaar een gelaccu in een gewoon laadsysteem proppen (kan wel, gaat snel stuk).
 
Laatst bewerkt:
Ik denk zelfs dat je een dergelijke accu met die kleine capaciteit niet eens gaat vinden in een gel variant. Vaak word de term gel ook onterecht gebruikt. Als het een gel accu is moet het ook op de accu staan. Jouw accu is 8amp. Zeer klein. Die ytz10s, ik weet niet zo 123 wat daar zoveel specialer aan is maar ook dat is geen gel accu. Er staat immers electrolyte filled en dat is gewoon zuur. Hij is wel non-spilable, lekt dus niet al zittie ondersteboven. Maar dat is in mijn ogen ook niet 2/3x zoveel geld waard. En ik vermoed dat bijde accus gewoon AGM zijn. En vaak word onterecht de term AGM aangezien als gel en die 2 hebben totaal niets met elkaar te maken :)

[afbeelding]
Oke dankje :) nu dus even op zoek naar een wel spillable lood accu met dezelfde afmetingen voor de helft van de prijs :)
 
voor sommige toepassingen mogen elektrische heftrucks geen zuurhoudende batterijen hebben (kleding : C&A verdeler Belgie bijvoorbeeld). gebruiken dus gel accu's, maar die hebben geen speciale laders, gewoon identiek dezelfde. Ook in de instellingen van de trucks wordt niets verandert (bv tijdens remmen wordt batterij ook weer "opgeladen" -tussen haakjes want meer dan verkoopspraat is het niet, de winst is verwaarloosbaar).

edit : even bijgelezen, hier bv http://automotive.exide.nl/product_02_FAQ.html onderaan.

als dit effektief zo zou moeten zijn, 12u aan 1 stuk B|
op veel plaatsen staan trucks nooit zo lang stil ...
 
Laatst bewerkt:
Oke dankje :) nu dus even op zoek naar een wel spillable lood accu met dezelfde afmetingen voor de helft van de prijs :)

Ik heb dan weer zoiets: als je dat meerbedrag uitsmeert over de levensduur van de accu (minimaal 5 of 6 jaar bij mij) dan valt het wel mee. Bovendien gaan gelaccu's meestal wat langer mee en vooral: heb je er geen omkijken naar.
 
Ik heb dan weer zoiets: als je dat meerbedrag uitsmeert over de levensduur van de accu (minimaal 5 of 6 jaar bij mij) dan valt het wel mee. Bovendien gaan gelaccu's meestal wat langer mee en vooral: heb je er geen omkijken naar.

Ik betwijfel dat ik over 5 a 6 jaar nog steeds met de r6 rijd ;)
En het omkijken ernaar doe ik graag.
Anders voelen mijn druppelladers en flessen demi water zich een beetje gepasseerd en dat doe ik ze niet graag aan ;)
 
Een gelaccu laad je met een lagere laadspanning dan enig ander soort motorfietsaccu. Een motorfiets die een geldaccu behoort te hebben kan je rustig een ander soort accu inzetten, maar je kan niet zomaar een gelaccu in een gewoon laadsysteem proppen (kan wel, gaat snel stuk).

Ah, zo zat dat dus :) :}

Overigens, waar koop ik zo'n geldaccu ? Handig als je die steeds bij kunt vullen via de oplader :+
 
Motobatt maakt universele accu's.
Zoals je op het plaatje wellicht hebt kunnen zien heeft deze accu 2x2 polen.
Waardoor dit type dus inzetbaar is voor verschillende accus. Door die manier besparen ze dus op het prodeceren van heel veel type accus en dit dus beperken.

Anyway, jouw yuasa ytz14s is 11.2ah en heeft een koude start stroom van 230 (Cold Crank Amps)
Hoe meer CCA, hoe meer prik de accu kan leveren. Die Motobat is 10ah, iets kleiner dus in capaciteit, maar levert 160cca. Hij is dus wat minder krachtig dan de Yuasa. Maar daar is de prijs ook naar gok ik.

Zijn zat mensen die met een motobatt rijden en er erg tevreden over zijn. Vast ook welke dat niet zijn :)
 
Die banamingen; YTZ14S zijn net als lampfittingen; elk merk zal precies zelfde afmeting (lxhxb) hebben en de positie alsmede aansluiting van de polen zal het zelfde zijn. Zo kun je bijv ook een Varta YTZ14S hebben of een Nitro of gamma of aldi etc :Y
 
Laatst bewerkt:
Motobatt maakt universele accu's.
Zoals je op het plaatje wellicht hebt kunnen zien heeft deze accu 2x2 polen.
Waardoor dit type dus inzetbaar is voor verschillende accus. Door die manier besparen ze dus op het prodeceren van heel veel type accus en dit dus beperken.

Anyway, jouw yuasa ytz14s is 11.2ah en heeft een koude start stroom van 230 (Cold Crank Amps)
Hoe meer CCA, hoe meer prik de accu kan leveren. Die Motobat is 10ah, iets kleiner dus in capaciteit, maar levert 160cca. Hij is dus wat minder krachtig dan de Yuasa. Maar daar is de prijs ook naar gok ik.

Zijn zat mensen die met een motobatt rijden en er erg tevreden over zijn. Vast ook welke dat niet zijn :)

Ok.
nou ik had er tijdelijk een ttz10s van 190 cca in en daar deed hij het wel op, dus dat zegt mij dat de 160 niet genoeg is voor een koude start.
 
Dat hoeft niet perse.
Ligt eraan hoeveel startstroom er vereist is icm de huidige omgeving temperatuur.
TS zijn motor is een 4 cilinder. Die hebben bijv. minder startstroom nodig dan een dikke 2 cilinder.

Meeste startmotoren zitten rond de 100amp.
 
Terug
Bovenaan Onderaan